Gå til innhold

Middagstips med fløte?


Murf

Anbefalte innlegg

Har seks dl fløte som bør brukes opp før utløpsdato. Noen middagstips? Kunne brukt i kake, men kun jeg som spiser det her hjemme= ikke så sunt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

En pastarett?

F.eks en variant av pasta carbonara, pasta med reker i karrifløtesaus, eller pasta med røkelaks og fløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk i form: Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker (500 g er nok til to, og fyller en vanlig ildfast glassform), Salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og presset saft av ¼ sitron. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet, 25-30 for frossen (?). Godt med ris til - jeg pleier å bruke basmatiris kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie.

Ellers bruker jeg fløte til fløtegratinerte poteter og hjemmelaget potetmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en fisk i form, krever ikke mange ingredienser:

fiskefilet (jeg har brukt steinbit eller sei) på en seng av:

grovraspete gulrøtter (og raspete poteter, evt kok poteter ved siden av)

løk/rødløk i skiver

Hakket hvitløk

Hell over matfløte/kremfløte, krydre med salt og pepper og evt andre ting (godt med provencekrydder, faktisk)

Sist brukte jeg også olivenolje og litt smør.

Bakes på 225 grader i 20 min hvis fisken er tint, 30-35 min om den er frossen.

Kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en pai/quiche med eggestand? Lag en paideig og ha i det fyllet du ønsker. Visp sammen 6-7 egg med fløten, litt salt og pepper og hell over. Dryss gjerne ost oppå og stek i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Det blir nok fisk på oss idag!

Pai prøver jeg i morgen, men jeg er elendig på å få paibunnen god. Noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke får brukt opp all fløten kan du fryse den ned i passe porsjoner. Den vil da ikke egne seg til stivpisking, men både i bakverk og i sauser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Fakse! Godt tips!

Bare husk å bruke den i løpet av et par måneder. Det er jo mye fett i fløte, så den kan bli dårlig om den blir liggende lenge i fryseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk i form: Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker (500 g er nok til to, og fyller en vanlig ildfast glassform), Salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og presset saft av ¼ sitron. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet, 25-30 for frossen (?). Godt med ris til - jeg pleier å bruke basmatiris kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie.

Denne ble supergod! Manglet bladpersille og brukte en boks hakkede tomater med basilikum- NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtegratinerte poteter med koteletter til f.eks

Du kan steike kyllingfilet, så forhåndskoker du noen poteter (til de begynner å bli litt myke) Så finner du fram en form hvor du legger kyllingfiletene oppi, hiver de delte potetene og har brokkoli, blomkål og asparges i biter.

Ta og bland litt mel og vann til det blir litt fast (slik at sausen blir litt tykk), så tar du en god del fløte og en halv rømme og visper sammen, og tilsetter pepper, salt og hvitløkskrydder. Deretter heller du det over de andre ingrediensene i formen. Strø ost oppå, og inn i ovnen til grønsakene er "kokte" og osten har smeltet. Ca 20-35 min.

Veldig godt spørr du meg, men kanskje litt dårlig forklart?!+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...