Gå til innhold

Hjemmelaget sorbet


Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

Vi har spist hjemmelaget jordbærsorbet til dessert i dag - en porsjon laget i sommer som plutselig åpenbarte seg i fryseren etter at en del julemat hadde forsvunnet. :ler:

Det viste seg å være mer sorbet enn jeg trodde, og vi fikk en god slant til overs som jeg frøs ned igjen etterpå. Den hadde da halvtint i kjøleskapet til passelig spisekonsistens. Men er det ok å spise denne ved en senere anledning? Dvs man gjør jo sånt med kjøpeis hele tiden, men den hjemmelagde inneholder selvsagt ingen konserveringsmidler. Sorbeten min består av jordbær, melis, sitronsaft og frisk mynte.

Det var forresten utrolig godt med jordbærsorbet i januar, mye bedre enn da vi laget den i juli! Deilig med litt sommersmak - jordbær og mynte - midt om vinteren, sammen med vaniljeis og krumkaker. Definitivt en dessert å tenke på til neste jul! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg aldri opplevd selv - hjemmelaget sorbet går unna, kan man si! :) Men jeg har erfaring med å ta sorbet ut av fryseren og la den tine litt for så å sette den tilbake flere ganger etter hverandre. Den får litt mindre bra konsistens for hver gang, i og med at den mister litt av luften. Men smaken er sånn noenlunde like god. Og når det gjelder mathygiene vil jeg tro at det ikke er noe problem. Sukker er jo et konserveringsmiddel, så så lenge sorbeten smaker godt ville ikke jeg vært engstelig i hvertfall. :) Og det er jo dumt å kaste jordbærsorbet i søpla da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort flere ganger uten problemer. Smaken er den samme, konsistensen kan forandre seg alt etter hvor tint den var før du la den tilbake i fryseren og bakterier og slikt har jeg aldri tenkt på som et problem i og med at sorbeten jo fryser etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Arkana, og kan heller ikke se for meg at det er noe problem med bakterier. Men om konsistensen er for sørgelig neste gang du tar den opp er det jo bare å servere strawberry daiquiri i stede, det blir nemlig også nydelig med jordbærsorbet som basis :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Grunnen til at jeg lurer er grunnregelen om at opptint mat ikke skal fryses ned igjen uten å ha vært varmebehandlet - på pakker med frosne bær (og grønnsaker?) står det feks alltid at de ikke må fryses ned igjen etter å ha vært opptint. Forskjellen her vil være sukkerinnholdet, selvsagt, men likevel må det vel være noen grenser for hvor mange ganger man kan halvtine hjemmelaget is/sorbet og fryse den ned igjen?

Forøvrig hadde vi allerede smakt litt av sorbeten i sommer en gang, og konsistensen var like fin nå. Hvis den taper seg til neste gang, var strawberry daiquiris absolutt en idé, selv om jeg normalt ikke drikker søte drinker. Eller kanskje resten skal brukes til en hvilerett, med litt tørr champagne på?

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...