Suss80 Skrevet 15. januar 2007 #21 Skrevet 15. januar 2007 unger vil definitivt ha McDonalds. Kjøttkaker i brun saus griner de bare på nesen av. Kjøttkaker er nok bedre, men heller en feit, feilernært, mangelsykdomslidende unge enn en slank unge ← Jeg tar poenget brudekaninen Men ta en titt på forbrukerportalens test over kattemat så ser du at whiskas faktisk ikke er så ille. Kanskje som å servere kjøttkaker, men med litt for lite grønnsaker
Ninakanin Skrevet 15. januar 2007 #22 Skrevet 15. januar 2007 du glemte hill`s ← selvfølgelig! litt mye korn i hills til at de kommer i teten, men bedre enn iams igjen!
minienthe Skrevet 15. januar 2007 #23 Skrevet 15. januar 2007 selvfølgelig! litt mye korn i hills til at de kommer i teten, men bedre enn iams igjen! ← he he liker hills jeg, gir fantastisk pels og C/D varianten er genial for å forhindre tette urinrør.
Ninakanin Skrevet 15. januar 2007 #24 Skrevet 15. januar 2007 Jeg tar poenget brudekaninen Men ta en titt på forbrukerportalens test over kattemat så ser du at whiskas faktisk ikke er så ille. Kanskje som å servere kjøttkaker, men med litt for lite grønnsaker ← forbrukerportalen vektlegger det som forbrukere setter høyest, lav pris per kilo, og samtidig greiest mulig kvalitet. La meg også presisere at dyrlegene har EN forelesning om ernæring på hund alle de årene de studerer, og oppfrisker sjeldent kunnskapen sin. Så at en dyrlege og en forbrukerportal har gått sammen om å teste maten KUN på om det stemmer med innholdsfortegnelsen beroliger ikke meg!
Ninakanin Skrevet 15. januar 2007 #25 Skrevet 15. januar 2007 he he liker hills jeg, gir fantastisk pels og C/D varianten er genial for å forhindre tette urinrør. ← ja C/D-serien er god, det er den de har frisket opp de siste 20 årene!!
minienthe Skrevet 15. januar 2007 #26 Skrevet 15. januar 2007 ja C/D-serien er god, det er den de har frisket opp de siste 20 årene!! ← skjønte jo ikke et bær når jeg kom hjem og så på sekken at det sto fiskesmak... fisk ? hæ ? den var ikke spesiellt populær her ihvertfall. har god erfaring med K/D og når jeg trengte det, virket som om boksematen der var mer attraktiv en C/D varianten.
minienthe Skrevet 15. januar 2007 #27 Skrevet 15. januar 2007 forbrukerportalen vektlegger det som forbrukere setter høyest, lav pris per kilo, og samtidig greiest mulig kvalitet. La meg også presisere at dyrlegene har EN forelesning om ernæring på hund alle de årene de studerer, og oppfrisker sjeldent kunnskapen sin. Så at en dyrlege og en forbrukerportal har gått sammen om å teste maten KUN på om det stemmer med innholdsfortegnelsen beroliger ikke meg! ←
aimee Skrevet 16. januar 2007 #28 Skrevet 16. januar 2007 La meg også presisere at dyrlegene har EN forelesning om ernæring på hund alle de årene de studerer, og oppfrisker sjeldent kunnskapen sin. ← Skremmende!!! Det var jeg ikke klar over! Hvorfor i alle dager er det sånn? Ernæring må da like så viktig som alt det andre?
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #29 Skrevet 16. januar 2007 hvilket av disse to merkene er å anbefale som mat for katt? ← Tror jeg svarte deg i en annen tråd der du fortalte at du skal få rasekatt. Hvis du har en seriøs oppdretter synes jeg du skal snakke med henne hvilket for katten får, siden det er lurt å fortsette med samme foret (såframt det er av god kvalitet). Kattunger må få kattungemat fra til de er 6-12 mnd (du må se an utviklingen), så velger du kattemat etter hvilket behov katten har. Feks om den er overvektig, er en spesiell rase, er langhåret, tannproblemer osv. Kan være fint å diskutere forvalg med veterinæren. Jeg er veldig fornøyd med Hills (dvs kattene mine er fornøyd ). Jeg kjøper 10 kg sekker, som varer lenge, og kattene har blank og pen pels. Hills har dessuten mange ulike diettfor, så overgangen for katten blir ikke så stor hvis de allerede er vant med Hills foret. Men for all del: alt foret man får kjøpt i dyrebutikk/veterinær er bra, det er dagligvareforet man må holde seg unna.
rangi Skrevet 16. januar 2007 #30 Skrevet 16. januar 2007 Det er ikke tilfelle at veterinærstudenter kun har en forelesning om ernæring på hund i løpet av studiet. I tillegg til egen eksamen i ernæring, inngår det i undervisningen i bl a fysiologi og i den praktiske delen av klinikkundervisningen. Mange veterinærer er interesserte i ernæring, oppdaterer seg jevnlig og sitter på stor kunnskap om emnet.
minienthe Skrevet 16. januar 2007 #31 Skrevet 16. januar 2007 Det er ikke tilfelle at veterinærstudenter kun har en forelesning om ernæring på hund i løpet av studiet. I tillegg til egen eksamen i ernæring, inngår det i undervisningen i bl a fysiologi og i den praktiske delen av klinikkundervisningen. Mange veterinærer er interesserte i ernæring, oppdaterer seg jevnlig og sitter på stor kunnskap om emnet. ← problemet er jo at man aldri vet om man kommer til en av de med kunnskap eller ikke.
onyx Skrevet 16. januar 2007 #32 Skrevet 16. januar 2007 problemet er jo at man aldri vet om man kommer til en av de med kunnskap eller ikke. ← Fungerer overraskende greit å bare spørre...
minienthe Skrevet 16. januar 2007 #33 Skrevet 16. januar 2007 Fungerer overraskende greit å bare spørre... ← og det er overraskende mange som dessverre lyver på seg kunnskap de ikke har, hadde et par stygge tilfeller med en dyrlege her i distriktet for noen år siden som førte til en avlivet hund og en ubrukelig hest i ettertid blandt annet. uansett... det burde vært en eller annen form for sertifisering på dette
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2007 #34 Skrevet 16. januar 2007 Det er ikke tilfelle at veterinærstudenter kun har en forelesning om ernæring på hund i løpet av studiet. I tillegg til egen eksamen i ernæring, inngår det i undervisningen i bl a fysiologi og i den praktiske delen av klinikkundervisningen. Mange veterinærer er interesserte i ernæring, oppdaterer seg jevnlig og sitter på stor kunnskap om emnet. ← Nemlig. Dessuten har de jo flere fag hvor man kommer inn på fordøyelsessystemer og behov, fra anatomi, via fysiologi som du nevner, til flere kjemifag. Dessuten er langt de fleste veterinærer personlig interessert i og har mange års erfaring med egne dyr. Må innrømme at jeg har mer tro på en veterinær som tross alt har endel års utdanning enn en tilfeldig ansatt i dyrebutikk, som i hvert fall jeg personlig aldri har fått noe fornuftig ut av. F eks mente den siste jeg snakket med at det var helt normalt at kastrerte katter som fikk light/diettfôr røytet - noe katten vår ikke har gjort verken før eller etter at han ble behandlet for infeksjon. Fôret man får kjøpt til kaniner og gnagere i dyrebutikk er stort sett ganske dårlig - feil sammensatt for kaniner, dårlig og dyrt høy o.l. Det at de har dyr som tydelig mistrives sammen, og i noen tilfelle er synlig skadet/bitt/hakket på, i samme bur, i de fleste dyrebutikkene jeg har vært i, gir meg ikke mer tro på de ansattes kunnskaper... Dette er mine siste års erfaringer fra ca seks ulike dyrebutikker i og rundt en av de større byene i landet. Veterinærer har jeg bedre erfaring med Men når det er sagt - jeg har inntrykk av at alle merkene som selges for hund og katt både hos dtyrebutikk og veterinær er bra, når man finner det merket som funker for sitt dyr. Og at pris pr kilo er noe som trekker et produkt opp eller ned på en kvalitetsskala er jeg også enig i at er feil.
Ninakanin Skrevet 17. januar 2007 #35 Skrevet 17. januar 2007 Ja jeg må si meg enig der, i de aller fleste dyrebutikker er nivået på kunnskap SKREMMENDE lavt. Jeg pleier å bruke gullsmeden som eksempel. Når jeg skal inn dit for å kjøpe gullring, og spør om carat osv, så regner jeg med at de bak disken vet hva de snakker om. Det er det minste man kan forvente i en dyrebutikk også!! Avogtil blir jeg FLAU når jeg er på jobb og kunder kommer inn med forklaringer og informasjon de har fått andre steder. Har kapret mange mange kunder bare på å ikke snakke piss, rett og slett...
minienthe Skrevet 17. januar 2007 #36 Skrevet 17. januar 2007 Avogtil blir jeg FLAU når jeg er på jobb og kunder kommer inn med forklaringer og informasjon de har fått andre steder. Har kapret mange mange kunder bare på å ikke snakke piss, rett og slett... ← he he, det gjelder nok mange bedrifter det der, fikk en kunde senest i dag pga at jeg var ærlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå