Gå til innhold

Solarium

Fremhevede innlegg

Gjest Marie81
Skrevet

Har faktisk aldri prøvd solarium, men nå begynner jeg å bli

så veldig vinterblek så kunne tenke meg å få litt farge på kroppen.

Er blond og har relativt lys hud.

Hvor lenge og hvor ofte anbefales? (målet er ikke lysebrun, bare litt farge).

Har hørt at noen anbefaler solkrem også i solarium?

Takker for alle tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Her er litt info om bivirknigene av solarium:

http://www.hudlegekontoret.no/sykdomstema/hudkreft

noen ganger er det greit å faktisk svare på det TS spør om.

TS... jeg er omtrent som deg fargemessig, blond - lys hud osv...

jeg tok ti minutter første gang uten solkrem men fikk ingen effekt av dette så jeg måtte opp i 15 minutter for å få effekt, brukte solkrem på de stedene jeg vet jeg pleier å bli solbrent og tok sol ca en gang i uken.

er du usikker så start med kort tid, smør deg inn og prøv deg frem, det vil uansett gå noen ganger før du ser endring :)

og som gjesten jeg quotet her linket til... ja det er mulig å få stygge bivirkninger av dette men det er det mulig å få av å være ute i solen og.

Endret av minienthe
Skrevet
noen ganger er det greit å faktisk svare på det TS spør om.

Hun spurte om hvor lenge osv, konklusjonen er ingen tid i det hele tatt er anbefalt.

Sjokkernede at norge henger slik etter når det gjelder hudkreft, i det store utland bruker man spray bruning dersom man ønsker brun farge.

Skrevet
Hun spurte om hvor lenge osv, konklusjonen er ingen tid i det hele tatt er anbefalt.

Sjokkernede at norge henger slik etter når det gjelder hudkreft, i det store utland bruker man spray bruning dersom man ønsker brun farge.

og noen foretrekker faktisk solarium... i stedet for å ødelegge tråden så kan du la være å svare.

vil tro de færreste faktisk ikke vet om farene med overdreven soling nå...

Skrevet
og noen foretrekker faktisk solarium... i stedet for å ødelegge tråden så kan du la være å svare.

vil tro de færreste faktisk ikke vet om farene med overdreven soling nå...

Hun spør etter råd om solarium og det er den hun får, selvom vi tydeligvis er uenige i bruken av solarium!

Ordet er fritt og man må kunne mene det man vil om saken!

Skrevet

Ti minutter er nok i første omgang (hvis du er lys som meg), du merker fort om det er for mye for huden. Og det er riktig at soling ikke er bra hvis det overdrives, men jeg synes to til tre solariumsøkter i løpet av en vinter er deilig (ikke 2-3 på en uke). Bor man i Norge får ikke kroppen sol på månedsvis, og litt soling er bare godt synes jeg. :)

Skrevet

Når du soler deg ute i solen, eller i solarium så stimulerer det huden til å trekke inn vitaminet D, som vi trenger året rundt, og siden vi bor i Norge, der det er relativt lite sol i vinterhalvåret, så ser jeg ingen grunn til at man kan ta seg en tur i solariumet eller to i løpet av en lang vinter.. Tror ikke man øker risikoen for å få hudkreft hvis man soler seg et par ganger i et solarium noen ganger i året, så lenge man passer på at man ikke brenner huden..

Sol deg du, uten å bekymre deg for mye, det er faktisk sunt med litt sol! :)

Skrevet

Jeg har tatt sol i noen år nå. Begynte med 15 min annen hver dag for å få underlag. Når jeg fikk grei brunfarge har jeg holdt den ved like ved å sole meg i 28 min en gang i uken med tingelfaktor 3. Vil ikke bruke høyrere tingel for da blir man så Thailandbrun at det ser rart ut vinterstid he he

Har aldri vært solbrent av solarium. Når jeg er ute ved bryggen om sommeren, bruker jeg bare solfaktor 4 for ikke å bli brent.

Var på Koh Samui i sommer som var, ble ikke noe særlig solbrent og brukte solfaktor 15 og 45 på nesen og brystkassen.

Noen sier det er myte at solarie har skylden for hudkreft. Jeg mener også det. Den hjelper deg faktisk med å ikke bli solbrent om sommeren eller på reise til varmere strøk med sterkere sol.

Det er når du blir ofte solbrent og kraftig solbrent at det er fare for å få hudkreft.

Her kan du jo se hva de lærde krangler om :)

http://www.aftenposten.no/helse/article816070.ece

Dette solarie senteret bruker jeg og er fornøyd:

http://www.brunogblid.no/solarium.asp

Gjest Elfrida
Skrevet

Nyere forskning tyder på at moderat bruk av solarium er sunt, og at det forbygger mange typer kreft, slik at det til sammen gir en positiv effekt. Det gir altså en høyere sjanse for hudkreft, slik vanlig soling også gjør, men minsker sjansene for mange andre typer kreft, og øker sjansene for overlevelse dersom man har et bra nivå av D-vitamin i kroppen når man får kreft.

http://www.forskning.no/Artikler/2004/november/1101306580.81

Skrevet (endret)

Hm, pleide ta litt solarium da jeg var ca. 20. Tror jeg hadde 10 ganger à 20 minutter eller noe slikt. Gjentok det en gang,ca et halvt år senere og resultatet er en rygg som er full av mørke pigmentflekker som må holdes øye med.

Er temmelig sikker på at de kom som et resultat av solingen, for de var ikke der før.

Men regner med at solene er blitt litt snillere med årene, slik at faren for at noe sånt skal skje er mindre nå.

Edit: trykkfeil

Endret av Cata
Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

jeg ligger 10min til å begynne med, ellers blir jeg faktisk brent. men da soler jeg meg ihvertfall to ganger i uka for å få farge, fargen forsvinner nemlig fort på meg.

har en fetter som var i militæret i indre troms, der fikk de beskjed om å ta solarium 10 min/uka for lysets skyld/motvirke depresjon.

Endret av Fruktfat
Skrevet
Har faktisk aldri prøvd solarium, men nå begynner jeg å bli

så veldig vinterblek så kunne tenke meg å få litt farge på kroppen.

Er blond og  har relativt lys hud.

Hvor lenge og hvor ofte anbefales? (målet er ikke lysebrun, bare litt farge).

Har hørt at noen anbefaler solkrem også i solarium?

Takker for alle tips :)

Hadde jeg vært deg så ville jeg unngått det. La huden få hvile til sommeren kommer heller :)

Skrevet

Det blir faktisk anbefalt å ta solarium i 10/15 min i uken nå i mørketiden, da vi omtrendt ikke ser noe sol og det øker sjangsen for kreft det også. Så litt solarium, men ikke mye! Og det er viktig at du smører deg inn med skikkelig solkrem.

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av Miros

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...