Gå til innhold

Kamera : Digitalt vs vanlig


LaToya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Skulle jeg kjøpt meg kamera i dag, hadde jeg kjøpt digitalt kamera uten tvil. Der kan du bare knipse i vei, og plukke ut de du syns er fine, og kaste/slette resten istedet for å betale for masse dårlige bilder.

Dessuten er bildekvaliteten meget bra, og har du lyst til å gjøre noe moro ut av noen bilder kan du jo gå inn på photoshop å herje litt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Digitalt selfølgelig. Gå å snakk med en forhandliger hvis du ikke vet forskjellen. Forskjellen er faktisk formidabel stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kun ta bilder til familie-albumet ditt, kan du kjøpe et vanlig kamera. Skal du derimot bruke det til å sende på mail, legge ut på nettet, brenne på cd etc - helt klart digitalt.

Jeg har et vanlig kamera og bruker skanner flittig. Det synes jeg funker utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig synes jeg ikke de digitale kameraene er SÅ bra at de erstatter de "vanlige". Hvis jeg ikke hadde kamera, så ville jeg ikke kjøpt kun et digital-kamera. Men jeg skulle gjerne hatt det i tillegg til mitt vanlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Digitalt er bra (altså, kjøp et med litt kvalitet da, de billigste har ikke topp kvalitet på bildene nei...)

Vi har et digitalt kamera, og det er fantastsik kjekt. Kan ta 200 bilder i en konfirmasjon, og velge bare de 3 man liker...

(Med min samboer som tar 1-200 bilder på hver fotballkamp han er på, så er jo digitalkamera en nødvendighet da (eller, for å vri på det, han hadde ikke hatt "stillingen" som fotograf om vi ikke hadde det))

Jeg liker digitalt, selv om jeg personlig bare tar bilder "til familiealbumet". Vi fremkaller de bildene vil vil ha, mye billigere det enn å få masse bilder som ikke egentlig var bra... Man slipper å tenke på hvor mange bilder man tar, man tar bare mange. Og sletter alle der none blinker, der ungen snudde seg vekk innen du rakk å knipse...

Da mine foreldre skulle ha nytt kamera var mamma skeptsik til digitale kamera, for hun ville jo slett ikke at alle folka skulle "se i album" på data'n. Men da hun fikk seg forklart at man får disse bildene fremkalt, i smme kvalitet som "vanlige bilder" (altså, ikke bare skrevet ut på fargeprinter slik tanta mi har av noen bilder, som nå begynner å tape kvalitet) så likte hun ideen. Nå er hun meget glad for at de valgte det. Hun kan ta så mange bilder hun bare vil, og slette mange, og fremkalle noen få. Min mor er ikke av "den nye generasjonen" akkurat. Pappa blir 50 i år, mamma blir det neste år. De er ikke topp moderne, unge og hippe. Men ja, de verdsetter høyt sitt digitale kamera, og er nok svært glade for at min bror og jeg overtalte dem til å velge digitalt.

Ja, jeg anbefaler digitalt. Men da må du betale litt for det. Om du kjøper det billigste, så får du slett kvalitet, og bildene blir ikke så fine. Men om du er villig til å betale litt mer, ja så får du helt flotte bilder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytter aldri ut mitt digitale med et vanlig kamera igjen.

Bruker mesteparten av bildene i online-album og på nett, så jeg har ikke fremkalt noen ennå.

Mitt kamera er billig!!! Men kvaliteten er helt grei den. Og jeg slipper å være redd for å miste kameraet på turer og fester m.m. det hadde vært verre om et dyrt kamera hadde blitt borte.

Etterhvert kommer vi til å kjøpe et bedre/dyrere kamera også, men da vil vi beholde det gamle til å ha med på reiser o.l.

Disse kameraene blir billigere og billigere, så vi venter litt med å kjøpe.

Mitt råd er: Ikke kjøp et dyrt kamera hvis du skal ha det som et hobby-kamera, men se an kvaliteten likevel. Det er forskjell på billige kameraer også. Kjøp kun kameraer med garanti og med kjent merke.

Invester i et dyrere kamera hvis du har stor interesse for foto, men ikke velg siste modell i den høyeste prisklassen. Om et halvt år er kameraet "dårlig" i forhold til de beste.

Uansett anbefaler jeg å ha et billig kamera i tillegg, slik at du slipper å være redd for å miste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fremkaller bildene mine i mørkerom, og da er vanlig kamera med ordentlig film en nødvendighet. Det er da det blir kunst.

Men jeg forstår at det er festlig med digitale muligheter. Photoshop er jo også ganske festlig.

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, Lea, til online-album er lavere bildekvalitet helt greit. Det er nåpr du skal fremkalle dem, og gjerne forstørre litt, da oppdager man at lavere bildekvalitet gir dårligere bilder. Jeg har en foto-interessert samboer, siste innkjøp nå er stativ som han kan sette det på. Litt kvalitet valgte vi, men ikke det dyreste nei, langt i fra.

Vi fremkaller en del bilder, for jeg elsker å lime i album. Og putte i rammer. Og sende som postkort. Men hans fotball-bilder, de legges stort sett bare ut på nett. Han har mange bilder på nett. Det er "familiebildne " vi fremkaller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler. :ler:

Alt til sin tid er mitt motto når det gjelder kamera.

Digitalkameraet er ypperlig når jeg tar spontane bilder, vil redigere bildene i Photoshop etterpå, og når jeg er steder jeg ikke har behov for å ta flere filmer med bilder.

På lengre turer, tar jeg med det vanlige apparatet, siden jeg er ganske så flink til å ta mange bilder... Kunne alltids kjøpt flere minnekort, men det er tider jeg foretrekker vanlig og tider jeg foretrekker digitalt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et APS-kamera som jeg er fornøyd med, men fremkallingen er forholdsvis dyr. Før scannet vi inn bildene, men det er mye enklere med digitalkameraet vårt. Er derfor enda mer fornøyd med vårt digitalkamera, et vidunder etter vår mening; en Canon PowerShot S40. Blir som andre sier rimelig å fremkalle kun de bildene man vil ha. Og ikke minst er kvaliteten vel så bra, hvis ikke bedre som APS-kameraet.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både APS kamera og et digitalkamera.

Bruker nesten bare det sistnevnte.

Fordelen er at man slipper å sende bort til fremkalling (heldig du Kid-A som fremkaller selv), og man kan ta så mange bilder som man har minnekort til.

Jeg er en sånn som knipser i vei når jeg først tar bilder. Ca ett av fem blir bra! Resten bare sletter jeg.

Dessuten er det veldig praktisk å sende bildene via e-mail til venner som er med på bildene!

En annen fin ting: Jeg rakk aldri å sette inn mine vanlige bilder i fotoalbum. De ligger i esker! Med digitale bilder så får jeg fotoalbum på PC'en uten å rydde og lime!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går for digitalt kamera. Det er alt jeg har å si :)

Syns de er bedre enn vanlige kamera. Men nå skal jeg ikke uttale meg om de er bedre enn sånne dyre, som fotografer bruker da.

Men er enig med Angeleyes at det er kjekt å se med en gang hvordan bildene blir, så kan du slette og ta nye bilder hele tiden, bare du husker og slette og lade kameraet med jevne mellomrom. Men tror det går ann å ha mange bilder på kameraet.

Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempegreit med digitalt kamera. Med ett brukbart minnekort holder det til ferien - og du kan jo slette de dårlige bildene med en gang hvis det blir for lite plass. Det er så greit å slippe å tenke på å ikke ta for mange bilder, og dattera er superfornøyd med å kunne knipse bilder av katter, bamser og dukker i vilden sky, uten at mammaen blir sur fordi det blir så dyrt :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi har kjøpt et større minnekort (det må man jo nesten) som i normal kvalitet holder opp mot nesten 200 bilder. Vel, det blir ofte litt mindre, for vi tar noen mini-filmsnutter også (mest for morro, dette blir ikke topp-kvalitet, og er uten lyd, men morro er det jo)

For oss er ikke det med plassbegrensning uansett noe problem, min kjære drar ikke på ferie uten laptop i tillegg, så da kan han tømme, redigere, og vise frem. Men, jeg har enda tilgode å dra på en ferie der jeg tar over 150-200 bilder jeg (når vi altså sletter de som ikke ble bra etterhvert) så jeg kan ikke se begrensninga som et problem...

Ja, da mine foreldre kjøpte, så tok det minnekortet som fulgte med 12 bilder. Da ble det selvsagt tømming hver eneste dag (dette var kjøpt rett før jul) Men, rett etter nyttår, så var de jo selvsagt avsted og kjøpte et større minnekort. Det lille som fulgte med, det anses som "reserve" som man har med, og kan benytte i "krisetilfeler" (i alle fall er det slik vi tenker her i huset)

Jeg anbefaler digitalt, for jeg trives kjempegodt med digitalt. I går skulle jeg scanne et bilde, for første gang på et par år, og etter å ha blitt vant med digitale bilder, HUFF for en kvalitet det ble. Jeg har nok ikke en topp-kvalitets scanner akkurat, men nei, jeg trur vi får et bedre resultat om vi tar bilde av bildet jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Digitalt eller vanlig?

Digitalt selvfølgelig! Uten tvil! Er bedre kvalitet på bildene, og slipper å slite med denne fremkallingen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge deler jeg. Det som er bra med Digitalt kamera er at du kan ta menge bilder, og senere slette dem du ikke vil ha. DU kan lagre dem på pc'en din, og ordne å styre med dem så de blir riktig morsomme :ler:

Fordelen med vanlig kamera er at da kan du sette bildene inn i et fotoalbum. Klippe og lime og sånt...Det er jo gøy da. Og hvis det noen gang skulle begynne å brenne, er det lettere å få med seg fotoalbumet, enn hele pc'en! Men håper jo ikke det skjer da... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jammen, Eowyn, vi kan jo klippe og lime og sette i album de digitale bildene også... Og det koster IKKE en formue å fremkalle dem slik mange innbiller seg. Fordelen er også at du bare fremkaller de vellykkede bildene, og ikke alle de som ikke var helt sånn som du hadde tenkt det. Slikt sparer man mange penger på.

Jeg har album som jeg limer inn bilder i. Det gjør jeg også med de bildene vi tar med digitalt kamera. Eneste forskjellen er at det er bedre bilder jeg limer inn!

Dessuten, vi skal brenne ut bildene på cd'er. For de digitale bildene er jo tross alt "negativene" våre. Dette har vi ikke vært så flinke til, så begytnner det å brenne (eller pc'n min kortslutter, ja så mister vi nok alle bildene fra vi ble sammen omtrent. Derfor, ja cd-brenner er en fin ting. Men, vi har jo fremkalt bilder, og albumen, den vet jeg hvor jeg har. Ja, jeg tar fortsatt med meg albumen ut, dersom det begynner å brenne.

Digitale bilder "lever" utenfor pc'n, nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...