Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: Sist du byttet jobb, hvorfor gjorde du det? Og hva skal til for at du begynner å lete etter en ny jobb hvis du allerede har fast ansettelse et sted?

Etter hva jeg har skjønt er det slik at noen bytter jobb fordi de kjeder seg eller fordi de vil prøve noe nytt, andre bytter jobb fordi de får et fristende tilbud. Noen bytter jobb fordi de mistrives i jobben de har, andre bytter jobb med tungt hjerte og på tross av at de trives veldig godt.

Selv leker jeg med tanken på å bytte jobb av praktiske årsaker, men syns det er vanskelig fordi jeg trives så godt der jeg er i dag. Trenger derfor å høre andres tanker rundt dette med grunner til å bytte jobb ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke i full jobb (student med deltidsstilling) så kanskje ikke helt det du sikter etter, men svarer likevel jeg.

Etter 5 år i samme jobb har jeg dette året byttet jobb to ganger. Første gang p.g.a. ny ledelse på jobben som jeg ikke ønsket å jobbe for. Det var en fryd å si opp, og jeg angrer ikke et sekund.

Fikk meg ny jobb, og etter et par mnd. der fikk jeg tilbud om en annen jobb som er et klokere valg med tanke på utdannelsen min. Sa derfor opp jobben. Denne gangen var det slettes ikke kjekt, det var rett og slett grusomt. Både selve jobben og kollegaene var midt i blinken for meg. Har nå vært en stund i den nye jobben. Trives godt der også, men er ikke 100% sikker på at jeg gjorde det rette valget. Men jeg hadde nok gjort samme valg idag, så det burde vel fortelle meg at det likevel var rett for meg.

Skrevet

Sist jeg byttet jobb gjorde jeg det fordi kontrakten min gikk ut. Jeg hadde lærekontrakt og var lærling. Etter jeg var ferdig utdannet har jeg vært på samme arbeidsplass hele tiden...

Jeg har lekt med tanken på å prøve noe helt nytt selv, men jeg trives så utrolig godt sammen med mine kolleger og er derfor litt "redd" for å bytte jobb, er bekymret for at jeg ikke skal få like godt forhold til kollegene som der jeg er i dag. Men hvis jeg skal bytte jobb så er det for å prøve meg i en helt annen sjanger, har jobbet med barn i 7,5år, så da må det evt bli å prøve noe annet, gitt..

Skrevet

Jeg byttet jobb fordi den gamle sjefen min var en tyrann som gav mareritt, dårlig helse, dårlig humør HVER dag, selv dagene før og etter man skulle jobbe (ikke bare når man var på jobb liksom), , betalte luselønn og var bare helt bæsj. Selve jobben var drit også.

Så byttet jeg til noe som var bare bittelitt bedre, og det var IKKE det jeg var på jakt etter, så det ble bare en og en halv måned der gitt!

Men nå jobber jeg et sted hvor jeg får brukt evnene mine, ståpåviljen blir belønnet, hvor det er gode lønnsbetingelser og godt lederskap, og som utfordrer og tilbyr kursing slik at man aldri kjeder seg eller "står stille" mentalt :)

Elsker jobben min! :hoppe:

Gjest Gjest 1
Skrevet

Jeg er i ferd med å bytte jobb, selv om det vil ta tid (6-9 mnd.)

Grunner til det er verken lønn, ledelse eller kolleger. Øverste ledelse er svært dyktige med mennesker, strategier, budskap, kommunikasjon, humor, fasthet, m.m. og lønnen er rimelig i forhold til liknende i markedet. Kollegene er stort sett veldig hyggelige.

Årsaken kan jo være at en kjeder seg med arbeidsoppgavene i stillingen, at selv om topplederen er kjempedyktig og god, kan en leder nedover i systemet være elendig i det meste. Når en går lei av arbeidsoppgavene og føler at en kanskje skulle ha jobbet innen andre fagfelt, da er det grunn til å se seg om etter andre posisjoner.

Gjest _Leela_
Skrevet

Jeg byttet jobb av flere grunner. Arbeidsoppgavene var feil, klarte ikke å motivere meg til å yte så mye som jeg vet jeg kan. I tillegg var jeg vel ikke helt fornøyd med sjefen og prioriteringene som ble gjort i bedriften. Og sist men ikke minst ønsket jeg å flytte på meg, klarte ikke helt å slå meg til ro i den byen jeg bodde. Vet ikke hvordan det blir i ny jobb da jeg nå er i en overgangsfase, men gleder meg iallefall til å begynne. :)

Skrevet

Jeg har byttet jobb pga. trakassering på arbeidsplassen. Jeg var sykemeldt lenge pga. forholdene.

Neste gang jeg bytter jobb er det fordi jeg enten prøver noe helt nytt, eller fordi jeg finner et sted innen mitt yrke som jobber slik jeg ønsker det og mot de målene og bruker de midlene jeg brenner for

Skrevet

Jeg byttet jobb fordi det var kjedelig, og rutinepreget, med lange arbeidsdager, uhøflige mennesker og dårlig ledelse. Dessuten hadde jeg ikke tenkt å ha den jobben for evig, heller.

Skrevet

Jeg byttet jobb av helsemessige årsaker.

Jeg ser heller ikke noen problemer med å bytte jobb fordi man ønsker nye utfordringer, men det er klart at det ikke ser så bra ut hvis man hopper fra jobb til jobb hele tiden.

Skrevet
Jeg byttet jobb fordi det var kjedelig, og rutinepreget, med lange arbeidsdager, uhøflige mennesker og dårlig ledelse. Dessuten hadde jeg ikke tenkt å ha den jobben for evig, heller.

Det har jeg gjort også - et lett valg når man ikke "må" ha den type jobb. Jeg trives med det jeg driver med nå, men kan godt ta en ny jobb om det betyr endel bedre lønn og hyggelig arbeidsmiljø - og fortsatt ok arbeidsoppgaver. Sånn som det er nå jobber jeg mye alene og tjener variabelt, noe som kanskje kan bli litt stressende i lengden.

Ellers kunne jeg skiftet jobb ene og alene på grunn av uholdbart arbeidsmiljø/ledelse (har opplevd det siste, og selv om jobben i seg selv var "kul" føltes det helt jævlig å bli behandlet som dritt), eller om arbeidsoppgavene var svært rutinepregede type samlebånd. Lønn er mindre viktig for meg.

Jeg tror forøvrig veldig mange jobber hadde vært til å holde ut om folk klarte å behandle hverandre med respekt uansett fagbakgrunn. Da jeg var ferdigutdannet og tok kontakt med mulige relevante arbeidsgivere, ble jeg overrasket over å plutselig bli snakket til som en likemann - i de fleste sjauejobbene jeg har hatt underveis i studiene har stort sett arbeidsgiver og endel kolleger totalt manglet interesse for å snakke til meg. Det føles ganske nedverdigende, men er sikkert endel av hverdagen for ganske mange...

Skrevet
men det er klart at det ikke ser så bra ut hvis man hopper fra jobb til jobb hele tiden.

Si ikke det, si ikke det....her om dagen leste jeg et sted at arbeidstakere som hoppa fra jobb til jobb var mer attraktive enn de som sto stille i samme jobben over mange år. Så det er nok ett marked for alle (søren at jeg ikke husker hvor jeg leste det).

Selv har jeg ikk bytta jobb, men jeg skal bytte jobb snart. Det vil si, jeg går forhåpentligvis løs på en helt annen utdanning til høsten.

Skrevet (endret)

Bedre lønn og kjekkere menn - derfor! :)

Men jeg byttet jobb fordi der jeg jobbet før var kvinner overrepresentert, og jeg ble møkk lei av baksnakking og kakling. Trivdes ikke så godt.

Men det gjør jeg nå! :)

Endret av Emmely83
Gjest Gjest 1
Skrevet
Bedre lønn og kjekkere menn - derfor!  :)

Forstår jeg godt...

Skrevet

Hadde en jobb jeg trivdes godt i, men ble dessverre rasjonalisert bort. Tok videreutdanning og flyttet rett og slett dit jeg fikk jobb. Kunne gjort dummere ting enn det, for jeg trives stort sett godt med kolleger og jobb som sådan, selv om jeg ikke er overbegeistret for stedet.

Om jeg blir her resten av mitt yrkesaktive liv er vel tvilsomt, men jeg har et yrke som er litt "geografisk begrenset", så jeg skal være temmelig sikker på at jeg flytter til noe bedre dersom jeg først skal flytte på meg.

Skrevet
Som overskriften sier: Sist du byttet jobb, hvorfor gjorde du det? Og hva skal til for at du begynner å lete etter en ny jobb hvis du allerede har fast ansettelse et sted?

Jeg har begynt så smått å tenke på ny jobb. Nå som jeg er hjemme i svangerskapspermisjon så får jeg et annet perspektiv på det jeg gjorde til daglig. Jeg trodde jeg hadde en ganske så meningsfylt jobb, men nå tviler jeg. Har lyst til å gjøre noe helt annet. Motivasjonen er ikke mer penger, men heller det å kunne gjøre noe helt annet. ;)

Skrevet

Jobber på samme sted (5 år nå), men har fått helt andre arbeidsoppgaver etter eget ønske. Før var jeg lenket til PC'en og måtte snakke med ufattelig mye teite mennesker på telefonen til en hver tid, mens jeg nå står i butikken og trives mye bedre. Mer fysisk aktivitet, mer variasjon, og jeg får snakke med mange ulike mennesker i løpet av dagen. Passer meg utmerket. :)

Gjest King James
Skrevet

Jeg byttet jobb fordi sjefen min aldri ble fornøyd uansett hvor hart jeg jobbet og hvor godt jeg jobbet så var det aldri godt nok. Til slutt fikk jeg nok og ba han stappe helle jobben opp et vis sted og sluttet.

Så gikk det 1 måned så fant jeg en ny jobb.

Skrevet
Si ikke det, si ikke det....her om dagen leste jeg et sted at arbeidstakere som hoppa fra jobb til jobb var mer attraktive enn de som sto stille i samme jobben over mange år. Så det er nok ett marked for alle (søren at jeg ikke husker hvor jeg leste det).

Selv har jeg ikk bytta jobb, men jeg skal bytte jobb snart. Det vil si, jeg går forhåpentligvis løs på en helt annen utdanning til høsten.

var det ikke motsatt? :klø:

Skrevet

sist jeg byttet jobb var det fordi jeg trengte litt nye utfordringer og så fikk jeg bedre lønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...