Plonk Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 Fikk så lyst å lage dette. Har akkurat kjøpt små ildfaste porsjonsskåler, og da ville det passet så godt. Men jeg finner ikke noe når jeg søker på nett. Noen som har oppskrift eller kan tenke seg til en måte å lage det på? Bør rekene være kokte eller rå? Plonk
Mistyen Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Jeg vet ikke om det er helt som du mener, men jeg skreller rekene og legger dem i olje i en sånn ildfast skål. Og så enten skjærer jeg hvitløk i skiver eller bruker presse, har oppi skålen med olje og reker og inn i ovnen. Serveres rykende varme Endret 13. januar 2007 av Misty
Plonk Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2007 Jeg tenker vel mer sånn med fløtesaus og gratinert med ost... Det var en klassiker på Café Opera i Bergen og bør være mulig å lage selv. Har søkt på nettet, men får bare opp mange restauranter som har det på menyen, og ingen oppskrifter!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Kanskje du bare skulle prøve å lage fløtegratinerte poteter uten poteter, men med reker i stedet?
NullHull Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Kanskje denne kan brukes på et vis? Bare dropp artisjokkene som her skal legges i bunnen, så kan kanskje resten av oppskriften om ikke annet være en veilder? (Den er på svensk, da...)
pulverheksa Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Jeg pulverheksa og er avhengig av fløtegratinertereker fra opera ... Bruker å lage noe lignede hjemme, Legger reker i lag med litt presset hvitløk og heller over kremfløte, og lar det stå og trekke 30 min før jeg har på ost ( jeg bruker litt foskjellig) og varmer de i stekovn til de er gjennomvarme og soten er smeltet ca 15 min på 225 grader.
Gjest bada Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Nå har jeg aldri smakt rekene på Café Opera, da. Men jeg ville ha stekt litt hakket hvitløk i smør på lav varme til den blir myk, tilsatt hvitvin eller sherry og kokt det inn ganske mye, og så tilsatt fløte, og latt det koke en stund, og smakt til med litt salt (men ikke så mye, da rekene er salte). Så ville jeg lagt rekene i formen, helt over fløtesausen, lagt ost på toppen og satt formen under grillen i stekovnen til osten hadde smeltet og begynt å få litt farge. Aller helst burde man brukt rå reker, da de tåler litt varme, men fremgangsmåten ovenfor burde gå bra med kokte reker også, tror jeg.
Nemesis Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Hmm.. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på rekene på Cafe opera. Tror jeg må avlegge et besøk der hehe
Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Fikk så lyst å lage dette. Har akkurat kjøpt små ildfaste porsjonsskåler, og da ville det passet så godt. Men jeg finner ikke noe når jeg søker på nett. Noen som har oppskrift eller kan tenke seg til en måte å lage det på? Bør rekene være kokte eller rå? Plonk Hei Jeg elsker hvitløksgratinerte reker! Måten jeg lager det på er vanlige pillede reker, presser hvitløken i hvitløkspresse og blander det med creme fraiche, etter smak. så legger du rekene først i skåla, så hvitløksblandingen så strør revet ost over, setter i ovn til osten er smeltet og gyllen:D kjempe godt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå