Gå til innhold

Din beste dessert!


Thomasine

Anbefalte innlegg

:)

Hvilken dessert er din beste, enten den beste du lager eller den beste du har fått servert?

:sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget sjokoladepudding. Ikke Freia-pulver eller noe, bare kakao og potetmel og melk og sukker. Kjempegodt. Men så er jeg en hund etter sjokolade da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget sjokoladepudding. Ikke Freia-pulver eller noe, bare kakao og potetmel og melk og sukker. Kjempegodt. Men så er jeg en hund etter sjokolade da :)

... eller en rev, kanskje? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i dessert og favoritten er nok multekrem. Ellers smaker det også med en god karamellpudding, sjokolademousse eller ganske enkelt vaniljeis med en god kirsebærsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Favoritten er nok Creme brulet (skrives det sånn?). Deretter kommer panna cotta, hjemmelaget karamellpudding, Budapestrull med blåbær og så appelsinsuffle med sjokolade. Her er oppskrift på sistnevnte.

Appelsinsufflé med sjokolade.

1 appelsin

1 ss maizena

1 eggeplomme

½ + ½ dl sukker

3 eggehviter

4 ruter mørk sjokolade (70% vahlrohna)

Smør og sukre 4 små suffléformer. Vask og riv skallet av 1 appelsin. Finhakk det. Press ut 1 dl saft. Visp ut maizennaen i appelsinsafta og skallet i en kasserolle. Bland i eggeplommen og ½ dl sukker. Kok til en tykk krem under konstant røring på svak varme. Avkjøl kremen i vannbad. Pisk hvitene til skum. Bland i ½ dl sukker litt etter litt mens du fortsetter vispingen til du har marengsmasse. Bland en tredjedel av eggehvitene med appelsinkremen og rør godt. Skjør resten av hvitene forsiktig inn. Fordel litt av massen i bunnen på formene. Legg en liten bit sjokolade i hver form. Fyll på med masse.

Nå kan du enten steke sufflèene ca 12 minutter ved 200 grader og servere straks, eller du kan fryse dem. Ta dem direkte ut av fryseren og stek ca 17 minutter eller til de ser ferdige ut. Dryss melis over og server straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk fruktsalat (eple, banan, melon, ananas, pær,appelsin og en liten dæsj sitruslikør eller rom)med vaniljeyoughurt er godt. Hjemmelaget karamellpudding også -

og nå i jula fikk vi smaken på grillet ananas & vaniljeis- veldig enkelt:

1) Ta god vaniljeis opp av fryseren (favorittene mine er Mövenpick og H-D.

2)Skjær fersk moden ananas i pene biter. Legg i ildfast form, Strø over muscovadosukker (jeg bruker mørkt, men lyst er sikkert også bra. Plasser under grillen på 250 grader. La stå rundt fem minutter eller til sukkeret har smeltet.

3)Nyyyyyyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten er nok Creme brulet (skrives det sånn?).

Crème brulée, siden du spør (er ikke rettskrivingsnazi i forumsammenheng til vanlig, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crème brulée, siden du spør (er ikke rettskrivingsnazi i forumsammenheng til vanlig, altså).

Faktisk skrives det crème brûlée. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange favoritter når det gjelder desserter, bl.a. crème brûlée (som flere andre her), nystekt epleterte med iskrem, sticky toffee pudding, en klissete og mørk sjokoladekake og hjemmelaget iskrem (alle slags smaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk skrives det crème brûlée.  ;)

Etter ortografireformen fra 1990, hvor man bl.a. droppet sirumfleks over i og u (med noen unntak) er det lov (og faktisk anbefalt) å skrive brulée i stedet for brûlée. En annen sak er at de fleste franskmenn ikke følger reformen, slik at brûlée forekommer mye hyppigere enn brulée...

http://www.orthographe-recommandee.info/orth.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter ortografireformen fra 1990, hvor man bl.a. droppet sirumfleks over i og u (med noen unntak) er det lov (og faktisk anbefalt) å skrive brulée i stedet for brûlée. En annen sak er at de fleste franskmenn ikke følger reformen, slik at brûlée forekommer mye hyppigere enn brulée...

http://www.orthographe-recommandee.info/orth.htm

Ah, sånn er det når man er fransk, men ikke bor i Frankrike. Da får man ikke alltid med seg slikt. ;) Men den "gamle" skrivemåten er nå best synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multekrem er min desiderte favoritt. Men det har kanskje med at vi bare spiser det i jula, og aldri ellers på året?

Var i Frankrike i sommer, og da fikk jeg en ny favoritt. Er veldig glad i eplekake, og der hadde de type opp-ned eplekake som var karamellisert (da jeg ikke kan fransk husker jeg ikke hva den het, men uttaltes noe ala Tartartæ'...) Ellers lager min kjære aldeles nydelig Creme Brulée.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Frankrike i sommer, og da fikk jeg en ny favoritt. Er veldig glad i eplekake, og der hadde de type opp-ned eplekake som var karamellisert (da jeg ikke kan fransk husker jeg ikke hva den het, men uttaltes noe ala Tartartæ'...) Ellers lager min kjære aldeles nydelig Creme Brulée.

Du tenker på Tarte Tatin. :)

Noen av mine favorittdesserter:

Skikkelig mørk sjokolademousse (gjerne på mandelbunn med friske bringebær), bakt ostekake med friske bær/bærsaus, varme fruktpaier/terter (særlig eple og rabarbra) med vaniljeis, crème brûlée (som jeg også skriver med accent circonflexe! ;) ), en god tiramisu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke glemme bryllupskaken fra min mors bryllup. Den var bare nytelse...... Har fra samme konditor senere kjøpt en kake med sprø nøttebunn, vaniljekrem og bær på toppen - også nydelig!

Når jeg skal skjeie ut selv lager jeg jordbær med marshmallows, kan serveres med sveler og vanilje is, men også alene. Veldig mektig, men utrolig godt!

Helt enkelt er det med is med egglikør og bjørnebær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favorittdesserter, i hvertfall om sommeren, er Pavlova! Det er kjempeenkelt å lage, ganske usunt, og barnslig godt. Og så ser den ganske spektakulær ut.

Det består av marengsbunn med pisket krem og et lass bær på toppen.

Så når jeg har laget majones, sjokolademousse, iskrem e.l., og dermed har eggehviter til overs, lager jeg marengsbunner av eggehviter, melis og eddik og fryser ned. Da kan jeg lage Pavlova på 5 minutter, idet det bare er å dekke bunnen med et lag pisket krem og så lesse på med de bærene man måtte ha for hånden: jordbær, bringebær, rips, solbær, bjørnebær... og kanskje et lite melisdryss på toppen. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...