Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jepp jepp...Idag er jeg nysgjerrig på mye rart. Kan man få kvikksølvforgiftning fra annet enn amalgan-fyllinger?

Hvordan sjekkes man egentlig for det? :) Leste en artikkel om det, men stod for det meste bare symptomer og om hva som skjer i kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du omgåes flytende kvikksølv på noen måte, f eks om du driver og knuser kvikksølvtermometre og puster inn gassene kvikksølvet avgir, kan du bli forgiftet. Men det er vel ikke så stor fare for det i praksis. Før i tiden ble kvikksølv brukt i framstilling av vinduer, blant annet - glasset ble helt (?) over et kar med kvikksølv for at det skulle bli flatt og fint. Da kan man tenke seg at arbeidsmiljøet ikke var særlig sunt... Ellers er det jo endel kvikksølv i visse typer fisk (visse tunfiskarter - men ikke de på boks, bare de store artene, det er i store rovfisker det hoper seg opp mest), jeg vil også tro at man får i seg litt hvis man bor i et veldig forurenset område.

her står det noe: http://www.helsenyheter.no/tenneroghelse.arkiv/symptomer.htm

Noe er åpenbart bare relatert til forgiftning fra fyllinger, men endel av symptomene gjelder nok uansett hvordan man har blitt forgiftet.

Skrevet

Det står om diagnostisering der også :

For å kunne behandle kvikksølvforgiftning må legen gjøre seg kjent med et bredt spekter av diagnostiske metoder. Kvikksølvforgiftning kan skape problemer i blodkjemien og kan avleses i den komplette blodtelling (CBC), i håranalyse, i urinutskillelse, i de immunevaluerende cellesystemer og kan også skape en økt mengde av fysiske symptomer.

(sitat fra artikkelen det er linket til over)

Skrevet
Ellers er det jo endel kvikksølv i visse typer fisk (visse tunfiskarter - men ikke de på boks, bare de store artene, det er i store rovfisker det hoper seg opp mest), jeg vil også tro at man får i seg litt hvis man bor i et veldig forurenset område.

Det gjelder så vidt jeg husker all fet fisk, men naturlig nok i størst grad hos rovfisk.

Brukes forresten ikke kvikksølv i en eller annen medisin? Mener det er brukt som konserveringsmiddel i vaksiner iverfall.

Skrevet
Jepp jepp...Idag er jeg nysgjerrig på mye rart. Kan man få kvikksølvforgiftning fra annet enn amalgan-fyllinger?

Hvordan sjekkes man egentlig for det?  :)  Leste en artikkel om det, men stod for det meste bare symptomer og om hva som skjer i kroppen.

I utgangspunktet ikke. Men de som jobber med amalgan (tannpleiere, tannteknikere, tannleger osv) er utsatt for det. Jeg har selv amalgan i tennene og jeg lever i beste velgående.. forløpig ihvertfall (bank i bordet)

Skrevet
Det gjelder så vidt jeg husker all fet fisk, men naturlig nok i størst grad hos rovfisk.

Stemmer nok det :) Forøvrig er de fete fiskene jeg kommer på rovfisker alle sammen. Kvikksølv hoper seg raskere opp i rovfisk fordi de spiser mindre fisk som også inneholder kvikksølv og andre tungmetaller. Mulig at lagring i fett er endel av greia også. Dessuten sier de jo at torskeleverolje o.l inneholder endel tungmetall :forvirret:

Skrevet

Hvis du har slikt i tennene, er det lurt å børste dem sklikkelig. Det kan minske risikoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...