Gå til innhold

svimmel i over en lengre periode

Fremhevede innlegg

Skrevet

en kamerat av meg ringte meg i natt og trengte noen til å kjøre seg til legevakta. han har siden lørdagen klaget på at han stadig er svimmel. han har ikke vondt noen steder, men ved raske bevegelser blir han svimmel. han sammenligner det med å være full! han sier at når han sover, og snur seg våkner han av at han blir svimmel. når han kjører og titter til siden, blir han svimmel.. og i går kveld var det visst veldig ille.

han sa at han hadde tatt noen snorketabletter på lørdagen og etter det vært svimmel. men disse tablettene er vel ute av systemet?

greit nok, han får ikke i seg regelmessige måltilder, vitaminer, frukt. men det har han vel egentlig aldri gjort!

legen der nede hadde nevnt noe med at hjernen kanskhje ikke fikk nok oksygen og at han måtte kontakte fastlege idag og deretter sykehus. men....... det virket jo alvorlig, men ikke lavorlig nok til at de gjorde noe der og da..

ble litt bekymret jeg,,,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres nesten ut som stillingsbetinget svimmelhet.

Skrevet

Kan være alt fra ufarlig virus på balanse nerven til kreft i hodet, må nok vente til han har vært til legen for utredning.

Blir for dumt å gjette her på nettet.

Skrevet

stillingsbetinget...?

Skrevet

Når du sier at han blir svimmel av å snu seg kommer jeg til å tenke på krystallsyken. I så fall er det ikke verdens undergang, bare han kommer seg til noen som får ristet krystallene på plass igjen.

Skrevet

det første jeg tenkte på er virus på balansenerven.

Hpoer det går bra med kameraten din og at han har kommet seg til legen..

Skrevet

Det høres ut som et typisk tilfelle av stillingsbetinget svimmelhet, også kalt krystallsjuken, men det KAN naturligvis også være noe anet.

Stilingsbetinget betyr at man blir svimmel når hodet er i visse stillinger, oftest når man ligger, eller gjør visse bevegelser, oftest å snu hodet til sida. Svimmelheen kommer av forurensninger/krystaller i balanseorganet i øret (sneglehuset) som berører flimmerhårene der og gir hjernen beskjed om at nå er det krise her.

Stillingsbetinget svimmelhet er ufarlig, men svært ubehagelig, gjerne invalidiserende mens det står på. Svimmelheten er gyratorisk. Med andre ord oppleves det som om du kjører karusell. Ved virus på balansenerven er svimmelheten nautisk, og det føles som om du er på en båt.

Disse to ordene er det greit å kunne, slik at h*n skjønner hva legen mener.

Be ha kontakte legen en gang til for å få en henvisning til øre-nese-hals-spesialist som øyeblikkelig hjelp. ØNH kan enkelt finne ut om det er stillingsbetingen (posisjons-) svimmelhet, og gjør i så fall epleys manøver for å flytte krystallene ut av balanseorganet.

Epleys manøver innebærer at han får hjelp av legen til å snu seg i et bestemt mønster, og tyngdekraften hjelper krystallene ut av sneglehuset.

Eples manøver er ikke vondt, grusomt ubehagelig, men over på et par minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...