Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som har opplevd å få svangerskapsforgiftining så sent?

Nå håper jeg selvsagt at det ikke er det, men jordmor er redd for det. Hadde utsag både på urin og blodtrykk på siste kontroll, men ikke mer enn at oppfølging kunne vente til i dag. Nå har jeg fått en sinnsyk hodepine i tillegg, og JM sa at det kunne være farlig.

Nå skal jeg på kontroll på sykehuset om et par timer, men lurer litt på hva som kan vente der? Noen som vet?

Hva gjør de hvis det viser seg at det er det jeg har? Setter igang fødsel, eller blir jeg liggende på sykehuset fram til termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nå 39+3 dager på vei, og fikk tilløp til svangerskapsforgiftning i uke 38. Det er visst svært vanlig så sent i svangerskapet.

På sykehuset vil antageligvis dette skje:

*Ny urinprøve

*Måle blodtrykk

*Ta blodrpøver

*CTG registrering

*UL av baby/navlesnor

Det kan hende du vil bli lagt inn for observasjon, så pakk en liten bag sånn i tilfelle.

Er du riktig ille angrepet, vil de nok antageligvis sette i gang fødsel. (Evt keisersnitt om det haster veldig) Men babyen din er jo ferdig nå så det gjør jo ingenting. :klem:

Pass på å hvile, hold bena høyt og drikk masse vann!

Lykke til!!!!

Skrevet (endret)

jeg fikk det påvist 39+0 og ble satt i gang

Endret av liv
Skrevet

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 40. Jeg ble sendt til Ullevål og etter testing og ultralyd, ble jeg innlagt på observasjonsposten. Der lå jeg i tre dager og bare ventet på at det skulle bli ledig slik at jeg kunne føde. De ønsket selvsagt å sette fødselen i gang, noe de gjorde på 3. dag.

Lykke til.

Skrevet

Jeg fikk det i uke 40 og ble sendt på Ullevål til full sjekk med CTG, UL og blodprøver. Babyen hadde det helt glimrende så de bestemte seg for å ikke sette meg i gang og jeg fikk beskjed om å ta det veldig med ro, pluss følge nøye med på symptomer som kvalme og hodepine. Fikk ny kontroll to dager etter og da hadde blodtrykket stabilisert seg og de bestemte seg for å la fødselen starte av seg selv. Det gjorde den dagen etter...

Skrevet

Er det kun ekstrem hodepine som ses som et tegn på svangerskapsforgiftning? Det er jo ganske mange her som bekymrer seg for svangerskapsforgiftning så det hadde jo vært fint å få høre hvilke symptomer dere har hatt dere som har hatt svangerskapsforgiftning.. Spesielt siden symptomene man finner rundt omkring på nettet er noe de aller fleste gravide opplever en eller annen gang (kvalme, hodepine, hovne ben osv.) :klø:

Skrevet

Eggehvite i urinen, en merkelig annerledes hodepine, høyt blodtrykk og ødemer er vel de vanligste symptomene (har jeg lest). I tillegg kan synsforstyrrelser være et symptom. Men det er viktig å ikke få panikk om bare ett av symptomene er til stede, for da kan det like så godt være noe annet, kanskje ufarlig. Det er flere av symptomene i kombinasjon som er alarmerende.

Dette har jeg spurt legen inn og ut om...innbiller meg at jeg får svangerskapsforgiftning siden mamma hadde det og jeg har allerede litt høyt blodtrykk, men det er jo ikke sikkert (heldigvis).

• 9 år senere...
Skrevet

Hei. 

Jeg tenkte jeg like så greit kunne bruke denne gamle tråden istedet for å lage en ny da temaet er det samme.

Nå er jeg på fjerde dagen med hodepine, den er ikke sånn intens men den kjennes. Jeg har vært flink med å drikke vann. Er ikke hoven. Pulsen kjennes fin ut. Jeg var hos JM på onsdag og alt så bra ut, regner jo med at det ville slått ut på urinprøve om svangerskapsforgiftning var i anmarsj.

Jeg kjenner godt med liv. Er selvsagt litt trøtt men det må jo bare forventes. 

Føler meg litt urolig med tanke på hodepinen men føler samtidig at det er for lite å løpe til legen eller føden for. Det jeg egentlig lurer på er om noen av dere andre har fått påvist svangerskapsforgiftning uten en masse plager og symptomer? 

Er nå 38+ 5. 

Skrevet

jepp jeg skjønte ikke en dritt da de sa jeg hadde svangerskapsforgiftning, skulle bare til kontroll, ble lagt direkte i ambulanse full fart til sykehus og barnet ut 2 dager etterpå etter overvåkning og tett oppfølging av prøver . Kan ikke huske at jeg hadde hodepine engang, men var nesten i koma pga høyt blodtrykk uten at jeg kjente noe som helst av det. 

Anonymkode: e6921...076

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jepp jeg skjønte ikke en dritt da de sa jeg hadde svangerskapsforgiftning, skulle bare til kontroll, ble lagt direkte i ambulanse full fart til sykehus og barnet ut 2 dager etterpå etter overvåkning og tett oppfølging av prøver . Kan ikke huske at jeg hadde hodepine engang, men var nesten i koma pga høyt blodtrykk uten at jeg kjente noe som helst av det. 

Anonymkode: e6921...076

Ok. Det der hørtes skikkelig skummelt ut. 

Takk for svar. 

Nå var jeg til kontroll på onsdag, jeg regner med at det ville vist. Blodtrykket mitt var flott som hun sa. 

Skrevet

Først vil jeg presisere at jo tidligere svangerskapsforgiftningen kommer, jo farligere og mer alvorlig pleier den å være. Og da regner jeg uke 38 som sent. 

Mine to svangerskapsforgiftninger viste veldig lite symptomer. De var begge tidlig i svangerskapet og det gikk to dager fra det ble påvist sv.f. (litt protein i urin) til hastekeisersnitt. Siste gangen hadde jeg kun vondt i hodet (ikke kjempevondt og ikke pannehodepine) og så litt gule lyskuler av og til (synsforstyrrelse). 

Poenget mitt er at ting endrer seg fort, så ved vedvarende vondt i hodet hadde jeg ringt føden og spurt om de synes jeg burde komme inn for en sjekk. Hvis de sier nei og det fremdeles er vondt i morgen ville jeg ringt fastlegen og fått time i morgen til sjekk av blodtrykk og urin.

Dette er ikke noe å spøke med og, som noen sa, så er baby klar i magen, så en evt igangsettelse skal ikke være noe problem. 

Lykke til! Spør hvis du lurer på noe 😊

• Liker 1
Skrevet

Ta heller en legetime for mye enn for lite. Hadde hodepine og lysflekker på synet i uke 36, og legen ba meg komme inn samme dag da jeg ringte. Urin, blodtrykk og blodprøve var fin, men han sa det var flott jeg kom innom og jeg måtte bare ringe om jeg opplevde noe lignende. Var veldig godt å få det avkreftet 

Skrevet

Hadde ikke et eneste symptom som jeg merket, men hadde jo godt med proteiner og ødemer og høyt BT.

Skrevet

Fikk s.f. i uke 37. Merket det egentlig ikke, men ble fastslått ut i fra plutselig høyt blodtrykk hos jordmor som bare steg og steg for hver dag og etterhvert ødemer og proteiner i urinen. Lillemann ble hjulpet til verden 38+6. A heller en kontroll for mye enn en for lite!  

Anonymkode: 02ed2...403

Skrevet

Begynte å få stigende blodtrykk i uke 35 og var på kontroll hos fastlegen to ganger i uka. Ble henvist til Ullevål (der jeg skulle føde) som fulgte opp videre med tester, mange ctg (sparketest), prøver og en natt til observasjon. Så var det mange turer til føden i ukene etterpå  

Ble satt på lav dose blodtrykksmedisin. Hadde ingen andre symptomer enn hodepine og høyt blodtrykk, undertrykket vsr vel rundt 100 på det høyeste. De fortalte at de anbefalte innleggelse ved 100. Hadde ingen andre symtomer, heller ikke protein i urinen.  Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ville bli satt i gang i uke 38+1 og det ble sånn, ble satt i gang den dagen. 

Det vil jeg unngå å bli igjen, synes det var en ubehagelig og stressende opplevelse. Ellers gikk selve fødselen bra :)

Anonymkode: 8ba66...c0d

Skrevet
Den 13. august 2016 at 18.41, ablaze skrev:

Kontaktet du føden/lege @Forundret..?

Beklager at jeg ikke har svart. 

Var innom til kontroll m ultralyd og det hele, alt så bra ut :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...