Eve Luna Skrevet 15. januar 2007 #81 Skrevet 15. januar 2007 Vet dere at Kina vurderer å endre sin ett-barn policy? Dette er fordi det er så mange som blir gamle nå, og det fødes for få mennesker til å overta jobbene til de gamle, samt å passe på de gamle. Det samme problemet skjer i flere land i Europa. De fødes for få barn og landenes arbeidskraft går ned med årene for de har ikke nok folk. Dermed synker også produktivitet til de enkelte landene. Dette skyldes bland annet at kvinner velger å få barn senere enn før, samt å få færre barn. Fordi det finnes ikke gode nok statlige ordninger for kvinner og familier til å kombinere barn og jobb. I flere land, som f. eks, Frankrike er du nødt til å jobbe lange dager (det inngår i en 100 % stilling), det går ikke an å få deltsdsstillinger, samtidig som det er utrolig vanskelig å få barnehageplass, så det ender med at en forelder er hjemme med barnet. Det sier seg selv at økonomien i den perioden for den familie reduserer ganske mye også. Sånn sett så er ikke samfunnet eller arbeidslivet tjent med at kvinner venter med å få barn pga sin arbeid. Her hos oss har det vært sånn at vi har heller hatt problemer at folk slutter kort tid etter at de har begynt, og da må man begynne ansettelsesprosessen på nytt. Folk sluttet etter noen måneder etter at de begynte fordi de fikk bedre jobb tilbud andre steder. Jeg vil si at det er større problem enn at kviner blir gravide kort tid etter at de begynner. For de som slutter, slutter ganske raskt, mens en kvinne kan jobbe i mange måneder før hun går ut i permisjon. Og dessuten ved arbeidsgivere da at hun har kompentanse til å utføre jobben og vil komme tilbake til jobb etter permisjon. Vi har også hatt et tilfelle hvor en nyansatt ble gravid nesten med en gang hun begynte. Det var ikke plamlagt. Hun slet litt psykisk når hun måtte fortelle det til sjefen, men hun sa det ganske tidlig, slik at sjefen kunne ta hensyn til det ved budsjett planlegging. Men det gikk greit det. Hun er frisk og kommer sikkert til å jobbe helt til permisjon starter. Så jeg tror ikke jobben taper så mye på det. Nå har de i hvert fall tid til å forberede seg til at hun blir borte i ett år.
Gamle Alex Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #82 Skrevet 15. januar 2007 Jeg synes meningen til mange i denne diskusjonen er skremmende, og er glad det er forbudt å diskriminere gravide. Det er bra statsråder får barn og tar permisjon, jeg mener de er et forbilde og at de viser at man ikke er uerstattelig. Skulle virkelig kvinner si nei takk til en statsrådjobb fordi de planlegger barn? Dere (blant annet gamle alex og hu i svingen) mener vel at folk som feks har ryggproblemer ikke bør søke ny jobb - de kan jo bli sengeliggende midt i opplæringen. Hvor bør grensen gå? Hvem bør søke ny jobb? Hva skal man opplyse om på intervju? Det er noen som slutter etter at arbeidsgiver har brukt ressursser på opplæring, de visste kanskje på forhånd at de var på jakt etter ny jobb, hva med disse. Hvorfor tar dere bare gravide kvinner? ← Greit - da tar jeg gravide menn også. Egentlig så mener jeg vel at hvis man NOEN GANG har vært syk så burde man aldri søke jobb. Snakk om å ikke ville forstå hva jeg mener. men som Jens nevner har manalvorlige ryggproblemer . sier man vel det til arbeidsgiver gjør man ikke?
Frida Frosk Skrevet 15. januar 2007 #83 Skrevet 15. januar 2007 Enig jeg også! Jeg tror mannen min har minst like lyst til å være hjemme som meg. ← Det er jo ikke noe i veien for at han kan være hjemme like mye som deg hvis dere ønsker det. Det har vi tenkt å gjøre hvertfall. Moren må kun ta tre uker før og seks uker etter fødsel. Resten kan faren ta.
Top Gun Skrevet 15. januar 2007 #84 Skrevet 15. januar 2007 (endret) Hva er viktigst - å blidgjøre arbeidsgiver eller å få et lite barn? ← Hva med begge deler? Slutt i jobben før du får barn. Forstår meg ikke på kvinner som forlanger full lønn for å ikke være på jobb i et helt år. Noe slikt kunne jeg ikke tenke meg å utsette en arbeidsgiver for egentlig. En kan jo også lure på hvor mange nye bedrifter eller arbeidsplasser som ikke opprettes på grunn av foreldrepermisjon. Jeg synes meningen til mange i denne diskusjonen er skremmende, og er glad det er forbudt å diskriminere gravide.Det kan godt være rasjonelt å diskriminere. Se f.eks her: Bensinstasjon krever forskuddsbetaling av polakker Denne diskrimineringen er både velbegrunnet, nødvendig og rasjonell. What is Discrimination? Endret 15. januar 2007 av Top Gun
Gjest gurimalla Skrevet 16. januar 2007 #85 Skrevet 16. januar 2007 Greit - da tar jeg gravide menn også. Egentlig så mener jeg vel at hvis man NOEN GANG har vært syk så burde man aldri søke jobb. Snakk om å ikke ville forstå hva jeg mener. men som Jens nevner har manalvorlige ryggproblemer . sier man vel det til arbeidsgiver gjør man ikke? ← Jeg har overhodet ingen problem med å forstå hva du mener, og jeg synes holdningene dine er skremmende. Det virker som om du er sur fordi arbeidsgiveren din har ansatt en som har blitt sykmeldt pga graviditet kort tid etter at hun ble ansatt. Jeg er glad de fleste ikke tenker like snevert som deg. Hvis man ønsker en ny jobb er det nok mange som ikke vil nevne at de har ryggproblemer, eller andre plager, de vet at de ikke vil bli ansatt da nemlig.
Gamle Alex Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #86 Skrevet 16. januar 2007 ja og ta hensyn til andre er skremmende - helt enig. O g bare for å gjenta meg selv i det uendelige - nei mjeg mener ikke at man aldri skal få barn
Gjest gurimalla Skrevet 16. januar 2007 #87 Skrevet 16. januar 2007 Forstår meg ikke på kvinner som forlanger full lønn for å ikke være på jobb i et helt år. Noe slikt kunne jeg ikke tenke meg å utsette en arbeidsgiver for egentlig. En kan jo også lure på hvor mange nye bedrifter eller arbeidsplasser som ikke opprettes på grunn av foreldrepermisjon. ← Det er nav som betaler fødselspenger.
Gjest gurimalla Skrevet 16. januar 2007 #88 Skrevet 16. januar 2007 ja og ta hensyn til andre er skremmende - helt enig. ← Man skal veldig ofte ta hensyn til andre, men når det gjelder tidspunkt for barn skal man ta hensyn til seg selv.
minienthe Skrevet 16. januar 2007 #89 Skrevet 16. januar 2007 Hvis man ønsker en ny jobb er det nok mange som ikke vil nevne at de har ryggproblemer, eller andre plager, de vet at de ikke vil bli ansatt da nemlig. ← så da er det bedre å bli ansatt i en stilling og muligens forsvinne ut i sykemelding/rehabilitering/attføring ? gravid eller syk eller hva det nå en er, det går an å ta hensyn til flere en seg selv og man søker ikke en stilling man vet man ikke kan ta for å spekulere. jeg er jente... og hvis jeg noensinne blir arbeidsgiver kommer ikke damer i fruktbar alder til å stå høyt i kurs hos meg med mindre de innehar en kompetanse jeg desperat MÅ ha. jeg har ingen respekt for folk som spekulerer i ansettelser for å bygge opp eget grunnlag for fødselspenger og lignende. det som også er synd er at de som spekulerer i dette ødelegger for oss som ikke gjør det, selv opplevde jeg ingen respons på søknader før jeg bevisst begynte å skrive at jeg var barnløs og planlegger å fortsette på den måten. jeg ser ærlig talt ikke poenget med å ha et forbud mot å spørre om graviditet, slik som jeg ser det så fører det bare til mistenksomhet og "har du noe å skjule" holdninger. få barn dere som vil men opplys om at dere er i en prøveprosess ved intervjuer hvis dette er tilfelle og bruk prevensjon ellers til ting er mer i system... livet dreier seg ikke bare om dere og deres behov.
Donpedro Skrevet 16. januar 2007 #90 Skrevet 16. januar 2007 (endret) jeg er jente... og hvis jeg noensinne blir arbeidsgiver kommer ikke damer i fruktbar alder til å stå høyt i kurs hos meg med mindre de innehar en kompetanse jeg desperat MÅ ha. jeg har ingen respekt for folk som spekulerer i ansettelser for å bygge opp eget grunnlag for fødselspenger og lignende. ← Om du skal unngå enhver kvinne mellom 20 og 45, vil du gå glipp av mye god kompetanse. Ikke vet du om de vil ha barn, om de kan få barn, om de evt vil ta ut permisjon, og når dette isåall vil finne sted. Ei heller vil du noen gang få vite om de lyver mht hva de sier om sine barneplaner, som sagt kan mye skje utenfor ens kontroll. Og folk lurer på hvorfor det er nødvendig med lovverk for å forhindre diskriminering? Endret 16. januar 2007 av Donpedro
Gjest Fresh Skrevet 16. januar 2007 #91 Skrevet 16. januar 2007 jeg er jente... og hvis jeg noensinne blir arbeidsgiver kommer ikke damer i fruktbar alder til å stå høyt i kurs hos meg med mindre de innehar en kompetanse jeg desperat MÅ ha. jeg har ingen respekt for folk som spekulerer i ansettelser for å bygge opp eget grunnlag for fødselspenger og lignende. ← Skal du kanskje ikke ansette menn heller da, siden de muligens skal ut i permisjon når de blir fedre? Det lover isåfall veldig dårlig for dem, ettersom de kan få barn så lenge de lever
Gjest Talula Skrevet 16. januar 2007 #92 Skrevet 16. januar 2007 Om du skal unngå enhver kvinne mellom 20 og 45, vil du gå glipp av mye god kompetanse. Ikke vet du om de vil ha barn, om de kan få barn, om de evt vil ta ut permisjon, og når dette isåall vil finne sted. Ei heller vil du noen gang få vite om de lyver mht hva de sier om sine barneplaner, som sagt kan mye skje utenfor ens kontroll. Og folk lurer på hvorfor det er nødvendig med lovverk for å forhindre diskriminering? ← :enig_anim: Dessuten er det vel ulovlig så vidt jeg vet hvis man konsekvent unnlater å ansette kvalifiserte kvinnelige søkere til fordel for mannlige, men det blir jo en hypotetisk problemstilling. En del fedre tar jo ut en god del permisjon også, så det er ikke slik at menn ikke skaper noen "problemer". Det er bra vi har lovverket på plass spør du meg, etter å ha lest gjennom denne tråden..
minienthe Skrevet 16. januar 2007 #93 Skrevet 16. januar 2007 Om du skal unngå enhver kvinne mellom 20 og 45, vil du gå glipp av mye god kompetanse. Ikke vet du om de vil ha barn, om de kan få barn, om de evt vil ta ut permisjon, og når dette isåall vil finne sted. Ei heller vil du noen gang få vite om de lyver mht hva de sier om sine barneplaner, som sagt kan mye skje utenfor ens kontroll. ← nå blir dette hypotetisk tatt i betraktning av at jeg ikke eier et firma men hvis jeg skulle startet opp innenfor noe som interesserer meg så hadde jeg hatt få problemer med å finne dyktige arbeidstakere utenfor "ynglealder". nei, jeg kunne aldri vært sikker på om mennene hadde tatt lang permisjon men jeg har i det minste en statistikk å støtte meg mot der. og det er ikke å konsekvent unnlate å ansette kvinner når man tross alt ansetter kvinner, bare ikke i en viss alder. det finnes faktisk muligheter for å få dette gjort lovlig.
Gjest Talula Skrevet 16. januar 2007 #94 Skrevet 16. januar 2007 og det er ikke å konsekvent unnlate å ansette kvinner når man tross alt ansetter kvinner, bare ikke i en viss alder. det finnes faktisk muligheter for å få dette gjort lovlig. ← Det jeg siktet til var at det kan jo hende kvinner i "feil" alder søker på stillinger du utlyser selv om du ikke vil ha dem, og hvis du konsekvent ikke innkaller noen av dem til intervju og ikke ansetter noen av disse, og dette blir et mønster så kan det jo hende du kan få trøbbel. Men igjen, hypotetisk problemstilling. Men forstår jeg deg rett hvis du ikke ville ansatt en velutdannet samboende/gift kvinne på f.eks 25 år med gode resultater og attester fordi hun er i "feil" alder?
regine Skrevet 16. januar 2007 #95 Skrevet 16. januar 2007 mye rare holdninger her ja..... Kan ikke akkurat si at jeg blir imponert over de som hevder at kvinner nærmest må kutte ut å få barn, av hensyn til arbeidsgiver. Blir ingen til å betale pensjonene våre da, nemlig! I dagens Europa er Norge ett av få land med nokså høy fødselsrate. En stor del av "æren" for dette skyldes de gode ordningene vi faktisk har mht. permisjoner og rettigheter i forbindelse med svangerskap. Dermed er det faktisk mulig å ha høyere utdannelse, god jobb OG få barn! Men for all del - vi bør sikkert fjerne disse rettighetene. Jeg ser at flere hevder at "kvinner utnytter" de gode ordningene vi har, ved å først komme seg i jobb, og så bli gravide...... Så det å bruke de rettigheter vi faktisk har - det er umoralsk det altså?? Det er forøvrig nokså sneversynt å mene at "alle kvinner" i spennet 20 -45 er "ustabil" arbeidskraft og bør holde seg unna/evt. ikke få barn. Til tross for lang svangerskapspermisjon, er det ikke snakk om veldig mange år i et yrkes liv som blir "borte" på dette viset. En seriøs arbeidsgiver vet dette, og tar det med i vurderingen når h*n ansetter kvinner i fruktbar alder. Og så mye som det snakkes om hvor likestilte vi er i Norge - så bør jo dette da også inkludere menn.... Og jeg kan også se at det blir noen praktiske utfordringer dersom en nokså nyansatt er så "uansavarlig" at hun blir gravid. Likevel mener jeg at det ikke er grunn god nok til å planlegge i samsvar med arbeidsgiver. Da tviler jeg på at det hadde blitt mange barn her til lands. I den forbindelse så er det jo bare å se litt sørover i Europa - hvor det er svært lave fødselsrater, bl.a. fordi får en kvinne barn så forventes det at hun forsvinner fra arbeidsmarkedet i mange år. Både fordi det ikke finnes særlige barnepass alternativer, og fordi det er forventet at mor skal være hjemme. Så hvis det er sånn dere vil ha det, så er jo det greit - men da er det vel ærligere å si det rett ut, i stedenfor å anklage kvinner som får barn OG er yrkesaktive for å være uansvarlige......
minienthe Skrevet 16. januar 2007 #96 Skrevet 16. januar 2007 Men forstår jeg deg rett hvis du ikke ville ansatt en velutdannet samboende/gift kvinne på f.eks 25 år med gode resultater og attester fordi hun er i "feil" alder? ← jeg ville gjort mye for å unngå det ja med mindre hun har en kompetanse jeg virkelig MÅ ha. Så hvis det er sånn dere vil ha det, så er jo det greit - men da er det vel ærligere å si det rett ut, i stedenfor å anklage kvinner som får barn OG er yrkesaktive for å være uansvarlige...... jeg har aldri sagt de er uansvarlige, bare egoistiske. som jeg også skrev i mitt første innlegg, jeg er ikke i mot graviditet men det er egoistisk å spekulere i ansettelser, det med ærlighet går begge veier.
Leo Skrevet 16. januar 2007 #97 Skrevet 16. januar 2007 jeg har ingen respekt for folk som spekulerer i ansettelser for å bygge opp eget grunnlag for fødselspenger og lignende. ← Så da har du m.a.o. stor respekt for meg som er arbeidsledig og "snylter" på staten fordi jeg er relativt åpen omkring det faktum at jeg befinner meg i en prosess med utredning/behandling av ufrivillig barnløshet? Som ellers frisk og 100% arbeidsfør synes jeg nemlig ikke dette er noen god løsning verken for meg eller samfunnet. Jeg er ikke i tvil om at jeg kunne ha gjort et utmerket jobb til tross for at jeg venter på prøverørsbehandling og det er på langt nær sikkert at det blir barn av det heller. Skulle det bli det, er det jo heller ingen som vet hvor lenge jeg har tenkt å være hjemme... Takket være holdninger som dine (Som jeg er rimelig lei av å møte...), sitter jeg altså her som en kvise på samfunnets rompe når jeg kunne ha vært i jobb og gjort en innsats både for bedriften og fellesskapet ...
minienthe Skrevet 16. januar 2007 #98 Skrevet 16. januar 2007 Så da har du m.a.o. stor respekt for meg som er arbeidsledig og "snylter" på staten fordi jeg er relativt åpen omkring det faktum at jeg befinner meg i en prosess med utredning/behandling av ufrivillig barnløshet? Som ellers frisk og 100% arbeidsfør synes jeg nemlig ikke dette er noen god løsning verken for meg eller samfunnet. Jeg er ikke i tvil om at jeg kunne ha gjort et utmerket jobb til tross for at jeg venter på prøverørsbehandling og det er på langt nær sikkert at det blir barn av det heller. Skulle det bli det, er det jo heller ingen som vet hvor lenge jeg har tenkt å være hjemme... Takket være holdninger som dine (Som jeg er rimelig lei av å møte...), sitter jeg altså her som en kvise på samfunnets rompe når jeg kunne ha vært i jobb og gjort en innsats både for bedriften og fellesskapet ... ← hadde ikke hatt problemer med det så lenge du opplyste om at du var i en prøveprosess i et intervju, da hadde du tross alt vært ærlig. men med tanke på en hypotetisk bedrift i behov for folk så hadde du da ikke vært aktuell for en stilling med mindre du hadde en kompetanse jeg MÅTTE ha. men igjen, skulle jeg startet noe for meg selv innenfor det jeg tenker på så hadde behovet for folk antagelig blitt dekket ganske greit uten å gå innom kvinner i "ynglealder" og det finnes måter å få dette gjort lovlig på. diskriminerende ? mye mulig men når det finnes så utrolig mange kvinner som spekulerer i dette kun for å tjene opp rettigheter og som gir totalt blaffen i hvordan situasjon de setter arb.giver i så skjønner jeg faktisk at denne yrkesgruppen kan støte på motforestillinger i en ansettelsesprosess.
Liskat Skrevet 16. januar 2007 #99 Skrevet 16. januar 2007 Men altså, når er det da meningen at kvinner skal få barn? Skal vi få barn før vi begynner å jobbe med noe vi vil drive med senere? Mange er ferdig med studier når de er 24-25, man trenger en jobb etter studiet for å ha noe og leve av, og de ferreste vil ta til takke med en vanlig butikkjobb e.l. der man lett kan erstattes. Mange vil gjerne ha barn før de fyller 30, men ville ikke ha barn under studiene. Dvs man har ca 5 år på å få seg et barn eller to, og man vil ikke vente for lenge hvis man skal ha mer ett barn. Mener dere da at en kvinne som vil ha barn skal vente med å få seg jobb til etter at barnet kan sendes i barnehagen? Si at det tar en del tid å bli gravid, så er man gravid i ni måneder, så skal man begynne å jobbe når barnet er 1 år gammelt. Det kan altså ta 2-3 før hun kan begynne på jobb etter endt studie. Hvor mange har lyst til å ansette en kvinne i slutten av 20-årene som aldri har hatt en 'skikkelig' jobb før, og dessuten har ventet med å få seg en relevant jobb til et par år etter at hun sluttet med studiene, og heller ikke har forsøkt å få seg en slik jobb pga ønske om barn? Og, hva skal kvinnen leve av når hun ikke har opparbeidet seg rett til fødselspenger, for man må jobbe minst seks måneder for å få noe utøver engangsbeløpet. Skal paret måtte klare seg på en inntekt i alle disse årene, når veldig mange er avhengige av to inntekter for å kunne ha en familiehusholdning? Og velger hun å satse på jobb først, så skal hun ta mest hensyn til arbeidsgiver med tanke på graviditet? Hvor lenge må hun jobbe der før hun kan tenke på å få barn? Neppe bare noen måneder, slik jeg forstår mange her, gjerne et år eller to. Da begynner det for kvinnen å bli rimelig sent å tenke på å få barn, særlig hvis hun vil ha mer enn ett og ikke har lyst til å ha barn langt ut i 30-årene. Når dere mener kvinner skal vente med barn, eller vente med jobb, så gjør det at likestillingen tar et skritt tilbake, synes jeg. Egoistisk? Kanskje, men samfunnet generelt ønsker at kvinner skal få barn for at vi ikke skal få en enorm mangel på folk om noen år, da er det nødvendig at kvinner får barn i 20-årene, ellers blir det fort vanskelig for dem å bli gravide (det er slik biologisk at de fleste bør få barn når de er ca 25, var i alle fall slik sist jeg hørte noe om temaet). Og hvor mange skal et par ta hensyn til? Hvis det passer deres livssituasjon best å få barn da, så er det ikke noe og gjøre ved. Og husk at mange graviditeter ikke var planlagt å komme akkurat da. Og hvis en kvinne blir gravid, og det ikke passer arbeidsgiver akkurat da, mener dere arbeidsgiver skal kunne be om abort? Hvis det hadde skjedd meg hadde det blitt et helvete uten like, for å si det slik. Og hadde arbeidsgiver hintet om at dette ikke er noe positivt, så hadde det skapt et problem med en meget lite fornøyd ansatt.
Leo Skrevet 16. januar 2007 #100 Skrevet 16. januar 2007 hadde ikke hatt problemer med det så lenge du opplyste om at du var i en prøveprosess i et intervju, da hadde du tross alt vært ærlig. men med tanke på en hypotetisk bedrift i behov for folk så hadde du da ikke vært aktuell for en stilling med mindre du hadde en kompetanse jeg MÅTTE ha.← Så lenge du ikke ville være interessert i å ansette meg, er det vel et problem?:klø: diskriminerende ? mye mulig men når det finnes så utrolig mange kvinner som spekulerer i dette kun for å tjene opp rettigheter og som gir totalt blaffen i hvordan situasjon de setter arb.giver i så skjønner jeg faktisk at denne yrkesgruppen kan støte på motforestillinger i en ansettelsesprosess. ← Hvor i all verden har du dette fra? Langt de fleste kvinner jeg kjenner har vært fulltidsarbeidende eller studenter før de får barn og det er ikke snakk om at de jobber for å opparbeide seg rettigheter! I likhet med meg ønsker de å jobbe fordi de vil utnytte kompetansen sin og generelt tjene til livets opphold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå