Gå til innhold

Hva er "verst"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er "verst" av potetgull og sjokolade både med tanke på kalorier og usunne ingredienser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye fett og billige karbohydrater i begge deler, antakelig mest karbohydrater i sjokoladen pga sukkeret. Men i chipsen har du til gjengjeld et svært høyt saltinnhold, i tillegg til herdet fett i en god del tilfeller.

Hvis du velger mørk sjokolade med minst 70 % kakaoinnhold, vil jeg mene at det er et bedre valg enn chipsen. Da får du i tillegg også noen sunne antioksidanter. ;) Og mørk sjokolade er noe man som regel ikke orker å spise så mye av, i motsetning til chips, som er konstruert for at du ikke skal klare å stoppe før du har spist hele posen...

Står valget derimot mellom melkesjokolade og chips, er jeg sannelig ikke sikker. :forvirret:

Kaloriinnhold får noen andre gjøre rede for - det er jeg ikke noe god på.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg tror potetgull er verre. er det ikke rundt 600kcal/100g der da, mot ca 550kcal/100g på sjokolade? og masse mettet fett og salt. transfett er det vel også masse av i potetgull?

Skrevet

Popcorn er vel ganske sunt samanlikna med potetgull (eller er dette berre ønsketenking?).

Gjest Deception
Skrevet
Popcorn er vel ganske sunt samanlikna med potetgull (eller er dette berre ønsketenking?).

Men det er til gjengjeld som å spise isoporkasser av den typen de bruker på fiskebruk :sur:

Det lureste er å late som om potetgull og sjokolade ikke eksisterer. :ler:

Skrevet
Da får du i tillegg også noen sunne antioksidanter. ;) Og mørk sjokolade er noe man som regel ikke orker å spise så mye av, i motsetning til chips, som er konstruert for at du ikke skal klare å stoppe før du har spist hele posen...

Synes ikke det er lurt å bruke ordet sunt når man snakker om sjokolade. Altfor mange som leser det nok ganger og tilslutt innbiller seg at alt som er mørkt er bra.

Men, jeg er enig i at en virkelig mørk sjokolade ikke er noe man spiser mye av. Er den søt så er den heller ikke en ordentlig mørk sjokolade som du tenker på.

Skrevet

Bortimot ønsketenking ja.

Skrevet
Synes ikke det er lurt å bruke ordet sunt når man snakker om sjokolade. Altfor mange som leser det nok ganger og tilslutt innbiller seg at alt som er mørkt er bra.

Skjønner hva du mener, men vi har jo hørt om denne sammenhengen i media i ganske mange år nå - her et tilfeldig valgt eksempel:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3185363.stm

Men det betyr jo selvsagt ikke at mørk sjokolade er helsekost eller hverdagskost. ;)

Skrevet
Bortimot ønsketenking ja.

Det stemmer ikke. Popcorn du popper selv (og dermed kan begrense bruken av olje og salt) har lite fett og lite karbohydrater. Ok, inneholder lite næring, men det er vel ikke poenget når man skal ha snacks. Man kan spise betydelig mer popcorn før man er oppe i samme mengde fett/karbohydrater som en neve potetgull. Popcorn er absolutt best alternativ.

Skrevet

Dessverre liker jeg ikke popcorn... Det er, som Deception nevnte, som å spise isopor...

Gjest Elfrida
Skrevet
jeg tror potetgull er verre. er det ikke rundt 600kcal/100g der da, mot ca 550kcal/100g på sjokolade? og masse mettet fett og salt. transfett er det vel også masse av i potetgull?

På den annen side er det mye lettere/kjappere å spise 100 g sjokolade enn 100 g potetgull. Syns jeg da. 100 g potetgull er nesten en halv stor pose, mens 100 g sjokolade er en vanlig sjokoladeplate.

Men det med transfett er så klart ikke bra.

Skrevet
Dessverre liker jeg ikke popcorn... Det er, som Deception nevnte, som å spise isopor...

Men ikke mikrobølgeovn-popcorn!! Det smaker deiiiiilig av smør og salt... (Sukk, sikkert veldig usunt, m.a.o)

Skrevet
På den annen side er det mye lettere/kjappere å spise 100 g sjokolade enn 100 g potetgull. Syns jeg da. 100 g potetgull er nesten en halv stor pose, mens 100 g sjokolade er en vanlig sjokoladeplate.

Men det med transfett er så klart ikke bra.

Enig - og 100g popcorn er ihvertfall mye! 1 dl poppet popcorn er bare ca 3 gram, så man blir ganske "mett" av popcorn, mens en plate sjokolade er jo ingenting.

Jeg kjøper popcorn med 50% mindre fett. Men det er likevel ikke noe sunt i den, men ikke like usunt som potetgull ihvertfall.

Skrevet

1 dl popcorn: Ca 15 kcal

1 dl potetgull: Ca 60-70 kcal

1 dl ostepop (æsj!): 76 kcal

10 saltstenger: 76 kcal

Peanøtter: 585 kcal/100 g

Skrevet
1 dl popcorn: Ca 15 kcal

1 dl potetgull: Ca 60-70 kcal

1 dl ostepop (æsj!): 76 kcal

10 saltstenger: 76 kcal

Peanøtter: 585 kcal/100 g

fysj for en deprimerende liste på en fredagskveld da du........... :ler:

Skrevet
fysj for en deprimerende liste på en fredagskveld da du........... :ler:

Pytt sann! Det er 365 dager i året, og hvis man koser seg med dette hver fredag et helt år, er jo ikke det mer enn 14% av året!

Skrevet

sant sant men hvis du legger sammen alt på den listen, ganger det med 52 fredager i året, blir det jaggu en god del allikevel............

Skrevet
sant sant men hvis du legger sammen alt på den listen, ganger det med 52 fredager i året, blir det jaggu en god del allikevel............

Sant det også. Men da vet du jo hvem du kan skylde på hvis du klager over vekta også! ;)

Skrevet

sant nok ;)

men i dag har jeg stort sett bare spist havreknekkebrød og frukt, selvom det er fredag aldri så mye

*flink*

Gjest Fruktfat
Skrevet

det kommer nok an på den som spiser :kgblunk:

jeg synes tre biter sjokolade er godt, etter det blir jeg kvalm. men potetgull, derimot! en stor pose er 350g, og jeg klarer sikkert å ete halve uten problem :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...