Gå til innhold

Å kjøpe leilighet....


Arwen

Anbefalte innlegg

....må jo være noe av det verste som finnes! Gleder meg selvfølgelig til vi har kjøpt leilighet, men hater hele prosessen med å gå på visninger, by og ikke få leiligheten gang på gang.. Får nesten litt lyst til å bare gi opp.

Hvor lang tid brukte dere på å finne drømmeboligen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehhhh.....6 dager........så huset i Notaravisen på lørd....visning på sønd......kjøpte huset på fred etter en 6 timer lang intensiv budrunde.... :roll: Hadde ikke vært på andere visninger...

Vi hadde egentlig tenkt å bygge..hadde tegnet huset.....men gikk på visning fordi vi likte hustypen og boligfeltet det ligger i......plutselig satt vi med to hus (eide fra før).... :-?

Solgte vårt på 2 dager..heldigvis....

Kan godt forstå at du synes prosessen er "pyton"...spesielt hvis du har fått en del skuffelser..... :-? ......men snart er det nok din tur... :)

Lykke til videre...!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første gangen jeg kjøpte bolig. En liten leilighet i Oslo sentrum.

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe leiligheten jeg leide, da den ble til salgs. Naiv som jeg var, så trodde jeg at selgeren/eieren ville være ekstra grei, ettersom han kjente meg. Dessuten trodde jeg ikke at noen ville legge inn bud heller. Og jeg begynte med et høyt bud for å "riste" av evt. kjøpere. Fikk ikke den leiligheten.

Fortvilet gikk jeg på visninger og spurte dumme spørsmål til megleren.

Den ene leiligheten etter den andre gikk rett forran nesa på meg. Helt til jeg fant en sliten, gammel leilighet som jeg så muligheter i. Den var rett og slett grusom! Men etter en liten budrunde var det MIN grusomme, nedslitte leilighet. Syntes at det var skummelt å ta opp lån, selv om det ikke var mye (dette var før prisene ble så høye).

Det tok meg faktisk ikke mer enn 2 uker å finne liligheten, men jeg var innom 4 budrunder på den korte tiden.

De to andre gangene jeg har kjøpt har det vært masse flaks. Har vært ute i rett tid og møtt de riktige personene. Det viser seg at det lønner seg å være sympatisk ovenfor selgeren, da godtar de et bud med kort frist mye lettere enn om man er hoven og frekk.

Kjøp av bolig er tøft. Det er mye penger, men en investering. Man betaler jo til seg selv (og banken) i stedet for å slenge penger i lomma på en utleier. Dessuten har man jo muligheten til å skaffe seg egenkapital.

Men det er jo morsomt også da.

Og selv om du tror at drømme-leiligheten har blitt solgt til noen andre, så ligger det en ny drømme-leilighet rett rundt hjørnet. Og da er du glad for at du ikke fikk den forrige.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant, prøver å tenke at når vi ikke får en leilighet så er det ikke meningen at vi skal ha den, men nå har vi holdt på i snart fire måneder. Har et bud stående til tolv i morgen på en leilighet, så hvis alle krysser fingrene får vi kanskje den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Krysser fingrene for Arwen22*

Jeg kjenner frustrasjonen, men det er bare å henge i.

Ikke gi opp, for plutselig har du noe som bare er ditt eget og DET er en følelse som gjør at du glemmer alle tapte budrunder og visninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke hvor lenge vi var på utkikk. Gikk på noen visninger, men så venta vi litt, også var vi på visninger noen helger igjen. Brukte vel egentlig ikke så lang tid, men jeg vet det er kjempeskuff når noen byr over og får leiligheta. Det er også vanskelig å unngå å "forelske" seg i noen leiligheter som bare er SÅ bra, også blir man kjempetrist når noen andre kjøper den.

Nå er det sambo som kjøper og styrer med budrunder, men det er nesten for spennende når det virkelig står på og jeg går og krysser fingrene og venter på svar på hva som skjer.

For noen dager siden gikk alt i boks, og vi flytter veldig snart. :D

Lykke til videre, jeg krysser fingrene. La oss få vite hva som skjer da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, vi brukte vel ca 1 år på å finne drømmeboligen, hvis ikke ennå lenger faktisk. Vi fulgte meg i boligannonser i mange måneder uten at det var noe å rope hurra for. Vi fikk også en del prospekter hjem i posten, men i våre øyne var alltid prisen før høy i forhold til tilstanden på boligen.

Men i fjor sommer (juni), var vi på visning (den andre visningen totalt) og vi falt helt for huset. Prisen var akseptabel i forhold til størrelse og tilstand, så vi la inn bud for første gang i vårt lit. Og vi var så heldige at vi fikk huset. Men boligkjøp kan ta tid, og det er nok også lurt å også bruke lang tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ringblomst-ikke innlogget

Var på visning på søndag, la inn bud mandag og enda flere bud på tirsdagen, så ble den vår. Var egentlig bare ute og tittet, men så fant vi drømmeleiligheten. Opplever derfor det som mer pes å få solgt rekkehuset vårt. Hadde tre meglere på besøk i dag, kl. 10, 12 og 14. Er rimelig ør av verdivurderinger og hva det koster å selge. Det var også et godt sprik i priser og antydninger, blir helt matt jeg. Hva skal en uvitende jente velge :-? ?

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För oss gick det snabbt att köpa ny bostad. Vi hade inte ens planerat att köpa något, utan tyckte att vi bodde bra där vi bodde. Vi såg i somras, av en slump, en annons i en gammal tidning, nyss hemkomna från syden. Vi var på visning dagen efter och hade bestämt oss bara ett par dagar efteråt. Vi flyttade in lite drygt en månad senare.

Nu var detta inte i huvudstaden, utan i en mellanstor (eller mellanliten?)stad... Priserna är lägre här och det är inte samma efterfrågan på bostäder. Kan tänka mig att det är ett helt annat läge i större städer... Vet av erfarenhet att det är ett annat läge i Oslo, sedan vi bodde där.

Lycka till med bostads-jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt på i halvannen måned tenker jeg.

Måtte ut av den gamle leiligheten til en bestemt dato, og følte etter hvert presset. Fikk tilslaget på en OK borettslagsleilighet, som vi mistet på forkjøpsrett fem minutter før fristen gikk ut.

Var veldig lei oss da - men tilfeldighetene ville det slik at drømmeleiligheten bare sto og ventet på oss hos en megler som ikke annonserte på nett, der vi lette.

Føler med alle som er på husrom-jakt. Det er litt av en påkjenning!

Lykke til Arwen!

Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tilfeldighetene ville det slik at drømmeleiligheten bare sto og ventet på oss hos en megler som ikke annonserte på nett' date=' der vi lette. Nitha[/quote']

Hvem megler var det? Følgern også bare med på nett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var DNB Eiendom.

Leiligheten hadde ikke blitt lagt ut på nett ennå da vi kom over den, og selgeren hadde det travelt, så vi hadde flaks.

Det hender nok også at noen som har stått veldig lenge, ut over den pakka som de fleste kjøper med annonsering o.l, at de ikke ligger på nett lenger - tror jeg. Det skader i alle fall ikke å ta en ringerunde til meglerne.

Lykke til!

Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...