Gå til innhold

Barnehagen

Fremhevede innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet
Det er ikke alle som har matlagingsrutiner i det hele tatt, og Toro er bedre enn ingenting. Så noen barn er verre stilt enn andre. barnehagen kan se disse dersom de vil. Men jeg skjønner godt ditt innspill. Det er viktig det også.

For all del: dette var ikke ment som noen kritikk til de som velger Toro eller annen hel/halv fabrikat! Heller et ønske om at barnehagene kunne fokusere på helheten. De lærer barna våre å bygge klossser, pussle puzzlespill, kike i bøker, klatre, leke i sandkassen, venneskap, deling, være en god venn, vaske hender etter toalettbesøk/før matspising, mestring i ulike varianter. Hvorfor har ikke mat en større del av denne hverdagen? Jeg som mor kunne gjerne betalt noen kroner mer i kostpenger dersom variasjonen og vareutvalget bedres. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men vil gjerne komme med et innspill til:

Da jeg skulle utdanne meg ville jeg egentlig bli kokk i barnehage. Jeg startet på skole og da jeg skulle ut i praksis var det umulig å få læreplass i barnehage da en var alene der. Så valget mitt ble sykehjem. Innen min læretid var ferdig var kokker i barnehage saga blott. Jeg skulle gjerne sett at fagutdannet folk kunne kommet inn i barnehagene og lært barna om både matstell, vareslag, tilberedning, hygiene, borddekking, vask av bord og benker, samt bruk av oppvaskemaskin. Jeg tror mange barn anno 2007 ser på Grandiosa som hverdagsmat og Toro gryterett som hjemmelaget mat (da mor/far har jo tilsatt posens innhold i en kasserolle og rørt rundt... :ironi: )

Jeg er så enig!

Akkurat sånn husker jeg min egen barnehagetid. Og nå som ansatt i barnehagen savner jeg å ha en på kjøkkenet, dessverre rekker ofte ikke budsjettet til å ha en egne person der. Synd og skam, spør du meg.

Gjest Mayamor
Skrevet

Men dersom en har et menneske på kjøkkenet, vil den jo ha med seg eks 3-5 barn i en uke - så bytting av barn slik at alle over eks 3 år fikk være med. Vil det ikke da være hipp som happ om den ansatte ikke var med ute, i samlingsstund etc? Ville ikke det da trengs et menneske mindre ellers i barnehagen? Jeg spør fordi jeg kan ikke nok om de ansattes gjøremål/oppgaver/rutiner i en barnehage... :sjenert:

Skrevet
Jeg undres litt jeg over disse sukkerfrie barnehagene. Noen påpeker i det uendelige hva de ikke har av ting, men det er faktisk ting de fleste barnehager ikke har og aldri har hatt.

En undersøkelse Helse og Sosialdepartementet haddei fjor/året før(?) viser at mange barnehager har mye søtt pålegg, og ikke minst ensidig, med hovedvekten på meieriprodukter..

For øyeblikket er barnehagene delvis unntatt fra regler i forhold til storkjøkken, men det er snakk om at de må innordne seg helt. Skjer det blir det i stor grad slutt på matlagning i barnehagen som barna er med på. Og muligens også noe av den varme maten de voksne steller i stand alene. Personlig håper jeg det ikke vil skje, men da kommer kanskje kokkene tilbake til barnehagene, og det ville jo ikke vært så dumt..

Skrevet
En undersøkelse Helse og Sosialdepartementet haddei fjor/året før(?) viser at mange barnehager har mye søtt pålegg, og ikke minst ensidig, med hovedvekten på meieriprodukter..

For øyeblikket er barnehagene delvis unntatt fra regler i forhold til storkjøkken, men det er snakk om at de må innordne seg helt. Skjer det blir det i stor grad slutt på matlagning i barnehagen som barna er med på. Og muligens også noe av den varme maten de voksne steller i stand alene. Personlig håper jeg det ikke vil skje, men da kommer kanskje kokkene tilbake til barnehagene, og det ville jo ikke vært så dumt..

Hos oss er det ikke noe søtt pålegg, det var ikke søtt pålegg i barnehagen jeg gikk og ei heller i noen av de jeg har jobbet i. Mulig at jeg bare har vært "heldig". Men enig i søtt pålegg jeg altså, mine barn har aldri fått det hjemme, de har nok smakt det borte men godtar at det tilhører andre. Samtidig er jeg ikke helt sukkerfiksert ;)

Nei jeg vil gjerne ha tilbake ansatte på kjøkkene i barnehagen. Det hadde vært det beste for barna også etter min mening. Men kan du henvise til mer hvor jeg kan lese om det du skriver om her, unntaket i forhold til regler om storkjøkken?

Gjest Mayamor
Skrevet (endret)

Jeg har fagbrev og lang erfaring som institusjonskokk. Kommer det ledig jobb som kokk i barnehage - søker jeg på flekken... :sjarmor:

Endret av Mayamor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...