Gjest gjesta Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Jeg skriver en oppgave om barnehagen som helsefremmende arena. Og den skal handle om hvordan vi kan fremme helse og god ernæring for barn i barnehage.. Derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre her, siden dere har litt mer erfaring på hva som er utfordringene i barnehagen i forhold til ei barnløs ei på 20 Mange barn bruker jo mange timer av dagen sin i barnehagen og spiser en del måltider der.. Så det jeg lurer på er; Hva synes du er den viktigste helseutfordringen i barnehagen med tanke på helse og god ernæring? Og hva kan gjøres for å gjøre barnehagen et bedre sted som helsefremmende arena?
Amygdala Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Kjempeinteressant problemstilling! Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg nevneverdig, men jeg ville bare ønske deg lykke til med oppgaven! Jeg studerer fysioterapi og interesserer meg veldig for barn og fysisk aktivitet, et noe beslektet emne. Håper du holder oss oppdatert om hvordan det går med oppgaven!
Gjest blixen Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 I barnehagen vår fokuserer de på et godt kosthold. De har kuttet ned på sukker; ikke syltetøy, saft osv. Det er også slutt på kake/is/snadder til bursdager, noe jeg synes høres litt stusselig ut da. Ellers synes jeg det er positivt. Når det gjelder fysisk aktivitet, er det ingen grunn til bekymring; ungene er høyt og lavt med masse energi!
Gjest blixen Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 Glemte å si at de får frukt eller grønnsaker hver dag.
Amygdala Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Når det gjelder fysisk aktivitet, er det ingen grunn til bekymring; ungene er høyt og lavt med masse energi! ← Ja, jeg kan tenke meg det er full fart i barnehagen, hehe! Nå er det ikke så mye barnehagebarn jeg tenker på når jeg nevner fysisk akt. Det går mer på litt eldre barn/ungdom.
Gjest Mayamor Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Min sønns barnahage er sukkerfri barnehage. Ikke det minste stusselig synes jeg. Kjempeflott at det kuttes ut med alle kakene i hver eneste bursdag (når det da er 14 barn på avdelingen - sier det seg selv... ) Her har de sydd rød og blå bursdagskappe som bursdagsbarnet får går med den dagen. Det blir lest opp i en bursdagsbok som handler om gutt eller jente som fyller 1-2-3-4-5-6 år. Krone blir laget og sang blir sunget. Flott at de har tatt en så fornuftig avgjørelse synes jeg. Barna får grovt brød, makrell i tomat, skinke, løkrull, fårepølse, hvitost, leverpostei, agurk og tomat til frokost og lunsj. Melk eller vann å drikke. Fredag = varmt måltid som eks tomatsuppe, grønnsakssuppe, spaghetti, fiskeboller i hvit saus etc. Ingen youghurt serveres. Frukt serveres hver dag. Rå grønnsaker innimellom. Er fornøyd med ernæringsdelen i barnehagen, men skulle ønske at de la mer vekt på bevegelse ute. Men til lags at alle kan vel ingen gjera...?
ashera Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 (endret) Hvilket helsebegrep bruker du? Konsentrerer du deg både om psykisk og fysisk helse? Begynn med å definere dette. Siden dette blir knyttet til ernæring i oppgaveformuleringen, er det kanskje mer fysisk det er snakk om, men du gjør sikkert lurt i å drøfte dette i starten. Jeg vil tro at det som er lurest, er å tenke om hvordan bhg. kan fungere helsefremmende i det den gjør til daglig (ikke som ekstraprosjekter). Kosthold er en viktig ting, som blixen sier. Det er høy karbofaktor i mange bhg., for å si det sånn, og ta tenker jeg ikke nødvendigvis på sukker, men at det går mye i brødmat, pasta og andre kornprodukter som ris- og havregrøt. At barna føler seg trygge og får kompetanse mht. sosiale samspill er også viktig for helsa, Hygiene er en ting som er undervurdert av mange bhg - nå som det fins medisiner for alt. Alminnelig håndvask, sunne omgivelser (både inneklima og alminnelig renhold). UTEN at en skal bli overrenslig heller, da - det er heller ikke sunt! Det at foreldre vet å utstyre barna riktig (ha godt med skift i bhg, riktige klær for riktig vær) og at personalet vet å tenke selv utifra det de har til rådighet. Både fysiske omgivelser og personalets kompetanse og holdninger er faktorer jeg ville ha tatt opp. Lykke til! Endret 12. januar 2007 av hera
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Og hva kan gjøres for å gjøre barnehagen et bedre sted som helsefremmende arena? ← som mangeårig barnehageansatt, vil jeg si at det som aller først slår meg er at det hadde blitt et bedre sted å være for både barn ogvoksne om foreldre hadde holdt ungene sine hjemme når de var syke, og til de ble helt friske igjen.
Gjest Mayamor Skrevet 12. januar 2007 #9 Skrevet 12. januar 2007 Men hva er definisjonen på helt frisk da? Litt snørrete - er det helt frisk eller bør foreldre si opp jobben og være hjemme da også?
Gjest gjesta Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Tusen takk for svar, dere har hjulpet meg langt på vei så nå har jeg noen ideer til videre arbeid Vi bruker definisjonen på helse av Hjort: God helse er å ha overskudd til hverdagens krav. Men i oppgaven vår kommer vi til å fokusere mest på fysisk helse, ellers kommer den til å bli for omfattende.. Det er en 10 stps-oppgave vi må levere for å kunne gå opp til eksamen i faget, og eksamen blir da en fremføring av oppgaven vi har skrevet
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2007 #11 Skrevet 12. januar 2007 Men hva er definisjonen på helt frisk da? Litt snørrete - er det helt frisk eller bør foreldre si opp jobben og være hjemme da også? ← Helt frisk Definisjon: Tilstand der barnet er feber- og smittefri, og hundre prosent i stand til å følge barnehagens opplegg, uten at det skal tas spesielle hensyn til barnets akutte helsetilstand. Herunder kommer ikke kroniske tilstander.
Gjest Mayamor Skrevet 12. januar 2007 #12 Skrevet 12. januar 2007 Men da skjønte jeg og er enig med deg. Vet imidlertid at enkelte (ikke nødvendigvis bh ansatte...) mener at snørrete unger ikke har noe i barnehagen å gjøre...
nallemaja Skrevet 12. januar 2007 #14 Skrevet 12. januar 2007 Barnehagen vår er kjempeflinke på fysisk aktivitet. Vi bor jo på landsbygda og har god tilgang på natur i alle former, og den utnytter de til fulle. Det er turdag fast 2 dager i uka, men de er som regel på tur minst tre, og i tillegg har de en formiddag i gymsalen på skolen hver torsdag. Turene foregår i skog og mark, og er ofte ganske krevende. Barna lærer å bli slitne, og å tåle å kjenne på det å være sliten. Det er viktig, ellers blir de en gjeng av syt-kopper som sutrer og gråter hver gang de må gå mer enn 20 meter... Ellers er de ute så mye som mulig, og bortstett fra midt i svarteste desember da de lager julepynt og slikt er de stort sett inne etter frokost kun for å spise lunsj og slappe litt av etter den, og for å spise frukt og lese bok rett før hentetid. Når det er varmere i været spises måltidene ute selvfølgelig. De har to fruktmåltider om dagen, og har smøremåltid. Alt brød de serverer baker de selv, for da vet de hvor mye og hvilke sorter mel og korn man bruker.-ingen loff og kneip der nei! De har sunt pålegg og mye grønnsaker, og barna får også lov å knaske på påleggs-grønnsakene selv om de ikke vil ha mer brød. Det er ikke sukker-stopp i bursdagsfeiringene der, men det er ikke lov med kaker og is. Alternativene er å lage pizza,suppe, rundstykker, boller eller noe annet som barnet ønsker seg innen rimelighetens grenser. Selv om feks pizza og boller har mye karbohydrater i seg så er det uansett bedre enn kaker og is. Pizzaen har jo feks kyllingfyll med tomatsaus, som jo er bedre enn kun tomme karbohydrater, og på bollene har de leverpostei eller skinke, grønnsaker etc.
Lassie Skrevet 12. januar 2007 #15 Skrevet 12. januar 2007 I barnehagen jeg jobber i har vi det vi kaller "sunn barnehage" som satsningsområde. Det vil si at vi både dropper sukker og legger vekt på fysisk aktivitet og ikke minst frisk luft. Vi har ikke lenger kaker eller noe annet å spise på bursdager - vi har bursdagsstol, bursdagskappe, og vi lager krone og har ekstra spesiell bursdagssamling som bursdagsbarnet får være med på å bestemme hva som skal gjøres i samlingen. De minste som ikke har nok språk til å være med å bestemme, så synger vi sanger som vi vet barnet liker og gjør ting vi vet det barnet er glad i. Vi har ikke syltetøy, prim, sjokoladepålegg eller saft - saft blir brukt kun ved f.eks. Lucia o.l. Syltetøy brukes kanskje 1-2 ganger i året, max. I tillegg har vi frukt eller grønnsaker hver eneste dag, og vi har hele veien oppfordret foreldre til å ikke ha kaker, kjeks og sjokoladepålegg e.l. i matpakka. Vi har varmmat èn dag i uka, da har vi minst mulig sukker og fett. Vi har nesten alltid grønnsaker, og fisk ca. hver andre eller hver tredje uke. (Og utrolig nok - barna er kjempeglade i både fisk og grønnsaker!) Vi fokuserer på fysisk aktivitet - vi har et fellesrom for hele huset - stort, med ribbevegger og plass/muligheter for større fysiske aktiviteter enn det som er på avdelingene. Der er det madrasser, tjukkaser, baller o.l. - det blir nesten som en liten gymsal. Der får barna herje og leke, og vi har mange sansemotoriske leker og opplegg der inne. Vi har et stort uteområde hvor barna kan boltre seg, med klatrestativ, husker, bakker, sklier osv. Vi går mye tur, alle avdelingene har minst èn fast turdag hver uke, og da går vi. Inkludert de minste. Vi bruker svært sjelden vogner. Riktignok kommer vi ikke så mange meter fra barnehagens område med de aller minste, men de får øvet seg på å gå. Tror slike ting er viktig. I tillegg er det også dette med å få vært mest mulig ute, for det er ingen løgn at frisk luft gjør en friskere. Ellers kan jeg jo nevne helt til slutt at jeg er veldig enig i Evelinas utsagn om hvis de som ikke er friske blir holdt hjemme så er det noe av det mest helsefrembringende...
Lykkelig eks-frue Skrevet 12. januar 2007 #16 Skrevet 12. januar 2007 Jeg undres litt jeg over disse sukkerfrie barnehagene. Noen påpeker i det uendelige hva de ikke har av ting, men det er faktisk ting de fleste barnehager ikke har og aldri har hatt. Jeg er barnehagebarn selv og det er mange år siden jeg gikk i barnehagen. Men aldri om vi fikk servert syltetøy eller sjokoladepålegg. En gang i mellom fikk vi prim. Vi fikk frukt hver dag, og servert middag bestående av både kjøtt/fisk og grønnsaker. Nå som jeg har barn i barnehage selv skulle jeg ønske de fikk servert varme måltider fremfor brødmat til hvert eneste måltid. Mitt største problem med ernæringen i barnehagene er at de er for ensidig kost. Det er brødmat til hvert eneste måltid, og de gangene de har varme måltider så blir det suppe eller grøt. Må være gørr kjedelig for disse små, og det utvikler ikke akkurat smaksløkene. Nå er vi heldige egentlig, for de serverer frukt og grønnsaker til alle måltider. At ungene evt. får et kakestykke hver tredje uke i barnehagen bryr meg ikke. Synes det er koselig med bursdagskake. Men enkelte har også med seg mat. Om man virkelig skal fremme helse gjennom mat i barnehagen bør maten bli mer variert etter mitt synspunkt. For en gang skyld sier jeg at alt var så mye bedre før
Tiit Skrevet 12. januar 2007 #17 Skrevet 12. januar 2007 Interessesant problemstilling, men jeg mener at du fokuserer på det mest selvfølgelige; kosthold, ernæring og uteliv. Det er viktig. Men vår helse er svært avhenging av godt samspill med våre nærmeste, og miljøet rundt oss. Jeg mener at barnehagen har en flott mulighet til å gi barn muligheter for å utvikle gode sosiale ferdigheter, bli kjent med egen identitet, og å sikre barn gode oppvekstvilkår. Det er en tygghet og sikkerhet i at andre kvalifiserte voksne som skal kunne om barns utvikling ser barna fra de er små, og har opplysningsplikt til barneverntjenesten dersom de har grunn til å tro at barnas helse og utvikling blir skadd i hjemmet. Enten grunnet fysiske eller psykiske overgrep av noe slag, eller mer generell omsorssvikt. Også på denne måten kan barnehagen bidra til å fremme helse og sunnhet hos mange (ja, mange!) barn. Dersom du ikke avgrenser deg i definisjonen av oppgaven, er dette viktig å ha med. Snakk med din lokale barneverntjeneste, så får du høre. Jeg vil si at om du fordyper deg litt i dette, vil du vise stor innsikt og klokskap i oppgaven din.
Gjest Mayamor Skrevet 12. januar 2007 #18 Skrevet 12. januar 2007 Men vil gjerne komme med et innspill til: Da jeg skulle utdanne meg ville jeg egentlig bli kokk i barnehage. Jeg startet på skole og da jeg skulle ut i praksis var det umulig å få læreplass i barnehage da en var alene der. Så valget mitt ble sykehjem. Innen min læretid var ferdig var kokker i barnehage saga blott. Jeg skulle gjerne sett at fagutdannet folk kunne kommet inn i barnehagene og lært barna om både matstell, vareslag, tilberedning, hygiene, borddekking, vask av bord og benker, samt bruk av oppvaskemaskin. Jeg tror mange barn anno 2007 ser på Grandiosa som hverdagsmat og Toro gryterett som hjemmelaget mat (da mor/far har jo tilsatt posens innhold i en kasserolle og rørt rundt... )
Tiit Skrevet 12. januar 2007 #19 Skrevet 12. januar 2007 Men vil gjerne komme med et innspill til: Da jeg skulle utdanne meg ville jeg egentlig bli kokk i barnehage. Jeg startet på skole og da jeg skulle ut i praksis var det umulig å få læreplass i barnehage da en var alene der. Så valget mitt ble sykehjem. Innen min læretid var ferdig var kokker i barnehage saga blott. Jeg skulle gjerne sett at fagutdannet folk kunne kommet inn i barnehagene og lært barna om både matstell, vareslag, tilberedning, hygiene, borddekking, vask av bord og benker, samt bruk av oppvaskemaskin. Jeg tror mange barn anno 2007 ser på Grandiosa som hverdagsmat og Toro gryterett som hjemmelaget mat (da mor/far har jo tilsatt posens innhold i en kasserolle og rørt rundt... ) ← Det er ikke alle som har matlagingsrutiner i det hele tatt, og Toro er bedre enn ingenting. Så noen barn er verre stilt enn andre. barnehagen kan se disse dersom de vil. Men jeg skjønner godt ditt innspill. Det er viktig det også.
Gjest gjesta Skrevet 12. januar 2007 #20 Skrevet 12. januar 2007 Tusen takk for innspill alle sammen Det er til stort hjelp for meg. Oppgaven skal leveres om 4-5 uker bare, så den blir mest skrevet ut i fra litteratur og rapporter som finnes om emnet.. Sikkert ikke mange, men vi har ikke tid til å snakke med barnehager og lignende. Men jeg har fått mange fine innspill angående tema, og avgrensning til oppgaven Mulig jeg skriver bacheloren min om dette senere, siden jeg har lyst til å jobbe som en slags helse/ernæringskonsulent i kommunene etter å ha vært noen år i bistand
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå