Gjest gjesta Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Jeg skriver en oppgave om barnehagen som helsefremmende arena. Og den skal handle om hvordan vi kan fremme helse og god ernæring for barn i barnehage.. Derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre her, siden dere har litt mer erfaring på hva som er utfordringene i barnehagen i forhold til ei barnløs ei på 20 Mange barn bruker jo mange timer av dagen sin i barnehagen og spiser en del måltider der.. Så det jeg lurer på er; Hva synes du er den viktigste helseutfordringen i barnehagen med tanke på helse og god ernæring? Og hva kan gjøres for å gjøre barnehagen et bedre sted som helsefremmende arena?
Amygdala Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Kjempeinteressant problemstilling! Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg nevneverdig, men jeg ville bare ønske deg lykke til med oppgaven! Jeg studerer fysioterapi og interesserer meg veldig for barn og fysisk aktivitet, et noe beslektet emne. Håper du holder oss oppdatert om hvordan det går med oppgaven!
Gjest blixen Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 I barnehagen vår fokuserer de på et godt kosthold. De har kuttet ned på sukker; ikke syltetøy, saft osv. Det er også slutt på kake/is/snadder til bursdager, noe jeg synes høres litt stusselig ut da. Ellers synes jeg det er positivt. Når det gjelder fysisk aktivitet, er det ingen grunn til bekymring; ungene er høyt og lavt med masse energi!
Gjest blixen Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 Glemte å si at de får frukt eller grønnsaker hver dag.
Amygdala Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Når det gjelder fysisk aktivitet, er det ingen grunn til bekymring; ungene er høyt og lavt med masse energi! ← Ja, jeg kan tenke meg det er full fart i barnehagen, hehe! Nå er det ikke så mye barnehagebarn jeg tenker på når jeg nevner fysisk akt. Det går mer på litt eldre barn/ungdom.