Gå til innhold

Hormoner som gjør man glad

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke hormoner er det som frigis som gjør at vi føler oss/blir glad? Har hørt at det frigis en type hormoner som gjør at man blir glad, når man trener blant annet.

Andre ting?

Føler meg litt deprimert for tiden, og kanskje det kommer av vitamin- eller mineralmangel? Hvilke vitaminer og mineraler sørger for at humøret er stabilt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Endorfiner. Det får du ved å trene, synge, ha sex...

Er det d-vitamin som er bra mot depresjoner mon tro? :klø:

Skrevet

Jeg kom på at det var B-vitaminer, tror jeg. ;)

Skrevet

Omega 3 er bra for mye, bl.a depresjon.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg kom på at det var B-vitaminer, tror jeg. ;)

Det er mulig, ja, at jeg husker feil.

Skrevet
Endorfiner. Det får du ved å trene, synge, ha sex...

Som er et opiat, ikke et hormon.

Skrevet (endret)

Eh... jeg tror nok noen roter sammen endorfiner og morfin her... morfinpreparater er opiater, men Endorfiner er hormoner.

Oxytocin blir ofte populært kalt et "velværehormon".

Endret av hera
Skrevet
Eh... jeg tror nok noen roter sammen endorfiner og morfin her... morfinpreparater er opiater, men Endorfiner er hormoner.

Oxytocin blir ofte populært kalt et "velværehormon".

Endorfiner er endogene opiater.

Ellers er Serotonin en viktig neurotransmitter for humøret.

Skrevet

Huff dette skal jo jeg kunne... Eksamen på mandag! Dette kan ikke gå bra :(

Skrevet
Huff dette skal jo jeg kunne... Eksamen på mandag! Dette kan ikke gå bra :(

Hvis det dreier seg om biopsykologi grunnfag, kan jeg "trøste" deg med at alt jeg lærte om biologien fikk jeg aldri bruk for på eksamen. Og det jeg så på som ukebladspsykologi som jeg trodde jeg mest sannsynlig bare ville få tilleggsspørsmål om (kjønnsforskjeller etc.), var hovedoppgavene.

Skrevet

Som er et opiat, ikke et hormon.

Opiatbetegnelsen beskriver kjemien i stoffet, hormonbetegnelsen beskriver funksjonen. I alle fall er endorfiner noe som gir velvære - lykke til på eksamen, TS!

Skrevet
Opiatbetegnelsen beskriver kjemien i stoffet, hormonbetegnelsen beskriver funksjonen.  I alle fall er endorfiner noe som gir velvære  - lykke til på eksamen, TS!

Du har vist rett.

Skrevet

Sånn i det virkelige livet ville jeg sagt at det er veldig viktig med vitamin D for humøret.

Jeg tar nå en tablett om dagen samt noe fra kalktabletter og tran. Professor Rolf Jorde i Tromsø gir nå forsøkspersoner 150µg om dagen, og kontrollgruppen får halvparten. Søk på nettet og du finner det.

På www.tidsskriftet.no er det en artikkel av Moan fra rundt mai iår om D-vitamin og han sier man kan for eksempel ta noe sol hver uke.

Han sier også at man skal ha minst 80 mnol/l i blodet (lab-referanseområdet har 60 som nedre grense men det er alt for lavt)

Så 30µg om dagen er trygt bare du tar kalk.

Merk at de som har sarcoidose eller tar tiaziddiuretika ikke skal hive innpå med D-vitamin men det vet dere vel.

nora

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...