Gå til innhold

Ja til dødsstraff (henging) i Norge.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man kunne jo gjort det sånn at de som har drept en person ved f.eks å kvele en person skal bli kvelt tilbake?

Men da blir jo eksekutøren en kvelningsmorder også, og da må jo noen kvele han igjen, og noen må kvele han som kvelte den første eksekutøren osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, er fullstendig i mot dødsstraff. Hvis en stat er så i mot drap at den må drepe tilbake, er det en stor dobbeltmoral.

Endret av Emmely83
Skrevet
Hvis en stat er så i mot drap at den må drepe tilbake, er det en stor dobbeltmoral.

Sannheten er at staten ikke har noe imot drap, den har noe imot at personer fratar staten voldsmonopolet.

Skrevet

Så du mener drapsmenn/kvinner er statens konkurrenter? :ironi:

Skrevet
Så du mener drapsmenn/kvinner er statens konkurrenter?  :ironi:

Nei, det jeg sier er at en person som begår et drap; utøver en makt som er reservert for staten.

Skrevet
Nei, det jeg sier er at en person som begår et drap; utøver en makt som er reservert for staten.

Ja, men det er jo sånn. Vi kan ikke leke politi i gatene uten å forvente at de som er det virkelige politet og staten ikke skal reagere. Som individene i staten vil det jo også være moralske reaksjoner. Staten er ikke bare lovverket. staten er også deg og meg. Men i norge er jo ikke drap heller reservert staten Norge.

Skrevet
Men i norge er jo ikke drap heller reservert staten Norge.

Voldsmonopolet til staten Norge er noe som staten passer veldig godt på, og i noe få meget spesifikke tilfeller tillater at private individer får lov til å utøve.

Skrevet

Hvordan rettferdigjør man drap med drap? Jeg er totalt i mot dødsstraff, da jeg ikke ser vitsen i det. Riktig nok så skal jeg si meg veldig enig at enkelte strafferammer i norge er for lave. Å ta et annet menneske sitt liv burde føre til ganske mange år bak fengsel i min bok, og spesielt voldtekt.

Gjest Gresk Gudinne med bakoversveis
Skrevet
Men da blir jo eksekutøren en kvelningsmorder også, og da må jo noen kvele han igjen, og noen må kvele han som kvelte den første eksekutøren osv...

hørt om autoriteter? de skal jo avgjøre og gjøre handlingen. det er ikke sirkeltrening vi bedriver her.

Gjest Gresk Gudinne med bakoversveis
Skrevet
Hvordan rettferdigjør man drap med drap? Jeg er totalt i mot dødsstraff, da jeg ikke ser vitsen i det. Riktig nok så skal jeg si meg veldig enig at enkelte strafferammer i norge er for lave. Å ta et annet menneske sitt liv burde føre til ganske mange år bak fengsel i min bok, og spesielt voldtekt.

hva godt kommer det ut av at man setter en i fengsel?

man blir jo ofte mer kriminell etter et fengselsopphold.

Skrevet

Å ha dødstraff minker ikke antall drap, det er bevist i de landa som har avskaffa dødstraff. Dødstraff vil da være en måte å hevne seg på, eller av rent økonomiske årsaker (sparer penger på at de ikke sitter inne i flere år).

Jeg synes dem som er for dødstraff bør overvære en dødsdom bli fullbyrdet. Det er ikke noe hyggelig syn. Først da føler jeg at man vet skikkelig hva det innebærer. Skulle jeg bli utsatt for noe så grusomt som straffes med døden, håper jeg at jeg ikke er så full av hevnlyst. For min egen del

Ringens Herre sitatet fungerer fult ut i det virkelige liv

MEN SPERR GJERNE SVINA INNE PÅ SKIKKELIG LIVSTID, og la et et år faktisk være et år (ikke 9 mnd), og IKKE gi strafferabbat !!!!!

Ikke norske statsborgere burde utvises. Borte, vekk

Skrevet
Jeg er ganske sikker på at alle som ble brent på bålet her i landet var ekte hekser. Hvis de var dømt uskyldig ville de vel ikke blitt brent.. eller..?

Hva er dette for slags merkelig argument?

Nå er vel etterforskningsmetodene i dag hakket over å kaste folk på sjøen for å se om de flyter eller ikke.

Gjest gurimalla
Skrevet
Usa har vel mer kontroll på sakene enn hva vi har.

I forhold til befolkningen er det 10 ganger flere drap i usa enn i Norge.

Skrevet

Jeg er absolutt helt imot dødstraff. Ingen, jeg gjentar ingen har rett til å ta livet til et annet menneske. Å rettferdiggjøre dødstraff med at personen har tatt et liv er ikke et godt nok argument. Man bør aldri sette seg ned på nivået til en morder, men heller statuere et "godt" eksempel.

Skrevet

Jeg synes vi bør henge alle som er tilhengere av dødsstraff. Så blir vi ferdige med hele diskusjonen. ;)

Skrevet

De aller fleste mord er vel strengt tatt drap.. er de ikke? altså noe som skjer in the spur of the moment, hvis jeg kan si det sånn.

Jeg tror det kn være veldig lett å bli drapsmann, gitt de rette omstendighetene... jeg tror vi alle kan drepe under gitte forhold... det er ikke dermed sagt at vi er dårlige mennesker

Jeg er nok ikke for dødstraff, det er for stor sjanse for å bli dømt uskyldig, og uansett så har alle familie. Alle er noens søster eller bror, sønn eller datter, mor eller far..

Gjest King James
Skrevet

Jo alle mord er drap uansett hvor rettferdige man vil kalle dem så er det drap. Og ta et liv er drap uansett hvem du dreper. eller hvem som dreper.

Skrevet

<Personer med STORE psykiske problemer alla: schizo, paranoia og psykopatiske trekk burde henges HVIS de er en trussel for samfunner.>

:-)

Drar du litt sør og litt øst i Europa og ca 70 år tilbake i tid så tror jeg du ville følt deg mye mer hjemme politisk.

Heldigvis har den europeiske sivilisasjonen utvikla seg litt framover på det området.

Jeg blir like skremt hver gang jeg ser dette temaet blir forsøkt diskutert seriøst. Jeg synes det vitner om svekkede evner til empati. Forbrytere er stort sett mennesker de også, med gode og dårlige sider - slik de fleste har.

Skrevet
Dødstraff vil da være en måte å hevne seg på, eller av rent økonomiske årsaker (sparer penger på at de ikke sitter inne i flere år).

I USA koster det ca 3 ganger så mye å dømme noen til døden og henrette de enn å la de sitte hele livet i fengsel.

Jeg tror egentlig TS troller :P (håper ihvertfall det!)

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

NEI jeg er mot dødsstraff!

Jeg er ganske sikker på at alle som ble brent på bålet her i landet var ekte hekser. Hvis de var dømt uskyldig ville de vel ikke blitt brent.. eller..?

Vet du på hvem måte "bødlerne" avgjorde om de var hekser eller ikke?

De dem trodde var hekser ble bundet med et kraftig rep! De buntet hendene sammen og de buntet anklene sammen slik at de ikke var bevegelige!

Deretter ble de kastet på sjøen! Dersom de sank var de hekser, dersom de ikke sank var de ikke hekser!

Selvsagt så sank dem! Da ble de dratt opp slik at de ikke druknet, for så å bli brent på bålet som heks!

Edit:fjernet at du kunne teste selv om du var heks eller ei

Endret av Silmarill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...