Gå til innhold

Usj, fotsvette i klamme sko!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann, nå skriver jeg noe her som nesten føles litt flaut! :sjenert:

Generellt sett så har jeg tidligere aldri hatt problemer med fortsvette, det er noe som har kommet de siste årene. Ingen anelse om hvorfor.

En ting er at det er et irriterende problem (flaut når man tar av seg skoene i nærheten av andre osv.), men det som er verst er at lukta setter seg i skoene.

Jeg bruker "Odour" et slags fotpudder i skoene og rett på føttene, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Jeg prøver også å ikke gå i sko med falskt skinn eller syntetisk materiale fordi de ikke "puster" og da ender jeg opp med en stinkbombe av noen føtter.

Trenger altså hjelp til to ting:

*Hvordan bli kvitt fotsvetten? (Apotekmidler? Naturmidler osv..?)

*Det aller viktigste, hvordan kan jeg bli kvitt lukta i sko jeg allerede har brukt en stund? (Har prøvd å vaske flere par, men det hjelper bare i et par dager etterpå...)

Leste tråden om å få farge til å sette seg på laken og der ble det nevnt eddik for å få bort sur lukt av klær, men vet ikke om det kan hjelpe på sko?

Noen med noen gode kjerringråd? :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eddik kan sikkert hjelpe... men for å forebygge ville jeg prøvd å bruke en fotkrem som motvirker svette, det finnes på apoteket. Tror den smøres på og du lar beina tørke før du tar på sokker. Sjekk også om du har fotsopp, som kan føre til dårlig lukt.

Et annet forebyggingstips, om du går på skole eller jobber mye innendørs, hvorfor ikke kjøre stil og ta på deg (hvite tennissokker og) sandaler. De er luftige og hindrer fotsvette.

Skrevet

Bløtlegg skoene i edikkvann, spray de med X- it om du ikke får bort lukta.

Lurt å bruke sokker i mest mulig rene naturmaterialer, helst 100% bomull eller ull.

Svetter du mye på føttene kan du jo prøve yerka, men da vil jo svetten komme ut et annet sted på kroppen. Yerka får du kjøpt på apoteket, mange som bruker det istedetfor vanlig deo(under armene).

Ellers synes jeg sånne sko- deoer bare er drit- ekle! Det får det til å stinke mye verre, lukter som om man prøver å overskygge forsvetten med ekker parfyme *æsj*

Hilsen en annen fotsvetter ;)

Skrevet

Takk for litt tips! :)

*speedbird*

Fotsopp har jeg nok ikke, jeg tåler bare ikke klamme/tette sko rett og slett! Men jeg skal høre etter om den fotkremen på apoteket! :)

Og jeg lo litt for jeg tror nok ikke det blir hvite tennissokker (-og hvorfor ialledager hvite?) på meg :ler: , går uansett 365dager i året i skjørt, så det går mest i strømpebukser! Åpne sko på skole/jobb og er også en litt umulighet, er rett og slett for fysisk farlig i forhold til det jeg driver med.. :tristbla:

*Kitten*

X-it? Trodde ikke det funka til noe jeg! Må prøves!

Det jeg var mest skeptisk til i forhold til eddik var at de fleste skoene er av ekte skinn, vil de tåle eddiken mon tro?

Yerka tror jeg jeg har hørt om her på KG før, men synes det høres skummelt ut...? Er det et kjemisk stoff liksom?

"Odour" eller hva den nå heter er ikke en fotdeo da bare for å si fra, det er et slags pudder (ligner på mel) som skal fjerne lukt og trekke til seg svetten. Det lukter så godt som ingenting! Men det hjelper jo heller ikke noe særlig da så...

Skrevet (endret)

*Kitten*

X-it? Trodde ikke det funka til noe jeg! Må prøves!

Det jeg var mest skeptisk til i forhold til eddik var at de fleste skoene er av ekte skinn, vil de tåle eddiken mon tro?

Yerka tror jeg jeg har hørt om her på KG før, men synes det høres skummelt ut...? Er det et kjemisk stoff liksom?

Yerka inneholder aluminiumsklorid, selv bruker jeg alu.klor. under armene for å slippe å renne...

Eddik og skinn kan jeg ikke svare på...

X- it funker! DET kan jeg love deg.. Tar ulukt på do, røyklukt, lukt fra ekle sko osv.

Endret av Kitten
Skrevet

Ok til det med Yerka'n, men det jeg tenkte på var om det er bare et flytende kjemisk stoff, eller om det er som en slags deo, pudder,krem?

X-it blir handlet inn når studielånet kommer over helga! :) (må ha pengene til mat og litt øl før den tid... :sjenert:;) )

Skrevet

Sleng skoene i dypfrysern. Det kverker det som lukter, i alle fall for en stund.

Skrevet
Sleng skoene i dypfrysern. Det kverker det som lukter, i alle fall for en stund.

Det prøvde jeg da jeg var i militæret... funket dårlig, men det er jo verdt et forsøk da..

Skrevet

Bare for å ha sagt det så har jeg kun problemer med de skoene som er høye (typisk støvletter ol.), tette og klamme! Vanlige sko av typen joggesko eller "pustesko" er no problem!

Fryser'n? Hvorfor har jeg ingen tro på at det virker? Hmmm..prøver alt så lenge det funker!!

Skrevet

Fryser'n funker ikke.

Jeg kaster alt i vaskemaskina, jeg, da, med tanken om at f.eks. "disse støvlettene stinker nå så fælt at jeg uansett ikke kan bruke de. Så jeg får prøve å forlenge levetiden deres. Blir de ødelagt, så blir de ødelagt." Ingen har blitt ødelagt enda, men har hatt noen støvletter som måtte "friseres" for løse trådender etter vask. Og ja - lukta ble borte.

Skrevet

Kulde dreper ikke bakterier, det bare legger dem i dvale. enste som hjelper er varme. Opp mot hundre...

Skrevet
Kulde dreper ikke bakterier, det bare legger dem i dvale. enste som hjelper er varme. Opp mot hundre...

Åja. :klø: Funka som bare det på mine converse, men.

Skrevet
Åja. :klø: Funka som bare det på mine converse, men.

kulde legger dem i dvale. Ved varme våkner de til live igjen.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du "varmebehandler" illeluktende sko? Setter du dem i stekeovnen? :klø:

Skrevet
Jeg lurer på hvordan du "varmebehandler" illeluktende sko? Setter du dem i stekeovnen?  :klø:

:riste: Det tror jeg er en dårlig idé, ser for meg smeltede gummisåler og "sprø svor" på skinnskoa :ler:

I vaskemaskina derimot får du jo varmebehandlet. Kanskje i tørketrommelen også, hvis ikke det blir stekeovn-effekt av det også da...

Skrevet
:riste: Det tror jeg er en dårlig idé, ser for meg smeltede gummisåler og "sprø svor" på skinnskoa :ler:

:ler: Det var nemlig det jeg så for meg.

Skrevet
Jeg lurer på hvordan du "varmebehandler" illeluktende sko? Setter du dem i stekeovnen?  :klø:

200 grader, stekes i 13 min eller til osten smelter.

Varmluftsovn anbefales ikke, da de blir sprøere med vanlig varme. :ironi:

Men det sies vel at alle bakterier dør rundt 75-80 grader.. mener jeg å ha lest

Skrevet
200 grader, stekes i 13 min eller til osten smelter.

Varmluftsovn anbefales ikke, da de blir sprøere med vanlig varme. :ironi:

Ikke grill heller da kanskje? :ironi:

Skrevet

Ikke gøy nei....

Min bror har akkurat samme problem, han må sette fra seg skoen utenfor! pga lukta,,,,,,,,,

Han bruker scholls og no greier men funker lite og dårlig.

Jeg har de senere årene fått problem med svette under armene, fytti og flaut med ringer!

Fikk sånn greier på apoteket, skulle ta på om kveld, vaske d av om morgenen i en uke så trappe ned........... Dette funket veldig bra, helt tilpus dyttet deoen over ende og knuste på golvet........ laget av glass......

Skulle kjøpe igjen så sliter dem å få tak i fra leverandøren,,,,,, :frustrert:

Så måtte prøve noe annet ........ funker greit nok, tror den heter stopp

Skrevet

går ikke... :ler: badstue kanskje, men blir nok ikke varmt nok...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...