Gå til innhold

Dehydrering / nok væske

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen prøver eller lignende en lege kan ta for å undersøke at man har nok væske i kroppen eller får i seg nok væske?

Mener å huske at de undersøkte ett eller annet når jeg lå på sykehuset i fjor, og konkluderte med at jeg var dehydrert :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes noen prøver av nyrefunksjonen om kan gi en indikasjon på om pasienten er dehydrert.

Men de kliniske tegnene er mer til å stole på; innsunkne øyner, "skin tugor" - elastiteten på huden, urin mengde, tørsthets følelse, tørre slim membraner osv.

Skrevet

De gjør det med en urinprøve.

Er ihvertfall det de har gjort med meg de gangene jeg har blitt lagt inn på sykeus når jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme og vært dehydrert.

Skrevet

Du kan se det på urin blant annet. Hvis urinen har en mørkegul farge har du drukket for lite. Andre symptomer er tørst. Tørsten kommer etter du har for lite væske i deg. Hodepine, tørre lepper, trøtt/likegyldig/tafatt..

Skrevet

Da sønnen min var 8 mnd fikk han RS-viruset, da han ble lagt inn på sykehuset fant legene ut at han var dehydrert bare av å kjenne på huden hans. De tok ingen andre prøver før han fikk væske intravernøst.

Skrevet

Jeg bare tenkte på det...Jeg har vært svimmel og slapp den siste tiden uten at legene finner noe, og da kom jeg til å tenke på...Jeg drikker jo ikke stort mer enn en halv liter med vann om dagen (hvis det i det hele tatt blir så mye...) :sjenert:

Men jeg føler meg aldri tørst.

Skrevet

Kjenn på huden din; klyp i huden på armen, f eks, om du er dehydrert spretter ikke huden tilbake så fort. Jeg synes det høres ut som du får i deg altfor lite væske, forøvrig, så prøv å drikke mer om du kan :)

Skrevet
Jeg bare tenkte på det...Jeg har vært svimmel og slapp den siste tiden uten at legene finner noe, og da kom jeg til å tenke på...Jeg drikker jo ikke stort mer enn en halv liter med vann om dagen (hvis det i det hele tatt blir så mye...) :sjenert:

Men jeg føler meg aldri tørst.

Hvis du spiser normalt og en del frukt så får du nok i deg nok drikke, selvom du ikke drikker så mye væske.

Skrevet

I tillegg til de tegnene som allerede er nevnt, regner vel sykepleierne på de ulike avdelingene ut om væskebalansen din går opp. De finner ut om det som kommer ut dekkes av væske du tar til deg.

Væske ut er blant annet svette, urin, oppkast, diaré...

Nå er dette litt lettere å regne ut på sykehus hvis en eks. er katetrisert, for da kan man regne ut nøyaktig hvor mye urin som kommer ut, og hvor mye en har drukket eller fått tilført intravenøst.

Det er ikke så lett å beregne hvor mye som kommer ut når man tisser hjemme, annet enn at man kan måle det med eks. et målebeger.

Skrevet

Væske balanse brukes vel helst når det er spørsmål om pasienten beholder for mye væske i kroppen, for eksempel hjertesvikt og nyresvikt.

En grei tommelfinger regel er - er urinen mørk og lukter stramt så bør man forsøke å drikke mer!

Skrevet

albumin stiger i allefall ved uttørring.

Skrevet
albumin stiger i allefall ved uttørring.

Den stiger ikke, men den kan konsetreres. Men et normalt albumin nivå er avhengig av en rekke andre faktorer og er derfor ikke brukt som pekepinn på dehydrenring.

Skrevet
Den stiger ikke, men den kan konsetreres. Men et normalt albumin nivå er avhengig av en rekke andre faktorer og er derfor ikke brukt som pekepinn på dehydrenring.

http://www.furst.no/bb/index6.html

Her står det i allefall det.

Når jeg var innlagt på med. avd. hadde jeg økt verdi av albumin. Spurte legen hvorfor og han sa også at det var pga at jeg var litt uttørket.

Skrevet
http://www.furst.no/bb/index6.html

Her står det i allefall det.

Når jeg var innlagt på med. avd. hadde jeg økt verdi av albumin. Spurte legen hvorfor og han sa også at det var pga at jeg var litt uttørket.

Det står forhøyede verdier ja. Men dette er på grunn av at albumin konsentreres når blod volumet minker som følge av uttørringen. Derfor vil man få en høyere verdi (mer albumin) pr ml enn dersom man ikke var utørret. :)

Skrevet

Altså det produseres ikke mer albumin i kroppen ved dehydrering.

Informasjonen over er hentet fra:

Guyton & Hall - Textbook of medical physiology - 10th edition - Saunders

Skrevet

Man bruker nok væskebalansen om andre enn pasienter med nyresvikt eller hjertesvikt.

For eksempel er det viktig å passe på væskebalansen til eldre fordi de er ekstra sårbare for væsketap.

Du kan bruke en formel som er 20 ml/kg kroppsvekt. Dette er grunnbehovet når væskebehovet skal beregnes ved inntak av både mat og drikke.

Det vil si at de gangene du svetter mye, eller kaster opp osv vil behovet for væske øke.

En person på 60kg vil ha behov for 1200ml væske.

Når en person blir dehydrert vil seruminnholdet av HB, Natrium, protein og hematokrit være forhøyet.

Skrevet

Men da måler man stort sett kun inntak, ikke hvor mye de kvitter seg med.

Men ja det forekommer at man bruker både inntak og tap, men det er sjeldnere.

Skrevet

Hmm..de måler jo diurese, hvor mye mL oppkast, hva som kommer på eks. sonden eller vakumdrenet..

Skrevet

Ble litt off topic der en stund ja.. ;):sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...