Gjest Bekymret Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Hei! Dette er veldig vanskelig å skrive, så jeg ber om forståelse for litt rare formuleringer her og der. Tingen er at...Jeg ble voldtatt av en nabo 9 år gammel, og ting har vært veldig vanskelig etter det. Nå, først 11 år etter, har ting blitt bra igjen, det vil si at jeg knapt tenker på det som skjedde, og oppfyller verken diagnosekravene til ptsd eller depresjon lenger (jippi!). Men tingen er altså den at jeg skal flytte til Oslo for å studere til høsten, og...vel, med alle voldtektene som forekommer der må jeg si at jeg har blitt veldig skeptisk, rett og slett. Vet det høres teit ut, men jeg er så utrolig redd for at det skal skje igjen! Har til og med blitt tykk med vilje for å forhåpentligvis minimere risikoen for å bli voldtatt på nytt, og det sier jo litt.. Later også som jeg får migrene av alkohol for å slippe drikkepress, men faktum er at jeg ikke vil bli full fordi alkohol øker risikoen for overgrep... Så da er spørsmålet: Er det mulig å ha fobi mot å bli voldtatt..? Høres litt rart ut, men håper du skjønner hva jeg mener...dette påvirker tross alt ganske mye av livet mitt, for å si det sånn :S Jeg er eneste personen jeg kjenner som har TO peppersprayer (lovlige vel og merke) i lomma i tillegg til overfallsalarm for eksempel. Lettskremt som fy også: I forigårs pepperspraya jeg et tre (ikke le vær så snill) fordi en gren pirka meg på skuldra på veien hjem..*gulp* Hadde jeg nå i det minste bare vært redd for en ussel liten edderkopp! *riste på hodet* Tenker veldig mye på hva jeg ville gjort dersom det hadde skjedd på nytt, og blir rimelig fortvilt hver gang kan du si. Hvordan ville for eksempel helsepersonell reagert dersom jeg hadde blitt utsatt for enda et overgrep? Hadde de trodd på meg i det hele tatt? Det er jo vanskelig nok å bli trodd nå med et overgrep i bagasjen, så hvordan ville det da blitt med to..? Grunnen er vel egentlig at jeg lurer på om jeg i det hele tatt hadde turt å oppsøke helsepersonell i en sånn situasjon..for mest sannsynlig hadde jeg tatt livet mitt. Vil heller dø enn å gjennomgå noe sånt i like mange år framover i tid....Skulle ønske jeg ikke mente det, men sånn er det altså. Antar grunnen til at jeg er så redd er at jeg har blitt utsatt for to voldtektsforsøk av to ulike menn (en kjæreste og en fremmed) i tillegg til voldtekten som barn, så føler meg ganske sårbar kan du si! Så hva er galt med meg? Hvordan kan det ha seg at jeg tiltrekker meg voldtektsforbrytere som bare det? Jeg ikke er alene med andre menn enn kjæresten og heller ikke drikker alkohol, og det at jeg peppersprayer buskevekster bør jo være et bevis i seg selv at jeg er mer enn nok på vakt, eller hva? Kan noen bare være veldig uheldige, eller kan jeg for det selv på en eller annen måte? Vil heller ikke si at jeg er særlig naiv akkurat - naiviteten forsvant under voldtekten som barn, for å si det sånn. Og selv om voldtekt dessverre er veldig vanlig så..er ikke en voldtekt og to voldtektsforsøk litt over gjennomsnittet likevel? :S Og vær så snill: Ikke anbefal psykologbehandling som dere gjør støtt og stadig. Jeg har ikke bil, og med kollektivtransport blir det ekstremt lang ventetid på buss, slik at hele dagen går bort. Jeg har faktisk bedre ting å gjøre enn å bruke 10 timer på en dag for en ussel psykologtime! Får man dekt taxi om man bor langt fra psykolog og kollektivtransporten er elendig utbygd forresten? Det går jo busser, men de går så forbarska sjelden, og ikke langt nok heller, så er litt for strevsomt for meg rett og slett... Stor takk til alle som orker å svare
Gjest Gjest_Oslojente_* Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har bodd i Oslo i flere år og har ikke opplevd noe skummelt her Det kan jo være lurt å bruke sunn fornuft, som å ikke gå alene i mørke gater sent om kvelden... Går du sammen med en annen minsker faren for overgrep. Har du venner eller kjente i Oslo, så kan du jo gå ut med dem når du vil på byen. Det finnes også selvforsvarskurs for kvinner her. Meld deg på et sånt, så lærer du litt om hvordan du kan forsvare deg. Det kan hjelpe på selvfølelsen og tryggheten. Her kan du også bli kjent med andre I Oslo finnes det også mange psykologer, så om du føler behov, kan du jo gå til en psykolog her. Håper det var svar på noe av det du tenkte på
Gjest Gjest_gjest1_* Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Først vil jeg si at jeg synes det er leit at du har opplevd en voldtekt og at det ikke er vanskelig å forstå at du er blitt ekstra på vakt. Det kan skje at ofre for slike menn kan finne seg selv i en lignende situasjon igjen senere. Mange har mistet troen på seg selv og egen verdi, og kan forføres inn i slike situasjoner ufrivillig av manipulerende mennesker. Det er viktig å lære seg å være trygg i omgivelsene igjen, omgi deg med mennesker som du føler deg trygg og avslappet sammen med, og du vil bli tryggere på deg selv og også øke livskvaliteten din. Det er fint at du hverken lider av PTSD eller depresjon, og regner med at du har fått en evaluering av en psykolog. Du har ingen grunn til større bekymring ved å flytte til Oslo. Men hvis du føler deg utrygg, så vær sammen med en venn når du er ute, og bruk sunn fornuft mht veier en vil ferdes. Prøv å oppsøk ting som interesserer og gleder deg, Oslo har masse å by på. Her er kule kafeer, klesbutikker, botaniske hager, ridesentre, konserter og ellers masse for enhver. Du vil garantert finne venner som liker de samme tingene som deg, og dere kan dele mange sorger og gleder sammen. Du er bare er flytur unna byer i Europa! Eller en deilig tur til Kreta! Prøv å se det positive i flyttingen! Du trenger å unne deg litt tid på solsiden nå, nyt de gleder livet prøver å gi deg, av med "de mørke brillene". Ønsker deg alt godt fremover! Stor klem fra meg
Donpedro Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Husk at det bor 550.000 i byen, og i det siste har det vært registrert 4 tilfeller av voldtekt/overfall på gate. Alle (?) har vært med jenter som har gått alene, sent på natten. Ikke synes jeg det er så mange tilfeller (selv om det er ille), og mye kan man ta forhåndsregler mot. Håper du kommer deg over skrekken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå