Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er midt i en jobbsøknadsperiode.

Lurer på en ting.. Er det normalt å sende med attester og vitnemål sammen med søknaden, eller holder det med CV?

Ingen av søknadene jeg har sett sier noe om attester og vitnemål. Står bare; søknad sendes osv..

Skulle gjerne slippet å sende med for jeg har en utrolig treig tidligere arbeidsgiver som har drølt i det uendelige med å gi meg attest. Så det tar vel en liten stund til før jeg får tak i.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har ikke sendt med, men skrevet at de fås ved forespørsel. Leverte naturligvis alle papirene da jeg fikk jobben jeg søkte på.

Skrevet

Send det som det spørres etter i annonsen. De fleste arbeidsgivere ønsker ikke å få en kjempestor bunke med papirer ved første gangs gjennomgang av aktuelle kandidater. Vitnemål og attester kan du ta med på et evt. intervju.

Noe annet er det selvsagt hvis det står i annonsen at de ønsker vitnemål og attester sammen med søknaden.

Gjest _Leela_
Skrevet

Så sant det ikke står etterspurt i annonsen så avslutter jeg alltid søknaden med: "Attester og vitnemål kan ettersendes hvis ønskelig." Når de har vært interessert så har de alltid ringt meg opp og spurt meg om jeg har mulighet for intervju og om jeg kan sende dem attestene/vitnemålet i forkant av dette. Er forresten veldig greit å ha disse papirene som pdf-filer eller lignende, da kan du lett sende de på mail og så ta med orginalene på selve intervjuet hvis det blir aktuelt.

Skrevet

Har heller ikke pleid å sendt med attester og vitnemål utenom hvis det står spesifisert i annonsen. Sender kun søknad og cv.

Dersom du blir innkalt til intervju, gir de som regel beskjed om det da hvis de vil ha det.

Skrevet

Som nevnt ovenfor så er det flere bedrifter som ikke ønsker en stor bunke med papirer.

Men i min jobb ønsker jeg helst at både CV og attester blir sendt med i søknaden, da jeg lettere kan avgjøre om jeg vil bruke tid (innkalle til et intervju) på vedkommende eller ikke.

For mange kan få hjelp til å skrive en superflott søknad, mens de i virkeligheten er en helt annen person som ikke står i samsvar med søknaden overhode! (been there, done that!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...