Gjest niomi Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Ingen av delene, men av kaloriene. Spiser man for mange kalorier legger man på seg, og like mye, uavhengig om man spiser mye karbo, protein eller fett. Proteiner gir større metthetsfølelse enn karbo, da, og er vanskeligere å overspise på.
fuerza Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2007 Ja, det hørtes igrunn ganske logisk ut så.. om jeg prøver å legge på meg, så er det ubetydelig om jeg velger enten proteinshake eller karboshake, fordi det er mengden (kaloriene) i shaken som gir utslag i vekten og ikke selve proteinet/karbohydratet?
Gjest gjesta Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg trodde ikke det var kalorier i proteiner i det hele tatt (eller i hvert fall ikke så mange?). Så jeg ville ha sagt at du legger mye mer på deg av en karboshake enn en proteinshake.
Gjest gjesta Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 Man blir anbefalt å spise masse proteiner og lite karbo når man slanker seg. Så motsatt vil du vel legge på deg av?
Gjest Scaphoid Skrevet 10. januar 2007 #6 Skrevet 10. januar 2007 Det er like mange kalorier i et gram karbohydrater og et gram proteiner. Flere kalorier i et gram fett.
Gjest Maxagaze Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 Det er like mange kalorier i et gram karbohydrater og et gram proteiner. Flere kalorier i et gram fett. ← Dobbelt så mye kalorier i fett som i de to andre, har jeg hørt. Og fett er jo selvsagt fett, like mange kalorier i olivenolje som i meierismør. Sunnheten er underordnet hvis man skal se på bare kaloriene..
Karmøy Skrevet 10. januar 2007 #8 Skrevet 10. januar 2007 Går på et kostholdskurs der de sier at karbohydrater lettere omdannes til fett (lagres som fett) i kroppen enn proteiner. Derfor skal vi spise begreneset med karbohydrater og mer proteiner og grønt.
Gjest Deception Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Hvis du vil opp i vekt, er nok gainer det lureste. Det er en blanding av proteiner og karbohydrater, med hovedvekt på karbohydrater. Som allerede sagt: proteiner er veldig mettende, så det er vanskelig å få i seg altfor store mengder av det.
Gjest niomi Skrevet 11. januar 2007 #10 Skrevet 11. januar 2007 Det er høyere kaloriinnhold i proteiner enn karbs, faktisk, men siden proteiner er mer mettende blir man fortere mett. Energiinnhold - Antall joule per mengde. I gjennomsnitt inneholder karbohydrater 17.2 kJ g-1, protein 23.7 kJ g-1 og fett 39.6 kJ g-1. Var en undersøkelse når det gjaldt Atkinson, hvor man hadde to grupper. En som spiste vanlig mat og telte kalorier, for ikke å overstige energibehovet og en gruppe som spiste etter Atkins prinsipper. Og det man fant ut er at spesielt proteiner, men også fett, er mettende, så selv om Atkins-gruppa kunne spise så mye de ville så ofte de ville, spiste de ikke mer enn de som telte kalorier.
Gjest allium Skrevet 11. januar 2007 #11 Skrevet 11. januar 2007 Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg trodde ikke det var kalorier i proteiner i det hele tatt ← Ja, du har misforstått.
Gjest gjesta Skrevet 11. januar 2007 #12 Skrevet 11. januar 2007 Ja, du har misforstått. ← Jeg har visst det.
Gjest Scaphoid Skrevet 11. januar 2007 #13 Skrevet 11. januar 2007 Det er høyere kaloriinnhold i proteiner enn karbs, faktisk, men siden proteiner er mer mettende blir man fortere mett. Energiinnhold - Antall joule per mengde. I gjennomsnitt inneholder karbohydrater 17.2 kJ g-1, protein 23.7 kJ g-1 og fett 39.6 kJ g-1. ← Tror nok du tar feil. Gjennomsnittlig fysiologisk tilgjengelig energi i et gram krabohydrater/fett/proteiner i et gram av stoffet er: Krabohydrater 4 kalorier (4.1) Fett 9 kalorier (9.3) Proteiner 4 kalorier (4.35) Tallene som er i parantes er energien (kaloriene) som blir frigitt ved eksperimentell forbrenning. Tallene som står fremst er det faktiske opptaket fordi: 98% av karbohydrater er tatt opp fra tramen, 95% av fett er tatt oppfra tarmen og 92% av protein er tatt opp fra tarmen. Dermed blir den fysiologiske tilgjengelige energien noe mindre enn ved eksprimentell forbrenning. Informasjonen er hentet fra: Guyton & Hall - Textbook of medical physiology - 10th edition - Saunders side 803 ("bibelen" i fysiologi)
Gjest Miss_alexandria Skrevet 11. januar 2007 #14 Skrevet 11. januar 2007 I følge min nye tro er karboen den verste
Supraspinatus Skrevet 11. januar 2007 #15 Skrevet 11. januar 2007 Tror nok du tar feil. Gjennomsnittlig fysiologisk tilgjengelig energi i et gram krabohydrater/fett/proteiner i et gram av stoffet er: Krabohydrater 4 kalorier (4.1) Fett 9 kalorier (9.3) Proteiner 4 kalorier (4.35) Tallene som er i parantes er energien (kaloriene) som blir frigitt ved eksperimentell forbrenning. Tallene som står fremst er det faktiske opptaket fordi: 98% av karbohydrater er tatt opp fra tramen, 95% av fett er tatt oppfra tarmen og 92% av protein er tatt opp fra tarmen. Dermed blir den fysiologiske tilgjengelige energien noe mindre enn ved eksprimentell forbrenning. Informasjonen er hentet fra: Guyton & Hall - Textbook of medical physiology - 10th edition - Saunders side 803 ("bibelen" i fysiologi) ← Enig. Det er også sånn at forskjellige typer karbohydrater, fet og proteiner blir tatt opp forskjellig og hvordan det påvirker blodsukkeret. Correct me if I'm wrong, men synes å huske at for et næringstoff skal brukes som muskelenergi må det omdannes til glukose. Og siden det er et karbohydrat, så er det lettere å omdanne karbohydrater(spalte) til glukose enn det feks er å omdanne proteinkjeder. Derfor lagrer kroppen også karbohydratene som fett for å spare dem til en gang du ikke får mat når kroppen trenger energi.
Cognizance Skrevet 12. januar 2007 #16 Skrevet 12. januar 2007 Siste nytt: http://www.umb.no/?viewID=11873
eriksen Skrevet 13. januar 2007 #17 Skrevet 13. januar 2007 Du legger ikke på deg noe som helst med mindre du er i energioverskudd! Fettforbrenning- og fettlagring skjer konstant, men det kreves et overskudd av energi for at mengden kroppsfett skal øke. Og da er det likegyldig hvilken energikilde kroppen får. Men hvis du er i energioverskudd, blir karbohydrater lettere "omgjort" til fett, men det er mange slags karbohydrater også! Fruktose er vel verst, fordi det omdannes til glukose i leveren, og der bindes det som fett...
Gjest *Tara* Skrevet 13. januar 2007 #18 Skrevet 13. januar 2007 Jeg synes siden som Cognizance linker til er kjempeinteressant. Etter at jeg begynte å følge disse prinsippene - har bl.a. helt kuttet ut alt brød - så har jeg gått ned i vekt - og har ikke lagt på meg etterpå. Har kuttet ut alt brød, veldig fet mat og sukker - det har virkelig gjort susen for meg.
Gjest Kristin_ Skrevet 13. januar 2007 #19 Skrevet 13. januar 2007 For å legge på seg må man spise mer enn man forbrenner. Samtidig er det veldig mye enklere å få i seg for mye karbohydrater enn for mye protein, for det er veldig mettende. Det er jo også derfor folk anbefales protein når de skal slanke seg (i tillegg til effekten på blodsukkeret), folk orker ikke spise like mye kalorier fra proteiner som de ville gjort fra karbohydrater og dermed spiser de mindre I tillegg forhindrer en relativt proteinrik diett store svingninger i blodsukkeret, som er en vanlig trigger både for overspising og spising av "feil" mat (mye sukker etc). Å mishandle blodsukkeret med raske karbs vil også sette ned forbrenningen din slik at man nesten ikke kan spise noen ting før man legger på seg. Å spise minst mulig karbs i de siste måltidene på kvelden holder forbrenningen ved like
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå