Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble jaget i seng senest halv 11, jeg, ut ungdomsskolen. Og argumentet var ikke at jeg måtte sove, men at foreldrene mine skulle få voksentid. Argumentet om at jeg ikke fikk sove så tidlig prellet av som vann på gåsa, da det ikke bare er viktig med søvn, men også å la hjernen hvile.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14-åringer er såpass store at det er individuelt hvor mye søvn de trenger, så jeg ville ikke argumentert med utgangspunkt i alderen hans. Derimot er det jo tydelig at han trenger mere søvn, når han er så vanskelig å få opp om morgenen, så jeg ville tatt utgangspunkt i det, og sagt at jeg driter i når kompisene hans legger seg, siden det ikke er jeg som skal trekke dem ut av senga hver morgen.

Bedre kan jeg ikke si det :klappe:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg har en 14 åring som aldri vil legge seg. Han er så trett om morgenene at jeg nesten ikke får ham opp. Må mase lenge før han kommer seg opp.

Han sier at kameratene ikke legger seg før i tolvtiden om kvelden, (natten for meg). Det har jeg ingen tro på, men lurer på om der er noen her som har noen formeninger om leggetider hos tenåringer.

Spiller det noen rolle hva kameraten får og ikke får gjøre? Her i huset er 13 åringen i seng kl. 22.30, og det blir ikke noe senere før han er ferdig på skolen. I helgene kan han være oppe lengre, men når han skal på skolen har han behov for søvn. Og jeg bryr meg fint lite om hva kameratene får lov til, for i dette huset er det vi som bestemmer.

Skrevet

Har barn på 13 og 15. De må være inne kl. 21.30 og i seng kl. 22.30 når det er skoledag dagen etter. Som en annen i tråden sa så følger de med på Lost, CSI, Prison Break o.l. og når disse seriene slutter er det rett i seng. Aldri noe problem.

Ellers er min erfaring at de kan sove lenge om morgenen helt uavhengig av når eller hvor tidlig de har lagt seg kvelden før. Og de er selvfølgelig vanskeligere å "få igang" om de har lagt seg for sent.

Så for en stund tilbake en reportasje på programmet 60 minutes om ungdom og søvn. Døgnrytmen/søvnmønsteret til ungdom er slik at de er naturlig våkne til midnatt og helst bør sove til kl. 09.00! På noen skoler i USA har de tilpasset skoletiden til det som er ungdommenes naturlige døgnrytme og resultatet er mer våkne elever og bedre skoleresultater....!

Skrevet (endret)
Spiller det noen rolle hva kameraten får og ikke får gjøre? Her i huset er 13 åringen i seng kl. 22.30, og det blir ikke noe senere før han er ferdig på skolen. I helgene kan han være oppe lengre, men når han skal på skolen har han behov for søvn. Og jeg bryr meg fint lite om hva kameratene får lov til, for i dette huset er det vi som bestemmer.

Helt enig med deg!!!

Vi hadde for en tid siden (i høst i forbindelse med oppstart på ungdomsskolen) foreldremøte med både foreldre og elever tilstede. Da tok vi opp slike ting som at ungene pleide å si at "alle andre" fikk lov. Det viste seg selvfølgelig at dette bare var lureri og midler for å prøve å få igjennom viljen sin. Moren til han som påsto at "alle andre" fikk være ute til kl. 23 på hverdager fikk bekreftet at ingen andre fikk lov til det!! Ettersom alle ungene var tilstede og hørte på dette (og også deltok i samtalene selv) ble det etterpå en slutt på denne formen for argumentasjon for å få igjennom viljen sin. Men det har nå aldri fungert hjemme hos oss uansett. Pleier å si at jeg er ikke moren til "Ola" men jeg er moren din, så derfor spiller det ingen rolle for meg hva "Ola" får lov til.

Endret av Lizzee
  • 4 år senere...
Skrevet

ser det er et par luringer her som ikke tenker lengre en nesa si - barn skal ha regler

og di som legger en 13 åring 2230 på verdagen er i mitt syn generelt en dårlig forelder

når har du tenkt og legge dem når di er 17??? får lov og styre livet sitt på egenhånd daa eller??

Skrevet

Min 14-åring legger seg kl 22 på hverdager, hun er lesehest, og får lese til 22.30, da skal lyset slukkes. Hun er utpreget B-menneske, så hun er utrolig tung og trøtt om morgenen.. morgengretten er hun og. Sovner hun senere blir morgenen verre. Vekker henne kl 7 (og 7.15 som er siste frist for å stå opp).

Gjest henriett3
Skrevet

Ikke vekk han. Få han til å ha på ringeklokken selv. Da må han legge seg tidligere for å kunne stå opp selv. Når man er 14 så greier man å passe på sånne ting selv.

Skrevet (endret)

Lurer på hvordan det gikk med ts... Nå er jo sønnen 18-19 :fnise:

Endret av altflyter
Skrevet

ser det er et par luringer her som ikke tenker lengre en nesa si - barn skal ha regler

og di som legger en 13 åring 2230 på verdagen er i mitt syn generelt en dårlig forelder

når har du tenkt og legge dem når di er 17??? får lov og styre livet sitt på egenhånd daa eller??

Jeg er 17 og jeg legger meg akuratt når jeg vil. Noen ganger er jeg i seng 21.00 og andre ganger ikke før rundt 01.00. Det er mitt ansvar å komme meg på skolen, og jeg kjenner meg selv best så jeg vet når det er best å legge seg. Av og til sver jeg kun 4 - 5 timer for da er det enklere å komme seg opp om morgenen ;)

Til ts: Da jeg var 14 la jeg meg 10. Men det kom litt ann på når jeg startet på skolen. Om jeg startet på skolen klokken 10.00 en dag hendte det at jeg var litt lenger oppe. Om han er så trøtt som du sier tror jeg det er best at han legger seg litt før, men vet selv hvor vanskelig det er å løsrive seg fra pc eller andre aktiviteter om kvelden. En venninne av meg som er 15 mister internettet halv elleve. Så da går hun bare å legger seg, for er ikke så mye mer å gjøre oppe da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...