Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 14 åring som aldri vil legge seg. Han er så trett om morgenene at jeg nesten ikke får ham opp. Må mase lenge før han kommer seg opp.

Han sier at kameratene ikke legger seg før i tolvtiden om kvelden, (natten for meg). Det har jeg ingen tro på, men lurer på om der er noen her som har noen formeninger om leggetider hos tenåringer.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Så lenge han skaper ekstraarbeid for deg med å få ham opp når han er mer enn gammel nok til å stå opp for egen maskin med vekkerklokke, er han ikke i forhandlingsposisjon engang.

Skrevet

Rundt ti er passe leggetid, har ingen barn selv, men var da jeg måtte legge meg i den alderen. Tolv er altfor sent, spesielt når du må få han opp om morgenen!

Skrevet

Tenåringer trenger ekstra mye søvn, 9-10 timer, tror det det var jeg leste et sted, så 10 er sent nok, ja.

Skrevet

Min er tretten og her er det mørkt klokka ti.

Skrevet

Jeg synes også at 10 i utgangspunktet er sent nok på ukedager. Etter mange diskusjoner om leggetid har jeg strekt meg til 22.30 for min 13 år gamle datter. Men hun er kjempeflink og kommer seg opp om morgenen selv da. Hun må nemlig det for hun bruker evigheter på badet og så tidlig gidder ikke jeg å stå opp for at hun skal få pynta seg!! :ler:

Skrevet

Her har vi forhandlet oss fram til klokken 22.30. Grunnen er at han pleier å se Lost og Prison Break og de slutter rett før 22.30. De andre i klassen hans ser disse seriene og de blir diskutert på skolen og da er det dumt hvis han måtte legge seg midt i filmen.

Skrevet

Hos meg er leggetiden halv ti. Lyset slukkes klokken ti. Deretter går det vanligvis minst en halvtime før det blir helt stille. Det blir rundt 9 timer søvn. For den eldste på 14 blir det av og til litt lite, mens 13-åringen hadde klart seg med mindre.

Jeg har prøvd å følge en gammel tommelfingerregel som sier at barn bør legge seg klokken åtte når de er åtte, og så et kvarter senere pr. år.

Skrevet

Jeg er faktisk 14 selv , og jeg legger meg 23:30. Lyset slukkes vel rundt 24. :)

Skrevet

Min yngste på 15 legger seg ca. 23 i ukedagene. Har aldri problemer med å få ham opp om morgenen - han har egen vekkeklokke og kommer seg opp selv ...

Det hender nok at han er senere - men så hender det at han er tidligere og ... Tror ungdom er som oss - kjenner selv når de er trøtte.

Skrevet

14-åringer er såpass store at det er individuelt hvor mye søvn de trenger, så jeg ville ikke argumentert med utgangspunkt i alderen hans. Derimot er det jo tydelig at han trenger mere søvn, når han er så vanskelig å få opp om morgenen, så jeg ville tatt utgangspunkt i det, og sagt at jeg driter i når kompisene hans legger seg, siden det ikke er jeg som skal trekke dem ut av senga hver morgen.

Skrevet

Min 13-åring skal være i seng kl. 10. Noen ganger gjør vi et unntak, hvis det er noe spesielt som skjer. Det er ikke alltid stille kl. 10, men vi har det som regel allikevel.

Og hva slags leggetider andre har, tar jeg ikke hensyn til. Det er et ikke-argument her hos oss.

Skrevet

Noen 14 åringer trenger mere søvn enn andre, dette gjelder stort sett alle mennesker..

Min teenåring legger seg kl 22.30 og det uavhengi av når vennene legger seg.... :)

Skrevet

Min datter på 15 legger seg mellom 22.00 og 22.30. Hun er veldig trøtt om morran. Senest i dagtidlig hadde hadde vi en diskusjon. Hun må først opp pga at hun bruker utrolig lang tid på badet også har hun store problemer med å få i seg frokosten.

I dag sendte jeg broren på badet før henne fordi hun ikke hadde stått opp enda, skal love dere det ble liv i heimen ;)

Det er stor forskjell på søvnbehovet, hadde ikke min datter vært så trøtt om morran kunne hun vært oppe lenger, men slik det er nå går det bare ikke.

Skrevet

Jeg la meg nok sjelden før 23 på den alderen, men jeg har aldri greid å sovne tidligere. Hadde vekkerklokke og sto opp av meg selv, rakk alltid skolen :)

Skrevet

Jeg hadde ingen fast leggetid når jeg var på den alderen. Om jeg var stuptrøtt på morgenen gikk bare ut over meg selv. Opp måtte jeg. Oftest på egenhånd.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke faste leggetider da jeg var på den alderen Når jeg tenker på det nå, så tror jeg faktisk at unger og ungdom nå for tiden blir mye mer styrte av foreldrene ...

Skrevet

Jeg synes de bør ha faste leggetider - til de klarer å komme seg opp selv. Om de ikke klarer det er de heller ikke moden for å bestemme når de skal legge seg selv.

Så er det opp til dem.

Skrevet

Hadde ikke vi foreldre bestemt når han skulle legge seg så hadde det blitt langt på natt før han kom seg i seng.

Og det er ikke bare ham selv det går utover om han er trett dagen etterpå, for han blir både sur og irritabel når han får for lite søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...