Gjest Taxi Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Jeg må nesten bare sjekke ut dette, for etter at jeg har begynt å snakke med folk om Egypt-ferien jeg planlegger så sier ALLE (uten unntak): "der blir jo alle matforgifta..." Har snakka med 3 forskjellige venner av meg og alle ble dårlige av maten når de var på ferie der. Googla litt, og fant masse treff der det mer eller mindre står at mageproblemer og matforgiftninger er en dagligdags greie i Egypt... Er det noe i dette eller? :o
Miracl3 Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Jeg var en uke i Egypt uten å få problemer med magen
gard Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Hei Mageproblemer og matforgiftning er to forskjellige ting :-) Ja, en kan bli litt rar i magen når man kommer til et nytt land med en annen bakterieflora. Men du kan bekjempe dette med å ta drikkevaksinen dukoral. Du kan også bruke produkter som Idoform (se http://www.matoghelse.no/idoform.312265-48639.html )
Paradokset Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Var en måned i Egypt og ble matforgiftet en gang(som gikk over i løpet av 1-2 dager). Det var sannsynligvis maten på en togreise som var årsak. Da spiste jeg mye forskjellig---både lokale restauranter og fra gatestands. Tror du bare må ta vanlige forholdsregler og håpe på det beste. Om du har sart mage kan du nok i det minste forvente litt lettere ubehag. Det som er beryktet som potensielle "mage-bomber" er maten på Nilcruisene....og evnt mat på lengre togreiser
-bolla- Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Det kommer vel an på hvor du skal, men skal du til turiststedene så er det ingen stor fare. En risiko er det jo alltid, men det er det hvor som helst. Det du må huske på, er at sedlene er fulle av bakterier, spesielt de gamle, og du bør vaske hendene etter å ha tatt på dem. Kanskje noen av dem som trodde de ble matforgiftet/ble dårlige av maten egentlig ble dårlige pga bakterier fra sedlene? Jeg passet ihvertfall godt på det da jeg var der, og ingen av oss fikk så mye som antydning til magetrøbbel, og vi hørte heller ikke om noen da vi var der. Statistisk sett vil jo alltid noen få problemer, men det er ikke spesielt stor fare i Egypt.
Badlands Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Vi var 6 stk som reiste sammen, spiste interessant mat på billige gatesjapper og alle mulige plasser uten forhåndsregler. Ingen fikk mageproblemer. (Kanskje noen er lettere disponert for det enn andre? Jeg har aldri hatt matforgiftning eller blitt dårlig av noe i hele mitt liv, ikke på noen reiser eller hjemme i Norge, og tåler det meste, så det skal sikkert en del til.)
Paradokset Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 (Kanskje noen er lettere disponert for det enn andre? Jeg har aldri hatt matforgiftning eller blitt dårlig av noe i hele mitt liv, ikke på noen reiser eller hjemme i Norge, og tåler det meste, så det skal sikkert en del til.) ← Det tror jeg også, men spiser du fordervet kjøtt/fisk eller mat som inneholder enkelte parasitter/amøber så blir du dårlig uansett hvor sterk mage du har.
S10nemor Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Har ikke vært der selv, men av de vi kjenner som har vært der så er faktisk INGEN blitt dårlige.
Gjest baby-E Skrevet 12. januar 2007 #9 Skrevet 12. januar 2007 Om du er nøye med håndhygienen så skal det nok gå bra. Kjøp med deg håndsprit fra apoteket.
Amygdala Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har reist forholdsvis mye, og aldri blitt dårlig, bortsett fra den ene gangen jeg var i Egypt... Hadde skikkelig mageproblemer i 2-3 dager, måtte en tur til legen som ga meg en sprøyte i stumpen og noen piller, da gikk det fort over. Som noen av de andre sier, vær nøye med håndvask etter å ha tatt på penger, og ta med deg litt håndsprit så går det nok bra!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #11 Skrevet 28. mai 2010 Vi har avskrevet Egypt som reisemål etter at vi ble syke hele familien to ganger i løpet av to uker... Vi bodde ved fint hotell og var på Nilenkrus, og ble syke av maten ombord og på restaurant.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #12 Skrevet 30. mai 2010 Jeg har reist forholdsvis mye, og aldri blitt dårlig, bortsett fra den ene gangen jeg var i Egypt... Hadde skikkelig mageproblemer i 2-3 dager, måtte en tur til legen som ga meg en sprøyte i stumpen og noen piller, da gikk det fort over. Som noen av de andre sier, vær nøye med håndvask etter å ha tatt på penger, og ta med deg litt håndsprit så går det nok bra! Samme her, reist mye og aldri blitt syk. Men i Egypt ble jeg det, til tross for at jeg var NØYE med hygiene...antibact før måltider og alltid etter at jeg hadde tatt i noe. Jeg ble syk på hjemreisen, og hadde diare opptil 20 ganger i døgnet i omtrent en mnd etterpå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #13 Skrevet 31. mai 2010 Egypt er altså blant de verste bakteriesvineriene på jord. Penger = dritt og bakterier, og mat som serveres overalt er laget av folk som tørker seg i rumpen med hånden. Toalettene er svinestier og ofte bare noen plathull ned i bakken....drit overalt. Alle blir syke fra Egypt...
Azure Skrevet 31. mai 2010 #14 Skrevet 31. mai 2010 Har vært i Egypt 3 ganger og hadde aldri noe problem. Bare vær nøye med og hold hendene sånn passelig rene;) Nå har jeg som regel vært mest på turistplasser da, så kan jo være det har noe å si...
superior Skrevet 31. mai 2010 #15 Skrevet 31. mai 2010 Jeg ble matforgiftet i Egypt. Spiste salat og is, og legen mente jeg burde holdt meg unna dette. Har vært der siden da, og ikke blitt syk, så "alle" blir det ikke
Mir Skrevet 1. juni 2010 #16 Skrevet 1. juni 2010 Har vært der og kjenner flere som har vært der.Ingen har fått matforgiftning. Er du sikker på at du ikke mener at de bare blei litt dårlige i magen ? Det er annerledes bakterier der nede enn hva vi har i Norge og her i nord, så litt normal trøbbel kan man da få, men vanligvis ikke noe som ikke blir fikset med akutt diare-piller. Selv fikk både jeg og samboer litt renna-ræv en dag, men vi løp på apoteket og kjøpte ANTINAL, og etter noen timer var alt fint igjen.
Mir Skrevet 1. juni 2010 #17 Skrevet 1. juni 2010 Egypt er altså blant de verste bakteriesvineriene på jord. Penger = dritt og bakterier, og mat som serveres overalt er laget av folk som tørker seg i rumpen med hånden. Toalettene er svinestier og ofte bare noen plathull ned i bakken....drit overalt. Alle blir syke fra Egypt... Hva? Jeg har ikke sett toaletter som ligner på svinestier, og jeg har ikke sett toalett som er et hull i bakken. Å ha med seg en toalettpapir-rull i veska er derimot å anbefale.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #18 Skrevet 1. juni 2010 Alle jeg kjenner som har vært i Egypt har blitt dårlige i magen.
Gjest Badabing Skrevet 1. juni 2010 #19 Skrevet 1. juni 2010 (endret) Jeg ble ikke dårlig, og heller ingen av de jeg reiste med. Men jeg spiste kun middag på hotellet, og holdt meg unna isbiter, iskrem og sånne ting. Hadde tatt Twinrix på forhånd, men vet ikke om dette var av betydning. Ellers er Dukoral en kjekk drikkevaksine. Jeg tok den før jeg reiste til Asia, og jeg var den eneste som ikke ble dårlig, de andre hadde ikke tatt den. Idoform anbefaler jeg ikke, men å ha med seg Imodium kan være lurt, så kan man ta det om man skulle være uheldig. Kjedelig å få ferien sin ødelagt. Edit: Det viktigste er uansett å forebygge, så å ha med hånddesinfeksjonsmiddel er nok lurt. Endret 1. juni 2010 av Badabing
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #20 Skrevet 1. juni 2010 Jeg ble ikke dårlig, og heller ingen av de jeg reiste med. Men jeg spiste kun middag på hotellet Det hørtes fryktelig kjedelig ut. Hadde ikke giddet å dratt så langt og bare spist middag på hotellet. Da hadde jeg heller dratt et annet sted hvor man ikke blir syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå