Snuppen Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Jeg har tenkt å prøve å lage hjemmelagde kjøttkaker i helgen, er d noen som har en god oppskrift? men spm mitt er egentlig,hva kan jeg lage til de?..hm..noen som har no tips? poteter? grønnsaker? hmm
Arkana Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Jeg pleier å bruke kjøttdeig, salt, pepper, finhakket løk, egg, potetmel, strøkavring og melk. Det gir kjempegode kjøttkaker. Tilbehør kan være hva som helst, f.eks.: stekt/karamellisert løk, kokte poteter, potetmos, kålstuing (gjerne med gulrot i også), erter/ertestuing, tyttebærsyltetøy, kremede rotgrønnsaker, brokkoli, stekte grønnsaker osv. Vi pleier å ha brun saus til kjøttkaker, men jeg vet mange liker bernaise også.
Snuppen Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2007 Okej..takk for svar:) du har ikke lyst til å skrive inn oppskriften en gang til.helt eksakt? kunne tenke meg å prøve den:)
Drua Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Surkål, poteter, brun saus og tyttebærsyltetøy er det vanlige tilbehøret her i huset. Noen ganger bytter vi ut surkålen med dampede grønnsaker og stekt løk.
Arkana Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 Okej..takk for svar:) du har ikke lyst til å skrive inn oppskriften en gang til.helt eksakt? kunne tenke meg å prøve den:) ← Jeg bruker ikke eksakt oppskrift, men det pleier å bli omtrent 500 g kjøttdeig som røres seigt med 1-1½ ts salt, så har jeg i 1 stor finhakket løk, ca ½ ts pepper, 1-2 egg, et par ss strøkavring, et par ss potetmel og nok melk til en relativt løs deig.
Gjest bada Skrevet 10. januar 2007 #6 Skrevet 10. januar 2007 ...og så er det alltid lurt å prøvesteke en liten kake for å sjekke om krydderet bør justeres litt.
Mistyen Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 Jeg har alltid brun saus, poteter og stuet kål til kjøttkakene.
Snuppen Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2007 Ja,sikkert lurt å prøvesmake først heheh.. aldri laget før , og skal lage det nå til typen og foreldrene hans :0/ derfor jeg ville gjøre d litt fint..hm..men vet ikke,er kanskje litt risk å ta.. men hva kan egentlig gå galt.. og 500gr kjøttdeig holder det til 4pers?
Gjest gjesta Skrevet 10. januar 2007 #9 Skrevet 10. januar 2007 Vi bruker alltid å ha kjøttkaker i brun saus ilag med makaronistuing og poteter. Kjempegodt, og anbefales!!
Gjest bada Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 men hva kan egentlig gå galt.. ← Ikke så mye Det er lurt å passe på å røre til deigen blir seig, ellers kan kakene bli litt løse og falle fra hverandre (trenger ikke å være krise det heller da...)
Arkana Skrevet 10. januar 2007 #11 Skrevet 10. januar 2007 og 500gr kjøttdeig holder det til 4pers? ← Ja, det gjør det.
Gjest Leiababe Skrevet 10. januar 2007 #12 Skrevet 10. januar 2007 Både kålstuing og ertestuing er vanlig tilbehør hos oss. Og grønnsaker av ymse slag. Kjøttkaker ja, tror jammen jeg skal lage det en dag jeg. Altfor lenge siden, og det er jo veldig godt
Rufus Skrevet 11. januar 2007 #13 Skrevet 11. januar 2007 Her i huset bruker vi valigvis poteter, ertestuing og surkål til kjøttkaker...men da jeg bodde hjemme hadde mamma alltid grønne bønner som tilbehør- det er også veldig godt
Nemesis Skrevet 11. januar 2007 #14 Skrevet 11. januar 2007 Kålrabistappe til kjøttkaker!!! Gulerøtter og erter også
Frk. Stella Skrevet 12. januar 2007 #15 Skrevet 12. januar 2007 Kjøttkaker serveres i brun saus med kokte poteter og enten kål- eller ertestuing. Og tyttebærsyltetøy. Jeg bruker omtrent samme oppskrift som Arkana, men jeg har ikke løk i. Andre tips: stek på middels varme (mange som bruker altfor sterk vare slik at kakene blir på grensen til svidd utenpå) til de får fin farge. Da er de ikke gjennomstekt - men la de trekke i sausen til de er ferdig.
Arkana Skrevet 12. januar 2007 #16 Skrevet 12. januar 2007 (endret) men la de trekke i sausen til de er ferdig. ← Eller de kan etterstekes i ovn. Det foretrekker jeg, da kan de enkelt fryses (lager alltid stor porsjon). Endret 12. januar 2007 av Arkana
Frk. Stella Skrevet 12. januar 2007 #17 Skrevet 12. januar 2007 Eller de kan etterstekes i ovn. Det foretrekker jeg, da kan de enkelt fryses (lager alltid stor porsjon). ← Jeg lager også alltid stor porsjon, men fryser de "halvstekte". Min erfaring er at de fort kan bli tørre om de dobbeltstekes - altså først gjøres helt ferdig for så å enten trekke i saus/varmes opp på nytt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå