Gjest Gjest_AnonymNå_* Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Hei Jeg gikk til psykolog for aller første gang i dag. Var nervøs, men gledet meg også til å komme i gang. Hadde skrevet ned en oversikt om meg og mine problemer slik at psykologen ganske kjapt kunne begynne å komme inn i saken. Men etter ca. 20 minutter begynte hun å stille ganske anklagende spørsmål og jeg prøvde å (for)svare meg så godt jeg kunne. Så spør hun meg om jeg har hørt at jeg er kverulerende. "Ja, det har sikkert hendt" sier jeg, uten at dette er noe jeg har hørt på mange år. "Ja, jeg blir i alle fall veldig provosert av det du sier", sier psykologen til meg og sier hun må tenke seg litt om. Så stiller hun et par spørsmål til hvor hun etterpå slår fast at jeg må være en forferdelig person å leve med som er så dominerende, og at hun ikke kan fortsette timen med meg. Ble utrolig lei meg. Og ikke minst fortvilet. Trodde ikke profesjonelle skulle angripe noen på den måten?! Gikk jo til henne for å få hjelp og vet jo at jeg ikke er en perfekt person. Men jeg ønsker jo å bli bedre. Så jeg tuslet ut derfra rimelig slukøret, vi hadde bare snakket sammen i totalt 30 minutter. Så på denne tiden klarer hun å slå fast at jeg er en forferdelig person og kjenner alle sidene med meg?? Vet ikke hva jeg skal gjøre. Lurte egentlig bare på om dette er vanlig praksis eller om jeg kan tørre å gå noe annet sted? Er det noen plasser man kan anmelde slikt. Tenk om en suicidal person havner hos henne og får høre at h*n ikke er verdt en dritt?! Skal ikke mye til for å tippe over.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Anmelde til politiet blir nok neppe særlig effektivt, men tror fylkeslegen også har ansvaret for psykologer? Men det er ikke umulig at du står svært svakt, så sant du ikke har vært forutseende nok til å ta med båndopptager (og hvem tenker på slikt i slike situasjoner?), eller de har fått liknende klager på henne. Vurder det, og tenk på hva du har overskudd til, slik saker er ikke spesielt lette å ta opp… Uansett, lykke til, og håper du finner en bedre psykolog neste gang
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Dette må du vasrle til fylkeslegen tror jeg det er. For slik skal det ikke være! Hadde min psykolog sagt noe slikt hadde jeg laget helvette så skulle hun fått sett hvilken fæl person jeg var.
Poecilia Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Det er dummeste psykologen jeg har hørt om, sånn oppførsel går overhodet ikke an! Fullstendig uprofesjonell og ikke minst umoden oppførsel! Ikke ta dette innover deg for mye, en skikkelig person ville aldri sagt noe sånt, psykolog eller ikke! Finn deg en ny psykolog, samtidig som du sier ifra til fylkeslegen og alle andre instanser som måtte ha med psykologer å gjøre, skal vi se om ikke hun angrer på oppførselen sin
Gjest kinnni Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Hei! Det du har opplevd høres veldig uvanlig ut, og jeg vil anta at følgende kan være en forklaringen: 1) Du mangler selvinnsikt og ER faktisk veldig dominerende, og at hun da følte seg for truet av deg til å kunne fortsette. Dominerende mennesker er ubehagelige å omgås med vet du Det er for eksempel ikke vanlig at man tar med seg liste til psykologen for at vedkommende skal kunne komme raskt til saken - utredningen tar nemlig mange timer før man kan komme i gang med selve behandlingen, og da er det kanskje ikke rart at hun følte at du prøvde å dominere situasjonen? Bare en tanke Du sa jo selv at hun begynte å stille anklagende spørsmål, men tenk om dette bare var vanlige spørsmål og du tolket det hele feil? Hvis du feilaktig føler deg angrepet er det ikke rart om hun får inntrykk av deg som både kverulerende og dominerende... 2) Hun hadde en veldig dårlig dag. Husk at hennes handlinger ikke trenger å si noe om hvordan hun er som person, og alle kan ha en dårlig dag, også psykologer. En enkelt hendelse er ikke nødvendigvis representativ for hvordan hun er ellers. 3) Ting har foregått slik du har sagt, og da har hun begått et overtramp. I så tilfelle tror jeg det er fylkeslegen som er rette stedet å henvende seg, eventuelt kan du klage til vedkommendes overordnede på institusjonen. Bytt psykolog i så tilfelle, så skal du se at du får en som tar deg på alvor! Og ettersom du nå har hørt at du er kverulerende kan du jo prøve å tone ned de sidene av deg selv i møte med den nye psykologen Ønsker deg lykke til i allefall...
Gjest TS Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Vil bare nevne at det var fastlegen min som anbefalte at jeg skrev en slags "CV" slik at det ble lettere å sette seg inn i saken min. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun skulle føle seg angrepet. Jeg sa aldri et vondt ord til henne.. Det var jo meg som person vi snakket om. Hele greia er helt mystisk for meg. Men hvis hun har andre klager på seg fra før så bør vel også jeg rapportere dette inn.
uønska Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Det er for eksempel ikke vanlig at man tar med seg liste til psykologen for at vedkommende skal kunne komme raskt til saken - ← Ikke? Jeg har gått hos tre ulike psykologer og fikk av alle tre beskjed om å lage en slik oversikt; det ble jeg bedt om å gjøre før første timen. Vet også om en annen som fikk beskjed om det samme - av en fjerde psykolog. Så helt uvanlig er det nok ikke
Mary_H Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Jeg er sjokkert over denne oppførslen hennes! Du burde virkelig gå videre med saken, for som du sier om hun sier dette til en person som holder på å tippe over kan det virkelig gå galt. Og det er da vel vanlig å skrive ned en liste, fordi da er det jo lettere å huske alt en vil få frem under timen. Lett å glemme å si ting om du skal ordlegge deg der og da.
Rainbow Brite Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Dette høres veldig rart ut... For at en terapi skal virke må det være en god relasjon mellom klienten og terapeuten. Klienten må like, og stole på terapeuten, men også omvendt. Det kan ha vært noe i relasjonen mellom dere to, som fikk terapeuten til å tro at hun ikke var den beste til å hjelpe deg. Psykologer er også bare mennesker, og har også sine svake sider. Muligens representerte du noe hun ikke mestrer. Kanskje hun prøvde å avvise deg på en mildere, men misforstått måte tidligere i sesjonen, men måtte ty til kraftigere midler for å få det hele gjennom. Høres ut for meg som om hun havnet litt mellom barken og veden.. Uansett, det høres ikke bra ut det du ble utsatt for. Man skal kunne "avvise" klienter på en ordentlig måte dersom man ikke tror at man kan hjelpe dem. Og det synes jeg du skal gå videre med. Til hennes forsvar, avviste hun deg jo faktisk. Hun var klar over at hun ikke kunne hjelpe deg. Jeg synes ikke du skal ta denne episoden alt for langt innover deg. Prøv en ny psykolog. Dette er definitvt unntaket. Flott at du ønsker å jobbe med deg selv. Ang listen. Jeg har aldri hørt om noe slikt, og mener vel ikke i utgangspunktet at det er så fryktelig galt, så lenge man husker at det er ikke psykologen som skal gjøre endringen i klienten. Det skal klienten gjøre selv. Psykologen skaper rommet hvor denne endringen kan skje, men selve jobben kan ingen andre gjøre for en. (Desverre :blunke: ) Lykke til!
Gjest Coolaid Skrevet 9. januar 2007 #10 Skrevet 9. januar 2007 Dette var svært uvanlig, men jeg tror du skal bare la det ligge litt... Gå til en ny psykolog, og der syns jeg du kan starte med å fortelle om denne hendelsen du nettopp har opplevd. Det kan også være en fin måte å skape en relasjon mellom deg og din nye psykolog. Det tror jeg er en ærlig og fin måte å finne ut av dine problemer på. Tror ikke ting er så enkelt at du er sånn eller slik, eller at psykologen du var hos er sånn eller slik .... Jeg har også kjennskap om det å gå til psykolog. Under første konsultasjon var han ikke interesert i henvisningen fra fastlegen, men heller ville snakke med meg for å danne sitt eget bilde..... Men dette er sikkert like vanlig som uvanlig, men generelt er det ikke noe galt med å skrive ting ned slik du gjorde, fint å få ting ned på papiret..... Finn deg ny psykolog, og ta opp den hendelsen du hadde hos den forrige psykologen. Det kan være en veldig god begynnelse. Lykke til uannsett hva du finner på.....
Drua Skrevet 9. januar 2007 #11 Skrevet 9. januar 2007 Jeg hadde sendt skriftlig klage til fylkeslegen, og selvfølgelig funnet en annen psykolog.
evangelina Skrevet 29. januar 2007 #12 Skrevet 29. januar 2007 Leste nettopp innlegget ditt og ble sjokkert.Kjenner jeg blir sint på dine vegne, Noe så respektløst ,krenkende og uproft. Høres ut som det er hun som har alvorlige problemer, Syns dette er veldig alvorlig av en fagperson å oppføre seg sånn. Går jo ikke ann å oppføre seg sånn. Jeg er helt enig i at dette må du rapportere om. jeg har selv gått til en fagperson, ikke mist motet,di er ikke sånn alle sammen. forhåpentlighvis ikke mange av den typen.
Solskinnsbolla Skrevet 29. januar 2007 #13 Skrevet 29. januar 2007 det kan jo hende hun gjorde det for å provosere med vilje. hva med kroppsspråket ditt- var det like ok? enten så gir du henne en ny sjanse(hvis du ikke ble kastet ut av henne da) ellers så gjør du noe med saken...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå