Paradokset Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Er på vei bort fra min nåværende stilling pga en del rot internt. Hvordan stiller det seg å be om en attest før man har sagt opp formelt?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Det kan jo lønne seg å være åpen om at du har tenkt å søke et par andre stillinger, så du trenger en attest. Bare si det rett ut det.
Arkana Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Hvorfor vil du be om en attest før du har sagt opp?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Fordi det er lurt å søke andre jobber FØR man sier opp, så man ikke risikerer å bli arbeidsledig mellom jobbene?
Arkana Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Fordi det er lurt å søke andre jobber FØR man sier opp, så man ikke risikerer å bli arbeidsledig mellom jobbene? ← Det er greit, men de fleste forstår jo at man ikke har/ønsker å bruke attester eller referanser fra nåværende jobb og jeg har heller aldri opplevd at dette har blitt påkrevd eller forventet. Ikke at det er noe galt i å be om en attest allerede da, men sett at det er vanskelig å få seg en ny jobb og man da blir værende lenge før man kan si opp, jeg hadde i allefall syntes det var ubehagelig at alle visste at jeg egentlig ikke ønsket å være der.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Det er greit, men de fleste forstår jo at man ikke har/ønsker å bruke attester eller referanser fra nåværende jobb og jeg har heller aldri opplevd at dette har blitt påkrevd eller forventet. Ikke at det er noe galt i å be om en attest allerede da, men sett at det er vanskelig å få seg en ny jobb og man da blir værende lenge før man kan si opp, jeg hadde i allefall syntes det var ubehagelig at alle visste at jeg egentlig ikke ønsket å være der. ← Tja. For meg ville det vært helt nødvendig med en attest fra nåværende arbeidsgiver, siden jeg har jobbet her i 5 år og tidligere arb.erfaring ikke akkurat er noe å skryte av... Og det er jo ikke sikkert at man ikke vil være på sin nåværende arbeidsplass mer, det kan like gjerne være at det er noe annet som frister mer. Det er ikke nødvendigvis pisken som truer, kan like gjerne være gulrota som frister. Poenget mitt er at det er ganske så vanlig å få attest fra nåværende arbeidsgiver, og det er jo uansett noe som blir mellom deg og sjefen så sant du ikke utbasunerer det selv. Jeg ville ikke tenkt to ganger på det en gang. (har selv en lederstilling)
Paradokset Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2007 Det er greit, men de fleste forstår jo at man ikke har/ønsker å bruke attester eller referanser fra nåværende jobb og jeg har heller aldri opplevd at dette har blitt påkrevd eller forventet. Ikke at det er noe galt i å be om en attest allerede da, men sett at det er vanskelig å få seg en ny jobb og man da blir værende lenge før man kan si opp, jeg hadde i allefall syntes det var ubehagelig at alle visste at jeg egentlig ikke ønsket å være der. ← Derav spørsmålet - men det blir kinkig når man har hatt samme jobb de siste 5-10 årene. Det ville være unaturlig å ikke ha attest/referanse fra denne jobben.
Gjest niomi Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Attest hadde jeg ikke bedt om i en søknadsperiode. Men det ville vært naturlig å varsle nærmeste overordnede om ståa, og spurt om denne kunne være referanseperson.
Arkana Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Litt avhengig av hva slags type jobb du har er det jo også mulig for deg å få attest/referanse fra en tidligere sjef eller kanskje en kollega? Jeg skjønner dilemmaet når man har jobbet der lenge og også for de som kanskje ikke har hatt noen andre jobber tidligere. I slike situasjoner har man neppe noe valg, og jeg tviler ikke på at dette er noe flere har gjort/kommer til å gjøre, men personlig hadde jeg undersøkt andre muligheter/brukte tidligere kolleager/sjefer før jeg gikk til min nåværende sjef.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå