Gå til innhold

Første kontroll


Kummin

Anbefalte innlegg

Jeg var til første legekontroll her i dag.

Er ca 9+6, og alt stemte i forhold til hvor stor livmora var, etc..

Og så fikk jeg høre hjertelyden! Det var helt utrolig det.

Den 23. skal jeg ta blodprøve, og den 30. er det ultralyd :) Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åååå, fikk du høre hjertelyden, så deilig. Ønsker meg det jeg også, få bekreftet at det er noen inni der liksom :) Lurer på om jeg får det hos legen, tror ikke det er så vanlig her akkurat men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg på en ting, hvordan kjenner de livmora egentlig?

Det er hardt der den begynner. Hvis du kjenner nedover magen så vil du kjenne en hard kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke en gang om å få høre den, regna med at hun hadde sagt nei uansett.. Men så etter at hun hadde kjent på livmora gikk hun inn på bakrommet og tok den frem, bare :) Med mange formaninger, om at det var veldig tidlig..

Hun målte livmora ved å kjenne fra innsiden og utsiden samtidig med fingrene. Så vidt jeg så fra vandrejournalen min, så har de en tabell med normaltall etter hvor mange uker man er på vei.

Fant en her: http://www.min-mave.dk/index.php?vis=artik...aatil=327&id=58

Selv kjenner jeg ikke noe .. Men når jeg legger meg om kvelden synes jeg at jeg kan merke den.. Bare sånn av seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg til det ja, er spent på om jeg får jordmorkontroll mellom første legetime og UL, eller om jeg må vente helt til UL - tror det er litt ulik praksis rundt omkring :) Livmora ja, magen min er hard helt nederst, det har liksom flytta seg oppover siste uka, så da er det vel kanskje livmora jeg kjenner da. Kjenner ikke noen kant akkurat, men det er kanskje litt tidlig. Er 10+5 idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa at jeg mest sannsynlig ble innkalt til sykehuset jeg skal føde på allerede før misdannelses-scanningen i uke 18-20, iom at jeg har lavt stoffskifte..

Det var ikke vanlig for gravide - de fleste kom ikke til jordmor før ca i uke 20. Men pga min sykdom vil det kanskje oppstå komplikasjoner.. Så nå venter jeg spent på brevene i posten (selv om det sikkert tar mer tid enn som så ;) )

Men, dette er Danmark da, og det er jo ikke helt det samme som Norge, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...