Gå til innhold

værneplikt for jenter


Knøttet

Anbefalte innlegg

Ser at det muligens blir værneplikt for jenter, men hvordan er den regelen nå ? Er det ikke noe med at jenter over en viss alder uten barn kan bli kalt inn? Ei i klassen min ble iallfall kalt inn, selv om hun slapp tilslutt. Er det mange som blir kalt inn? Hva er aldersgrensa osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag er det vel slik at både jenter og gutter født etter 1.1.1989 får innkallelse til sesjon. Jenter kan selv velge om de vil møte eller ikke. Bortsett fra tror jeg det er slik som du sier, at jenter over 25 år som ikke er gift eller har barn kan bli innkaldt til siviltjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jenter født etter 1.1.1989 kan velge om de vil stille opp på sesjon eller ikke lenger. Men de kan velge å takke nei til tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Colubra
I dag er det vel slik at både jenter og gutter født etter 1.1.1989 får innkallelse til sesjon. Jenter kan selv velge om de vil møte eller ikke. Bortsett fra tror jeg det er slik som du sier, at jenter over 25 år som ikke er gift eller har barn kan bli innkaldt til siviltjeneste.

De blir ikke kalt inn til siviltjeneste, men til sivilforsvaret. Vet ikke om det gjelder alle over 25 uten barn eller bare et tilfeldig utvalg (som det er med gutter og militæret)

http://www.sivilforsvaret.no/presentation/index.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

for og ta det forste først, jenter født etter 1.1.1989 blir kalt inn til sesjon pa lik linje med gutter men kan velge om di vil møte, noe som er litt skrullete, va er vitsen med og kalle dem in da, jeg syns det burde vere moteplikt for begge men frivillig om man ville ga inn

før var det slik at jenter over tredve som ikke har fat barn kunne bli inkalt til sivilforsvaret, men det er det samme som siviltjeneste bare sa jeg har sakt det sa feilen er ikke sa stor Joje dag kan alle det, det er etter at det er blit ferre gutter pa siviltjeneste etter at det er ferre som blir kalt in til sesjon, na tror jeg jentene blir kalt in til sivilforsvaret ut fra et utvalg slik gutene blir :)

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem blir innkalt til Sivilforsvaret?

Med hjemmel i sivilforsvarsloven kan kvinner og menn mellom 18 og 65 år som oppholder seg i riket pålegges tjenesteplikt i Sivilforsvaret. I krigsreserven (egenbeskyttelsen) kan også personer over 65 år pålegges tjenesteplikt for spesielle oppgaver. Rekrutteringen skjer via Vernepliktverket blant personell som har avsluttet militær verneplikt, personell som av ulike grunner er fritatt for militær verneplikt, sivile vernepliktige og kvinner. Personer mellom 16 og 18 år og personer over 65 år kan også etter eget ønske og nærmere vilkår antas til tjeneste.

Kan kvinner innkalles til Sivilforsvaret?

Ja, kvinner kan bli innkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kvinner innkalles til Sivilforsvaret?

Ja, kvinner kan bli innkalt.

Men er det noen som blir det da? Eller skjer det bare i krigstid el.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kalt inn til siviltjeneste i 2005, men fikk ikke lov til å gjøre tjenesten siden jeg allerede hadde blitt erklært "ikke tjenestedyktig" av militæret desverre.

Det året kalte sivilforsvaret inn et utvalg av jenter født i 1985.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...