Gå til innhold

Negro er ikke Negro lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet
kom til å tenke på at negro betyr svart på spansk, er det virkelig nødvendig å ha spanske navn på produkter som selges i norge

Vel, det hadde sikkert ikke blitt noe bedre om det het "svart". Alt skal jo tolkes i verste mening her til lands når det gjelder slike ting.

Men sukkerulør er en grei betegnelse, det forklarer hva som er i flasken.

Videoannonse
Annonse
Gjest Maxagaze
Skrevet
http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article854369.ece

Hva synes dere?

Negro betyr svart. Sukkerkulør forteller jo hva rpoduktet faktisk er for noe, samtidig tror jeg det skal mye jobb til for å fjerne alle navn på ting som muligens kasnkje kan virke støtende for noen.

"Vi har ikke noe ønske om å støte noen"

Joda, har hørt den leksa før, mange ganger, bl. annet under karikaturstriden. Jeg blir ikke overrasket lenger.. bare trist.

Har noen spørsmål, hvorfor er det alltid "vår side" som må jenke seg, skjer tilsvarende ting hos motparten.. ? Jeg trodde dette burde være "gi og ta", men vi bare gir.. ? Dette gjelder ikke denne saken spesielt, men en generell følelse av at vi absolutt skal unnskylde oss hele tiden, uansett om det er reelt grunnlag for det eller ei..

Vi burde være modige nok til å stå for det som er våre verdier, og ikke fire en tomme ! Men det tør vi ikke, vi er feige !

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Stakkar monte negro-innbyggers :O

Skrevet

Alt folk skal bry seg med. Produkter skifter navn stadig vekk. Og hadde ikke dette navneskiftet hatt en (syltynn) koling til innvandrere/utlendinger hadde vi aldri hørt noe om det.

Bedriften har gjort dette av fri vilje, basert på det de ser som bedriftsøkonomisk lønnsomt.

Akkurat som når Honda lot være å lansere modellen "Fitta" i Norge under det navnet. Eller som å lansere et produkt under navnet "Homse" ville være uheldig.

Skrevet (endret)
Har noen spørsmål, hvorfor er det alltid "vår side" som må jenke seg, skjer tilsvarende ting hos motparten.. ? Vi burde være modige nok til å stå for det som er våre verdier, og ikke fire en tomme ! Men det tør vi ikke, vi er feige !

Her er du inne på noe.

Jeg lurer virkelig på om vi som innvandrere til andre land ville fått denne evige debatten om tilretteleggelse i vår favør. Uansett hvor vi landet i verden.

Ville vi fått bygget kirker i et muslimsk land for eksempel? Ville vi fått momsfritak for å starte egen bedrift? Ville vi bli møtt av et innvandringskontor som ville tytet oss ørene fulle om våre rettigheter i det nye landet? :ler: Tror ikke det gitt...

Ville ikke VI måttet innordne oss dem? Små ting som å ikke gå i korte skjørt, med bare skuldre, med håret utildekket også videre. Måtte ikke VI sannsynligvis ha måttet tilpasse oss de muslimske lovene i så måte? Du skal ikke lenger enn til Roma og Peterskirken før du må tildekke skuldrene dine og få på deg noe mer anstendig enn kort skjørt eller shorts. Og vi gjør det, for sånn er det. Respekt for landet og stedet vi besøker.

Endret av mysan
Skrevet

Mener dere virkelig at innvandrere i Norge ikke tilpasser seg?

Skrevet
Her er du inne på noe.

Jeg lurer virkelig på om vi som innvandrere til andre land ville fått denne evige debatten om tilretteleggelse i vår favør. Uansett hvor vi landet i verden.

Ville vi fått bygget kirker i et muslimsk land for eksempel? Ville vi fått momsfritak for å starte egen bedrift? Ville vi bli møtt av et innvandringskontor som ville tytet oss ørene fulle om våre rettigheter i det nye landet?  :ler: Tror ikke det gitt...

Ville ikke VI måttet innordne oss dem? Små ting som å ikke gå i korte skjørt, med bare skuldre, med håret utildekket også videre. Måtte ikke VI sannsynligvis ha måttet tilpasse oss de muslimske lovene i så måte? Du skal ikke lenger enn til Roma og Peterskirken før du må tildekke skuldrene dine og få på deg noe mer anstendig enn kort skjørt eller shorts. Og vi gjør det, for sånn er det. Respekt for landet og stedet vi besøker.

Tror man må skille snørr og barter her.

Å skifte navn i dette tilfellet var helt frivillig fra bedriftens side, og de sier selv at de ikke har fått noen reaksjoner på det gamle navnet.

Forøvrig så kommer det klassiske argumentet med; "hvis vi skal tilpasse oss - hvorfor tilpasser de seg ikke oss i muslimske land".

Jeg antar at de muslimske landene du sikter til har den typen styresett vi helst ikke vil sammenligne oss med. Eller er det slik at du ser det som naturlig å sammenlikne Norge med Afghanistan under taliban?

De fleste er stolte av våre styreform som innebærer demokrati, ytringsfrihet og religionsfrihet.

Forøvrig er det faktisk mange muslimske land hvor man kan bygge kirker uten at det er noe problem.

Skrevet

Endel av dem gjør ikke det vel?

Ingen sier at ingen av dem tilpasser seg, men det er fremdeles mange som ikke gjør det.

En del av dem krever å bli tatt hensyn til på sine egne premisser. De fortsetter å leve som de gjorde i gamlelandet. Kvinner som ikke får lov å lære norsk av mannen er én side av saken. Disse mødrene, og veldig ofte ikke fedrene heller, deltar på skoletilstelninger, foreldremøter o.l. Mødre som ikke leser norsk kan heller ikke nyttiggjøre seg av informasjon som sønn eller datter har med hjem fra skolen.

Vi har hørt om innvandrere, enten de er første generasjon eller andre og tredje som ler av nordmenns naivitet og aktivt karer til seg av sosiale goder da dette er enklere enn å jobbe for pengene.. dette kan neppe kalles å tilpasse seg.

Det gjelder ikke de fleste, bevares, men det er dem som blir lagt merke til. Nå er det vel strengt tatt vår politikk på området som muliggjør dette, og det ville ikke skjedd på omvendt basis, om det var vi som kom til deres land.

Nå er det jo også sånn at vi har fått endel kriminelle inn her, som slenger seg på asylsøkerne og som blir her pga lang behandlingstid, falsk id også videre, men det gjør jo ikke problemet noe mindre.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Vi har hørt om innvandrere, enten de er første generasjon eller andre og tredje som ler av nordmenns naivitet og aktivt karer til seg av sosiale goder da dette er enklere enn å jobbe for pengene.. dette kan neppe kalles å tilpasse seg. Det gjelder ikke de fleste, bevares, men det er dem som blir lagt merke til. Nå er det vel strengt tatt vår politikk på området som muliggjør dette, og det ville ikke skjedd på omvendt basis, om det var vi som kom til deres land.

Dette betyr jo strengt tatt bare at de tilpasser seg den norske væremåten. All forskning viser at trygdebruk reproduseres, altså at barn av trygdede i større grad enn andre selv ender opp på trygd. Dette gjelder altså flere generasjoner ærlige, hvite, rene og ranke norske kvinner og menn som ler av statens naivitet og aktivt karrer til seg av sosiale goder da dette er enklere enn å jobbe for pengene (regner med at du kjenner igjen ordene).

Litt rart at det må være sånn, egentlig, siden hudfargen og navnet ikke skulle tilsi at de blir diskriminert i ansettelsesprosesser slik innvandrerne med masse pigment og merkelige navn blir.

Mulig du synes det er naturlig å stille strengere krav til innvandrerne enn til rene og hvite fråtsere i sosiale goder, men jeg er ikke sikker på at jeg er enig med deg. Jeg synes kravene skal være like, og ikke minst at ordbruken skal være lik

Endret av Champagnepikken
Skrevet
Vi burde være modige nok til å stå for det som er våre verdier, og ikke fire en tomme ! Men det tør vi ikke, vi er feige !

Norske verdier: kalle sukkerkulør for negro. Verdiene våre stikker ikke dypt, gitt!

Et slikt navneskifte har nok mer med globalisering og fremgang i verden, enn med manglende mot.

Skrevet

Nordmenn i utlandet er kanskje ikke verdensmestere på å tilpasse seg heller. Se bare på alle som har kjøpt hus i Spania, de lager jo norske ghettoer der nede, nekter å lære språket, sender barna på norsk skole og går i den norske sjømannskirka.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg synes faktisk det er mer diskriminerende å bytte navn på alt, pga at man kan trekke rasistiske konklusjoner. Det fører jo bare til mer irritasjon over negre og svarte at vi nå faktisk må redigere alt som ligner på disse ordene. Hadde virkelig disse ordene vært så rasistiske dersom det ikke hele tiden hadde blitt påpekt som rasistiske?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jeg synes faktisk det er mer diskriminerende å bytte navn på alt, pga at man kan trekke rasistiske konklusjoner. Det fører jo bare til mer irritasjon over negre og svarte at vi nå faktisk må redigere alt som ligner på disse ordene. Hadde virkelig disse ordene vært så rasistiske dersom det ikke hele tiden hadde blitt påpekt som rasistiske?

Sant sant. Så kom tilbake med Honda Fitta: "Størrelsen er liten, men overraskelsen stor. Honda Fitta er en daglig nytelse".

Fitta sier jo mye mer om bilen enn Jazz (og stakkars japanerne og deres kultur: uten fitte er de jo ingenting). Men ikke like mye som Negro sier om sukkerkulør. Sukkerkulør? Pft, for et teit navn for sukkerkulør! Man blir jo bare forvirret. Snart må vi sikkert kalle musling for krisling. Bare vent. Det kommer. Fundamentet for norske verdier svinner hen.

Endret av punktom
Gjest gjesta
Skrevet
Sant sant. Så kom tilbake med Honda Fitta: "Størrelsen er liten, men overraskelsen stor. Honda Fitta er en daglig nytelse".

Å linke noe til kjønnsorgan vekker vel mer latter en hva norske bilselgere og kjøpere kan klare. Jeg er sikker på at vis vi begynner å lete kan vi finne mang og mye som kan ligne på kjønnorgan.

Fitta sier jo mye mer om bilen enn Jazz (og stakkars japanerne og deres kultur: uten fitte er de jo ingenting). Men ikke like mye som Negro sier om sukkerkulør. Sukkerkulør? Pft, for et teit navn for sukkerkulør! Man blir jo bare forvirret.

De må gjerne skifte navn, men å gjøre det fordi sukkerkuløren er rasistisk er vel å ta litt hardt i. Jeg kjenner ingen negre som har kommenter at de blir mobbet av sukkerkulør, kun nordmenn som føler seg som rasister når de sier ord som ligner på neger.

Snart må vi sikkert kalle musling for krisling.

Man kan tulle om det i dag, men hvor lang tid tar det før en idiot faktisk kommer på at muslingen og er rasistisk? Men er den egentlig rasistisk før noen bestemmer at den er det? Hvor mange tenker over den kjipe rasistiske muslingen for en eller annet tosk roper ut at musling på bli religionsløs?

Bare vent. Det kommer. Fundamentet for norske verdier svinner hen.

Gjest gjesta
Skrevet

Og ja det ble mye skrivefeil. Men det er ikke for å mobbe dyslektiske.

Skrevet
De må gjerne skifte navn, men å gjøre det fordi sukkerkuløren er rasistisk er vel å ta litt hardt i. Jeg kjenner ingen negre som har kommenter at de blir mobbet av sukkerkulør, kun nordmenn som føler seg som rasister når de sier ord som ligner på neger.

På samme måte som Honda skjønte at Jazz var et bedre navn enn Fitta, mente Toro sukkerkulør var et bedre navn enn Negro. Tidene forandrer seg.

Det dreier seg ikke om rasisme, men om passende navnvalg. Tror du japanere har tilsvarende diskusjoner rundt vestlig imperialistisk navnstyring når det kommer til Fitta? Hva har koreanerne i vente når de ønsker å lansere sin 14" Kuk TV?

Det finnes faktisk en mellomting mellom å tro at norsk språk og kultur forsvinner ved at sukkerkulør bytter navn til sukkerkulør, og worst case pk-fisering.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Norske verdier: kalle sukkerkulør for negro. Verdiene våre stikker ikke dypt, gitt!

Jeg tror jeg nevnte at dette ikke bare gjelder ikke denne saken spesielt.. ? Og jeg mener ikke nødvendigvis norske verdier, selv om jeg sa våre verdier..

Et slikt navneskifte har nok mer med globalisering og fremgang i verden, enn med manglende mot.

Uenig. Eksporterer vi særlig store kvanta Negro sukkerkulør.. ? Innvandrere kommer til oss, noen mørke i huden (noen vil kanskje kalle dem negre, uff nå sa jeg noe politisk ukorrekt noe), Toro skifter navn på denne dingsen her, uten at noen har krevd det, uten en reel grunn..

Vanligvis, når man skifter navn på ett dagligvareprodukt, er hovedgrunnen at man ønsker å øke salget på varen. Tror du at det er det som er hovedgrunnen her ?

Hvis det hadde kommet ett mediaoppslag om at Toro enda ikke hadde skiftet navn på denne flaska, tror du ikke de hadde skiftet navn på flaska ganske kvikt.. ? Media kan stort sett bestemme at det skal gjennomføres, slik situsjonen er idag..

Dette er egentlig en fillesak, isolert sett, men sammen med alt det andre som skjer, og har skjedd, er dette enda en dråpe (en negrofarget en :forvirret: ) som gir strømningene i samfunnet enda mer fart.

Skrevet
Uenig. Eksporterer vi særlig store kvanta Negro sukkerkulør.. ? Innvandrere kommer til oss, noen mørke i huden (noen vil kanskje kalle dem negre, uff nå sa jeg noe politisk ukorrekt noe), Toro skifter navn på denne dingsen her, uten at noen har krevd det, uten en reel grunn..

Vanligvis, når man skifter navn på ett dagligvareprodukt, er hovedgrunnen at man ønsker å øke salget på varen. Tror du at det er det som er hovedgrunnen her ?

Hvis det hadde kommet ett mediaoppslag om at Toro enda ikke hadde skiftet navn på denne flaska, tror du ikke de hadde skiftet navn på flaska ganske kvikt.. ? Media kan stort sett bestemme at det skal gjennomføres, slik situsjonen er idag..

Dette er egentlig en fillesak, isolert sett, men sammen med alt det andre som skjer, og har skjedd, er dette enda en dråpe (en negrofarget en  :forvirret: ) som gir strømningene i samfunnet enda mer fart.

For det første spekulerer du en masse på syltynt grunnlag i forhold til hva som er den egentlige årsaken til at produktet skifter navn.

Jeg vil anta at til og med "negrene" av og til kjøper sukkerkulør. Om man har et snev av innsikt i markedsføring skjønner man at det ikke er noe sjakktrekk å ha et navn som sårer enkelte kundegrupper.

Jeg kunne fint ha lansert en ny insektsspray og kalt den "Zyklon A". Sjakktrekk? Sannsynligvis ikke.

I motsetning til hva du hevder kommer faktisk mediaoppslaget i ettertid...og basert på mange av innleggene her har navneskiftet åpenbart skapt stor harme i deler i av befolkningen. Folk føler åpenbart at "deres" verdier er truet, og at det er en "dråpe" i strømninger i samfunnet.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Tenk hvis fisken hvitting hadde vært svart....da hadde det blitt bråk da  :sjenert:

Nettop, vi bleikansikter må slå i bordet for å få endret navnet :sur: Hvitting heter jo også havets kylling, så jeg mener at det kun skal være lov til å bruke det herretter! ;)

Hadde vi hatt en fisk som het svarting, ville det nok i disse dager blitt endret!

må montenegro skifte navn også da?

Bare vent litt til, så blir nok det også endret skal du se ;)

Bedriften har gjort dette av fri vilje, basert på det de ser som bedriftsøkonomisk lønnsomt.

Hva mener du med lønnsomt for bedriften?Dersom folk trenger Negro Sukkerkulør så kjøper folk det uansett om det står Negro på flaska!

Å skifte navn i dette tilfellet var helt frivillig fra bedriftens side, og de sier selv at de ikke har fått noen reaksjoner på det gamle navnet.

Selvsagt så gjorde bedriften dette basert pga. debattene omkring Hoa Hottentott, Negerkonge, ol.saker!

Det er greit nok det at de sier de ikke har fått reaksjon på navnet, men bedriften visste vel at det kun var et tidsspørsmål før de evt. ville ha fått beskjed om å endre navnet fra ”bedreviterne” så de kom dem altså i forkjøpet! De sier jo selv at de gjorde dette fordi de ikke ville støte noen og at navneskiftet skjer ut fra føre var-prinsippet.

Nettopp det tror jeg også!

Hvem er det egentlig som føler seg støtt av dette navnet? Tviler på at det er ”våre nye landsmenn” som gjør det. De negerne jeg kjenner ler av det og rister på hodet!

Folk føler åpenbart at "deres" verdier er truet, og at det er en "dråpe" i strømninger i samfunnet.

Nei, men ser ingen mening med det bare!

Hadde det vært mange av våre nye landsmenn som hadde reagert, hadde jeg bedre forstått navnbytte!

Endret av Silmarill
Skrevet
Hva mener du med lønnsomt for bedriften?Dersom folk trenger Negro Sukkerkulør så kjøper folk det uansett om det står Negro på flaska!

Reagerer du like sterkt hver gang et produkt skifter navn?

Tror du bedriften skiftet det på bakgrunn av trusler? Eller føler du at det er du som burde avgjøre hvorvidt bedrifter skal få lov til å skifte navn på sine produkter?

Så du mener det revnende likegyldig hva du kaller produktene? Honda Fitta og Zyklon A er helt greie navn på produkter?

Forøvrig er det helt sikkert at enkelte med mørk hudfarge oppfatter det som nedsettende å bli kalt "neger".

Eksempelvis ropte de to ungdommene som jaget Arve Beheim Karlsen i elva; "Drep neger'n, drep neger'n". Paradoksalt nok var han neppe det som faller inne under kategorien "neger".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...