Midnattsol Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 I barnehagen skal vi straks i gang med tema "Planetene". Jeg lurte på om det var noen av dere som hadde gode tips og forslag til hva man kan gjøre i samlingsstunder og hvilke formingsaktiviteter som kan være morsomme og interessante. Jeg er på en avdeling med barn fra 3-6 år. Vi pleier å dele opp barnegruppa, så trenger også tips til hva som kan passe til treåringene, hva som kan passe til fireåringene og hva som kan passe til femåringene, både til samlingsstunder og forming. Har noen ideèr selv, men tenkte å høre litt mer dere også. Noen av dere har kanskje hatt dette temaet i barnehagen? Alle forslag mottas med stor takk!
Gjest gjesta Skrevet 8. januar 2007 #3 Skrevet 8. januar 2007 jeg er ikke så flink med barn, og det er vel et teit forslag, men lag pappfigur av Knut Jørgen Røed osv, og la han kommentere de ulike planetene. Ellers kan det kanskje være gøy å sammenlikne størrelser mellom planetene og planetene og sola ved hjelp av appelsiner og sånt.
liv Skrevet 8. januar 2007 #4 Skrevet 8. januar 2007 Dere kan jo lære navnet på planetene i solsystemet, og om det er mørkt der du er se i stjernekikkert!
Bettie Skrevet 8. januar 2007 #5 Skrevet 8. januar 2007 Hva med å lage planeter med oppblåste ballonger dekket med avispapirbiter og klister? Så kan de males og henges opp etterpå. Eller romskip av dorullkjerner ol kledd med sølvpapir/aluminiumsfolie? Eller gå ut og være planeter som står rundt sola i passende avstand?
Midnattsol Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2007 Takk for tips! Nå fikk jeg litt mer å gå på. Ballonger var lurt.
Solskinnsbolla Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 i forohld til de eldste, synes jeg det passer med litt drama aktiviteter. hva med å lage et "romskip" og fly til de ulike planetene? Alle som går ombord må være "sikkerhetsklarert" og ha hjelmer(aluminiumsfolie) dette krever litt lyskastere(el lys med fargeark) og litt rekvisitter(som hjelp for barna til å gå i rolle) hvis dere lander på månen må alle gå kjempe sakte rundt. og når dere kommer til en annen planet må alle sammen fryse, feks... en voksen leder aktiviteten. (men å lede noe slikt krever en person med litt erfaring med drama- ellers blir det ikke noe av. bare fjas) ellers kan dere la barna fantasere fritt om en drømme/ønskeplanet. den voksne tegner på stort ark(alle må se og det må synes godt- og gjerne litt fint slik at det kan henges opp) barna kan feks etterpå male/farge/dekorere det... + finn alt av sanger, lag en dans... en Månedans (nesten som heksedans rundt en gryte- noe mystisk og spennende noe...)
Midnattsol Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2007 Takk for tips. Vi skal i alle fall lage planeter av ballonger. Går det an å bruke tapetlim for å feste avispapiret på ballongene og så male det når det er tørt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå