Gå til innhold

Søvntips


Frøken Freken

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg lettere kan få sove? Altså ting jeg kan gjøre på egenhånd, gå tur, drikke te el.l. Den siste uka har jeg slitt veldig med å få sove. Timene går, og jeg vet jeg skal tidlig opp, så når klokka nærmer seg 3 begynner jeg å bli utslitt av tanker som flyr og av å telle timer til jeg må opp igjen. Er det noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvnrutiner. Bare bruke soverommet til soving og sex. Ikke har noen bilder på veggene, la det være så kjedelig som mulig. Legge seg til faste tider også i helgene.

Et varmt bad før leggetid. Sove/beroligende-te. Innsovningstabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg har master i søvnløshet, men for meg er det slik at jeg sovner greit om kvelden, men våkner etter noen timer.

Men det du i hvertfall kan gjøre:

(1) Ikke ha for varmt soverom, for det gjør bare vondt verre.

(2) Ikke sov på ettermiddagen hvis du ikke sover om natten, for det forskyver bare problemet.

(3) Pass på å få dagslys de få timene det er lyst.

(4) Stå heller opp hvis du ikke får sove, og legg deg ikke igjen før du blir trøtt.

(5) Legg deg og stå opp på faste tidspunkter hver dag, også i helgene.

(6) Et vinglass kan kanskje få deg døsig, men det ødelegger søvnkvaliteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft ut rommet godt før du skal sove. Er sengen din god? Gir puten god nok støtte for nakken? Har du for mye nattøy på deg?

Forsøkt et varmt bad før sengetid. Unngå kaffe og ikke spis rett før du skal sove. Fjern alt som er jobbrealtert i rommet.

Hva slags farge er det på veggene? Det er heller ikke uten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Ikke drikk for mye før du legger deg. Tidligere drakk jeg flere glass vann før jeg la meg, og måtte opp på natta for å tisse. Etter at jeg sluttet med det sover jeg hele natta.

Hvis du har problemer med å sovne fordi tankene surrer rundt i hodet, kan du kjøpe en cd med avslappende musikk. De har en bra på apoteket. Sett den på helt lavt og konsentrer deg om musikken. Kjenn etter hvordan kroppen slapper av. Vær bevisst på pusten.

Et annet råd er å lese en kjedelig bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern alt som er jobbrealtert i rommet.

Hva slags farge er det på veggene? Det er heller ikke uten betydning.

Der ligger noe av problemet, jobben kverner hele tiden, "hvordan skal jeg rekke alt?", "gjør jeg ting bra nok?" osv.

Soverommet er kremhvitt, ikke ett bilde på veggene...

Hvis du har problemer med å sovne fordi tankene surrer rundt i hodet, kan du kjøpe en cd med avslappende musikk. De har en bra på apoteket. Sett den på helt lavt og konsentrer deg om musikken. Kjenn etter hvordan kroppen slapper av. Vær bevisst på pusten.

Et annet råd er å lese en kjedelig bok.

Tror jeg skal prøve det med musikk, det kan hjelpe. I natt vurderte jeg faktisk å ta fram skolebøker å begynne å lese, så det bør jeg kanskje prøve neste gang.

Ellers er det kjempemange gode tips, men de fleste av de følger jeg allerede. Begynner å bli lei av å stå opp tre-fire ganger hver kveld. Jeg tror jeg er trøtt, går i seng, men så blir jeg lys våken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange gode råd er, jeg vil føye til at du bør prøve å ikke stresse deg og telle timer til du skal stå opp.

Nå vil jeg tro du er spent hver kveld på om du får sove, og da sovner du i hvertfall ikke.

Du kan også kjøpe Valerina natt, et søvndyssende naturpreparat som du kan bruke i en overgangsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også kjøpe Valerina natt, et søvndyssende naturpreparat som du kan bruke i en overgangsperiode.

Jeg har vurdert å kjøpe noe sånt, men har drøyd i det lengste, men hvis ikke det blir bedre snart tror jeg jeg kommer til å gjøre det. Jeg har aldri hatt problemer med å sove før i det hele tatt, har ofte måttet gå og legge meg kl 22 for i det hele tatt klare å stå opp dagen etter, og har sovna på et blunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa Valerina, ikke Valium, det er ingen grunn til å føle seg som en narkis.

Jeg så hva hun skrev, men er generelt skeptisk til å ta noe jeg ikke er vant til uten å ha prøvd andre ting først.

I natt sovna jeg halv 2, og det var så deilig!! Da jeg våkna klokka 9 hadde jeg veldig lyst til å lukka øya litt til, men i håp om at jeg skal få sove i kveld, så var det uaktuelt. Skal bli spennende å se hva som skjer i kveld. Tusen takk for alle råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på sidene til valerina, så kanskje du finner mer ut av det.

Hvis ikke det bedrer seg, blir det prøving av valerina til uka.

Endret av Frøken Freken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie81

Mosjon og frisk luft kan kanskje hjelpe?

Hvis jeg har mye å tenke på sover jeg dårlig (vanskelig for å sove,

våkner mye osv). En god treningsøkt hjelper meg, eller å gå en

lang tur med hunden - da får jeg "luftet hodet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Søvnløs

Jeg ser alltid samme tips gå igjen hver gang: Legg deg til faste tider!! Problemet mitt er bare det at jeg jobber turnus, og faste tider er for meg uaktuelt, og jeg har store problemer med å sove, særlig etter jobb når jeg har tusen tanker i hodet, husket jeg å gjøre ditt og datt... Jeg får bare ikke sove, og er helt utslitt på jobb og resten av dagen etter å ha jobbet en kveldsvakt... Huff, kunne ønske jeg var slik som bare kunne legge meg ned å sove, hvor som helst når som helst... Jeg tror jeg har sovet ca 12 timer til sammen på en uke nå.... og jeg skulle vel ha vært oppe i 40 timer... Ingen kan si jeg sover bort livet hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...