Blårød Skrevet 6. januar 2007 #1 Skrevet 6. januar 2007 Åhhh, jeg føler meg så utrolig dum... Har stasjonær pc og skal bestille en bærbar som jeg ønsker å knytte til felles Telenor bredbåndsabonnement. Modemet jeg har heter Thompsom SpeedTouch 510i. Sånn jeg har forstått det er det et "rutermodem", men valget ved kjøp av bærvar pc var om modemet var "ethernet"-modem eller USB-modem. Hva er det jeg har da? :kys_2: Finner ikke info om dette på Telenors hjemmesider, men det er sikkert selvsagt for alle andre enn meg.... Noen som har forslag til hvilken ruter jeg kan/bør kjøpe?
Gjest Maxagaze Skrevet 6. januar 2007 #2 Skrevet 6. januar 2007 Åhhh, jeg føler meg så utrolig dum... Har stasjonær pc og skal bestille en bærbar som jeg ønsker å knytte til felles Telenor bredbåndsabonnement. Modemet jeg har heter Thompsom SpeedTouch 510i. Sånn jeg har forstått det er det et "rutermodem", [...] ← Her finner du ut hva du har, ruter eller bridgemodem Sannsynligvis er det en variant med innebygget ruter du har.. Noen som har forslag til hvilken ruter jeg kan/bør kjøpe? ← Du kan kjøpe hva som helst, egentlig. Kjøper du en ruter må du enten koble ut "ruterfunksjonaliteten" i den nye ruteren, eller koble ut "ruterfunksjonaliteten" i den ruteren du har (SpeedTouch 510i). Dette fordi det bare skal være en ruter i ett lokalnettverk. Skulle jeg gjordt det sjæl, hadde jeg koblet ut "ruterfunksjonaliteten" i SpeedTouchen, dvs sette den i bridgemodus. Veiledningen ligger på samme sida jeg viste til. Se på "Sette i bridgemodus". For å sette opp den nye ruteren din til å "overta jobben" til SpeedTouchen, leser du endel i manualen til den nye ruteren din, samt her. Hmm.. anbefalinger på ruter.. ? Tja.. Linksys WRT54G, kan ikke være ett dumt valg, også Asus WL-500G er en brukende kandidat. Begge har brukervennlige oppsett, høy sikkerhet (WPA-AES kryptering) avansert brannmur, og brukende rekkevidde. Ihverfall ASUS sin kan oppgraderes med nyere eller tredjeparts programvare, og er basert på Linux internt. (den kjører en minimal utgave av operativsystemet Linux på selve boksen) Jeg tror dette gjelder Linksys sin også.. Det der med usb eller ethernet; det gjelder nok lokalt på PCen din, dvs du bør vel nesten ha innebygget trådløst nettverkskort i den bærbare PCen, eller kjøpe ett ekstra PCMCIA kort/USB "dongle" hvis den ikke har innebygget trådløst nettverkskort. Kabel har du sikkert mulighet for å bruke uansett (er vanligvis det man mener med ethernet), men trådløst er nå grådig fint å ha hvis man har bærbar. Skal du kjøpe en ny bærbar har den ganske sikkert innebygget trådløst nettverkskort, så dette trenger du nok ikke vurdere engang.. (Men sjekk at den har det ihvertfall) Til stasjonære kan du bruke diverse kort, eller usb løsninger. Her kan jeg dog ikke anbefale noe..
Blårød Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2007 Wow! Takk for et fyldig og godt svar. Sender deg et kyss på kinnet jeg :blunke:
Gjest Maxagaze Skrevet 8. januar 2007 #4 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Wow! Takk for et fyldig og godt svar. Sender deg et kyss på kinnet jeg :blunke: ← Åh, takk.. Men.. har du kjøpt inn og fått utstyret opp og gå, da ? Endret 8. januar 2007 av Maxagaze
Blårød Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2007 PC kom i dag, men ruter er ikke på plass. Jeg er litt treig når jeg er usikker på hva jeg skal velge, men har jo fått gode tips. Det er kjedelig å være lettere funksjonshemmet i forhold til "data", men som regel får jeg det til på et eller annet tidspunkt. DELL er forhåpentligvis behjelpelige dersom jeg plundrer, men det er jo kjekt å kunne spørre noen i et forum på nettet også PS! symbolene mine i første og andre innlegg ble visst byttet om...
enden Skrevet 12. januar 2007 #6 Skrevet 12. januar 2007 (endret) Dersom du fant ut at det er en ruter du har fra Telenor (som regel så ser du det bak på boksen - om det er fire ledige "telefonkontakter" så er det en ruter) så ser jeg ingen grunn til at du skal kjøpe deg en ny ruter. Det er bare å lage trøbbel for deg selv, dersom du ikke vil ha trådløst. Kjøp deg heller en switch (gjør samme jobben dersom du alt har en ruter) og hele greia er så enkel at du kobler kabler mellom uten å behøve å gjøre noen andre endringer Det er ikke meningen å være nedlatende i det jeg kommer til å skrive nå, men jeg mener at dersom man ikke vet om man har fått ruter eller modem så trenger man heller ikke å bytte ut ruteren med en bedre slik Maxagaze. Ja, den Linksys-boksen han linker til er langt bedre enn den du har fått av Telenor, men jeg vil påstå at for de som ikke vet om de har en ruter eller ikke så vil Telenor sin være mer enn god nok. Det sparer seg også litt feilsøking dersom du bruker Telenor sin ruter og heller bruker en dum switch bak. Feiler noe, så har Telenor full tilgang til sin egen ruter og kan feilsøke den på egen hånd. Det kan de ikke dersom du seter opp en egen ruter. Nå er Telenor support ganske greie å ha med å gjøre, så de hjelper deg som regel over telefonen dersom noe er galt med oppsettet, men det er enklere dersom det kun er deres ruter i nettverket. Endret 12. januar 2007 av enden
Blårød Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2007 Takk for fornuftig svar! Jeg har nå hevet min ruterkompetanse et hakk eller to . Utgangspunktet mitt var ønske om trådløst nettverk, så jeg går for en ekstra ruter. Gruer meg litt til oppkobling, men det får jeg ta i morgen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå