Gå til innhold

Hvem følger bruden opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen planer om å gifte meg enda, men en ting som jeg har tenkt på helt siden jeg mistet min far for 1 1/2 år siden er hvem som følger bruden opp om man ikke har far lenger?

Jeg for min del har hverken far eller bestefar, ingen menn som det ville vært naturlig at fulgte meg opp.

For meg er ikke kirkebrylupp med vandring opp til alteret aktuelt uansett, men jeg lurer nå uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i bryllup der bruden ble fulgt opp til alteret av sin kommende ektemann, mor eller bror. I alle disse tilfellene har far og bestefar vært døde eller uaktuelle av andre grunner.

Gjest Gjesta
Skrevet

man kan velge hvem man vi lenten far lever eller ikke :)

Skrevet

Noen vil ha mannen sin til å følge opp... Noen velger en mann som har stått dem nærmt, bestefar, onkel venn av familien osv. Har man mistet faren vil jeg ikke si at det er unaturlig å la mammaen få følge opp heller. Jeg har ikke sett dette enda, men jeg har aldri vært i ett bryllup der faren ikke har vært følgeren.

Skrevet

Jeg kjenner to jenter hvor moren fulgte dem opp. I begge tilfellene var faren død. En kollega av meg hadde fadderen sin til å følge seg.

Skrevet

Hadde ikke faren min levd skulle jeg gått opp sammen med sønnen min (han er 7 år).

Skrevet

Mine foreldre valgte å gå opp sammen selv om min morfar levde da. Dette er 35 år siden så det kan nok hende det var andre rutiner da enn nå.

Skrevet

Min storebror fulgte meg opp da jeg giftet meg. For oss ble det den riktige løsningen, da min far døde bare et års tid før bryllupet. Broren min hadde alltid vært "den store helten" min. :)

Alternativet vi drøftet, var at min kommende ektemann fulgte meg opp. Men for oss føltes det ikke riktig..... Storebror hadde tatt ansvar og var det som skulle følge meg opp for at mannen min så skulle overta. Og vi giftet oss på min storebrors bosted den gang.

Skrevet

Jeg ville valgt mor eller at brudeparet gikk opp kirkegulvet sammen.

Selv om begge mine foreldre er i live tror jeg at sambo og jeg skal gå opp kirkegulvet sammen, både fordi det er koselig og for å unngå konflikt. Pga skilsmisse etc tror jeg min mor hadde blitt fornærmet hvis min far skulle fulgt meg opp kirkegulvet.

Gjest -eline-
Skrevet

Et søstrepar jeg kjenner er foreldreløse og da eldstesøstra giftet seg gikk de to sammen opp til alteret. Synes det var en flott måte å gjøre det på.

Skrevet

Pappa var alvorlig syk da jeg giftet meg, så jeg visste ikke før jeg kom til kirken om han ville klare å gå de meterne eller ikke. Men det gjorde han! Et fantastisk minne.

Jeg hadde bestemt meg for å gå alene opp hvis ikke. Noen velger da mor, brødre eller går sammen opp.

Skrevet

Om min far ikke er i live når jeg skal gifte meg tror jeg at min kommende svigerfar skal få være den som gjør det faktisk. Mulig det strider mot alle "regler", men etter at jeg flytta ned hit har jeg fått et ekstra sett "forledre" i min samboers foreldre...

Gjest Ballerina
Skrevet

Min morfar skal følge meg opp til alters :) Det er fordi jeg er nærmere min stefar enn pappa, og vet at pappa hadde klikka hvis min stefar hadde fulgt meg opp... (så jeg har vel egentlig et luksusproblem... :sjenert: ) Men hvis ikke så har man jo onkler (hvis man har et godt forhold til en av dem), eller selvfølgelig den man skal gifte seg med! Tror kanskje jeg kommer til å gå opp alene hvis morfar ikke kan av en eller annen grunn (tviler sterkt på at det kommer til å skje, men i tilfelle...)

Gjest gjesta
Skrevet

Min far lever i beste velgående, men jeg valgte likevel å gå opp kirkegulvet alene. En flott opplevelse det også!!

Skrevet

Min far er død, men han hadde ikke vært aktuelt å ha med opp kirkegulvet om han levde... Min mamma skal gå opp sammen med meg. Og kanskje min tante (mammas søster) fordi jeg ser på henne som min reservemamma.

Skrevet

Her er det mang muligheter ja.

Om jeg ikke hadde hatt pappa, og siden begge mine bestefedre nå er døde, så tror jeg nok enten min bror eller min onkel/fadder eller at jeg hadde gått sammen med min kommende ektemann. Evt alene, eller mamma. eller forloveren min. Mange alternativer der ja.

Skrevet

Uansett hva man gjør, ikke la små barn følge bruden opp til alteret. Minner om kulturer hvor det er slik at hvis faren dør så får eldste sønnen bestemmelsesrett over sin egen mor uansett om ungen er 5 eller 10 år.

Skrevet
Uansett hva man gjør, ikke la små barn følge bruden opp til alteret. Minner om kulturer hvor det er slik at hvis faren dør så får eldste sønnen bestemmelsesrett over sin egen mor uansett om ungen er 5 eller 10 år.

Nå skal min far følge meg opp da, men hvis jeg hadde valgt sønnen min....hvorfor skal jeg bry meg om kulturen i ett eller annet land når alle mine gjester er norske???

Skrevet

Nå mente jeg små barn som følger mor opp. Ikke tenåringer/voksne barn. Det er bare flott hvis brudens far ikke kan.

Men når jeg flott brud må huke seg ned for å leie ett lite barn ser det helt merkelig ut.

Skrevet

Pappa er død, og min kjære og jeg kommer til å gifte oss om 1-2 år. Helt siden det ble bestemt, har jeg grunnet på hvem som skal følge meg opp. Det er mildt sagt skrint med mannfolk i familien... Jeg har kun én onkel som jeg kunne tenkt meg (veldig gjerne, faktisk!), men han er så syk at han ikke ville klart å gå så langt. Dette syns jeg er veldig trist, for han betyr mye for meg :tristbla: og jeg har grunnet mye på dette. Mamma har nok lyst, men det blir helt feil for meg.

Så leste jeg her på forumet at noen skulle ha sønnen sin til å følge seg opp - det hadde jeg ikke tenkt på! Jeg begynte nesten å grine da jeg tenkte på Lilleeple som skal gi bort mamman sin, og skjønte at dette var helt rett for meg :)

Så får andre si hva de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...