Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil lage bok / album til babyen min, med bilder og tekst fra første leveår(ene). Har jo sett noen sånne ferdige bøker man får kjøpt, men har mest lyst å lage en egen. Så da tenkte jeg at dere kanskje har tips om hvilke tema / høydepunkter det bør settes av plass til i boka. Skal bla litt mer i bøker man kan kjøpe, men da må jeg jo til en bokhandel..

Noen ting som sikkert blir med er

- litt fra svangerskapet mitt (bilde av magen, ul, etc)

- fødselsfakta (når, vekt, mål, jordmor, etc)

- første bilde

- slektstre med bilder

- lærer å krype, gå, mm.

- dåp

- første ord

Hjelp meg gjerne med mer av "innholdsfortegnelsen".

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Min erfaring er at veldig mye av det som havner i babyalbumet blir til etter hvert som man tar bilder :) Kanskje en veldig fin kjole som man fikk da hun ble født, men som ikke passet før hun var fem mnd, kanskje det er noe spesielt med ditt barn som er fint å få med i albumet? Kanskje besøk hos noen man ikke møtte før fødselen eller tenner som kommer seint/tidlig, problemer med nattesøvn/sover som en stein... Sett av en side til innholdsfortegnelse, og fyll ut etter hvert :)

Skrevet (endret)
Min erfaring er at veldig mye av det som havner i babyalbumet blir til etter hvert som man tar bilder :) Kanskje en veldig fin kjole som man fikk da hun ble født, men som ikke passet før hun var fem mnd, kanskje det er noe spesielt med ditt barn som er fint å få med i albumet? Kanskje besøk hos noen man ikke møtte før fødselen eller tenner som kommer seint/tidlig, problemer med nattesøvn/sover som en stein... Sett av en side til innholdsfortegnelse, og fyll ut etter hvert :)

Tenkte også at det er mye jeg må ta som det kommer...

Planen var at jeg skulle begynne på dette prosjektet mens jeg venter på fødselen (trenger tidsfordriv!) og da kan jeg jo gå i gang med sånne "standard-ting" for babyalbum. Slektstreet er i hvertfall ikke noe som vil endre seg...

Endret av ost
Skrevet

Hei.

Visst du har tenkt å lage et scrapbookalbum, er det viktig at du tar MASSE bilder av alt ;) Som om det hjalp liksom hehe. (Håper du har digitalt kamera...)

Men bilder helt fra ultralyden og utover. Det er jo der historien på en måte starter ( iallefall i bilder...)

Første jul

Første bad

Første måltid

Første alt på en måte...

Skrevet

i albumet til datteren min er første delen fra svangerskapet..

har skrevet ut dette http://www.babyverden.no/templates/Calcula...iod.aspx?id=635

- limt inn en graviditetstest

- skrevet hvilket kjønn jeg trodde det ble, hva mannen min trodde

- limt inn bilder fra ultralyd

- bilder av mammas voksende mage

- skrev noen "brev" til barnet i magen som jeg har limt inn

- skrevet ned de navnene vi tenkte at hun kunne få

Etter fødsel

- dato og klokkeslett for fødsel, morsnavn, farsnavn, ukedag, fødested, lengde, vekt, hårfarge, øyefarge, stjernetegn

- navnet, navnets betydning, navnet skrevet på morsekode og røverspråk + bilde av statistikken på navnet http://www.ssb.no/emner/00/navn/

- fødsels annonsen som var i avisa

Har ingen innholdsfortegnelse i boka, har bare skrevet ned hva som skjer etterhvert som bildene ble limet inn. har f.eks med dette

- hvem som var på barselbesøk

- første trilletur

- første bad, første dusj

- bilder av første gang hun fikk grøt (det er artige bilder :ler: )

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt over, hadde jeg med dette:

*viktige ting som skjedde i Norge og verden det året babyen ble født

*hva det kostet for en liter melk, brød, bleier, bensin da babyen ble født

*fødselen slik jeg opplevde den (skrevet på en måte som egner seg til å lese for barnet senere)

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet
*hva det kostet for en liter melk, brød, bleier, bensin da babyen ble født

Artig!!

*notere*

Skrevet

Her var det kommer flere gode tips :) Takk! *noterer*

Blir å lage en digital scrapbook. "Klipper og limer inn" bilder og scanna ting, og så kan jeg få det skrevet ut på skikkelig papir når det er klart. Jobber nå med format / layout, og så har jeg en mal som jeg kan bruke etterhvert som det blir sider med innhold. De første sidene kan jeg jo lage allerede, siden UL var for lenge siden og det meste av svangerskapet er unnagjort (2 uker igjen...).

Skrevet

Hva med første gang han/hun ruller fra mage til rygg og rygg til mage;

vekstskjemaene, første tann, liste over gaver til barsel/dåp, lime inn takkekort?

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Kva med å skrive nokre "brev" til den vesle, med tankar du har no når det nærmar seg fødsel, og tid for å bli mor? Er ganske masse kjensler som herjar inni meg for tida, i alle fall!! :hjerte:

Skrevet

Her var det mange gode forslag! Jeg har kjøpt en bok som heter "Mine første år". Det er en bok med ringperm og det fulgte med hvite ark som jeg selv kan skrive på, og det går an å få kjøpt flere like ark som passer inn. Dermed kan jeg supplere ting jeg vil ha med i boken. Synes det var smart. Jeg kjøpte også en liten scrapbookkit med en del fine ark, og har kjøpt småpakker med søte klistremerker om babyting, som jeg skal pynte både de tomme sidene og noen av de som er ferdiglaga med, der det passer.

Noe jeg iallefall har tenkt å gjøre, er å få med mange flere bilder enn det det originalt er plass til. Vi har digitalt videokamera, og digitalt fotokamera, så jeg tenker vi tar en del bilder, så mange vi får til, spesielt ved spesielle hendelser, og tar vi vi film av samme hendelsen, så kan jeg notere dette i babyboka,så er dette noe vi kan gå tilbake til å se på senere, også sammen med barnet vårt, når han blir større :)

Ting som står i boken min som er ganske standard, som du kan bruke, er:

- Hvem som har skrevet i boken

- Bilde av og info om familien til barnet

- Hvordan mamma og pappa, mormor of morfar, farmor og farfar møttes etc.

- Plass til bilde av mamma og pappa da de var små(kan være morsomt å ha bilder fra spedbarnstiden, spesielt om det er noen bilder der mor, far og barn ligner i trekkene.

- Slektstre med bilder

- Hvordan mamma og pappa opplevde ventetiden

- Bilder fra omkring fødselen

- Egen side med dagen babyen blir født(vekt, lengde osv)

- Bilder fra fødselen og like etter

- Gaver dere fikk i forbindelse med fødselen

- Dåp/navnefest

- Håndavtrykk og fotavtrykk, hårlokk

- Utviklingen til barnet(første smil,sitte, snu seg osv. mange gode tips ovenfor her)

- Hva barnet likte best av mat(når man kommer til den tiden), ting som ikke fallt i smak, klær barnet likte/ikke likte, hva barnet likte holde på med, lekekamerater, trillekamerater/trillepiker, barnevakter, leker, favorittsanger osv

- Oversikt over når barnet fikk tennene sine

- Første jul, ting som skjedde på julaften, juleantrekk, hvordan barnet opplevde juletreet, gavene osv. mye som kan skrives her. Bilder!

- Første bursdag, gjester, hva de spiste, bilder osv. Samme med de neste fødselsdagene.

I boka mi er det også plass til første skoledag, så boken er ment å følge barnet et godt stykke, men kun med fødselsdager etter 1 års dagen, så her tenker jeg legge inn egne ark og skrive ting som skjer, f.eks om barnet ikke går når det er ett år så kan jeg skrive om det når det skjer, samme med prating, når ordene kom, hva som interesserte. Første gang barnet gjorde forskjellige ting og sånt.

Det er så koselig med sånne bøker :)

Skrevet

"Sam": Hvor har du kjøpt "Mine første år", vet du

hvilket forlag som gir ut denne?

Hørtes veldig kjekt ut at man kan sette inn flere ark! :klappe:

Skrevet

Enda et tips; på denne siden norske navn kan du søke på fornavn og finne betydning, navnedag, popularitetskurve de siste hundre årene osv.

Skrevet
"Sam": Hvor har du kjøpt "Mine første år", vet du

hvilket forlag som gir ut denne?

Hørtes veldig kjekt ut at man kan sette inn flere ark! :klappe:

Det står desverre ikke noe om forlag på selve boken. Mulig det gjorde det på plastikken som var rundt, men rart det ikke skulle stå på selve boken også da, i og med at de fleste kaster plastikken. Den er iallefall kjøpt på Libris, så du kan jo høre innom en av butikkene til kjeden, om du har Libris butikk i nærheten :) Og ja, det var veldig kjekt at man kunne sette inn egne ark, og at det fulgte med noen ekstra også :Nikke:

Skrevet

Det er ofte man glemmer å skrive inn ting i slike bøker etterhvert. Vil derfor anbefale å ha en liste hengende fremme (vi har på kjøleskapet), der man skriver inn ting fortløpende. Så kan man heller renskrive listen i boken senere.

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet
Det er ofte man glemmer å skrive inn ting i slike bøker etterhvert. Vil derfor anbefale å ha en liste hengende fremme (vi har på kjøleskapet), der man skriver inn ting fortløpende. Så kan man heller renskrive listen i boken senere.

Sånt er lurt!

Kan også vere kjekt å ha ei lita notis-bok liggande i veska. :)

Skrevet

Bilder av moten (utklipp fra ukeblader ol.) det året babyen ble født er også morsomt. Det har jeg i min bok fra jeg var liten. Veldig morsomt å se nå :ler:

Skrevet

- "Slik så verden ut" - klipp fra blader (interiør, mote, hår, biler, mobiltelefoner osv.)

- Avisoverskrifter fra den dagen babyen ble født

- Hvor dere bor, bilder fra hjemmet deres

- Priser på ting (brød, melk, bleier osv.)

- Værkartet fra den dagen babyen ble født (finnes bak på VG eller Dagbladet f.eks.)

• 3 uker senere...
Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Utdrag frå svangerskapsdagboka kan kanskje vere kjekt å samle i eit babyalbum?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...