Gå til innhold

Oppskrifter med linser


Champagnepiken

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i linser, men synes jeg gjentar meg selv hver gang jeg lager noe - det blir "linseguffe" med puy-linser, løk og kardemomme eller linsesuppe med røde linser og byggryn nesten hver gang.

Kan noen smarte sjeler gi meg litt inspirasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratinert linserøre

4 porsjoner

Linserøre: 1,5 dl. lettkokte linser

1 stor løk

1 ss smør

0,5 ss grønnsaksbuljong

salt

0,5 ts karve

0,5 ts karri

4 dl vann

2 ss rømme eller creme fraiche

Rens og finhakk løken, fres den i smøret sammen med krydderet. Ha resten av ingrediensene i kjelen, men vent med rømmen. Småkok i 30 min. Bland i rømmen.

Fyll:

1 ss smør

200 gr råpoteter

100 gr gulrot

200 gr campignon

0,5 dl vann

2 ss sitronsaft

1/4 ts rosmarin

1/4 ts timian

1 ts buljong

litt salt

2 ss finhakket persille

Ost til gratinering

Smør en ildfast form. Del poteter , gulrøtter og champignonger i biter. Legg i formen.

Ha i vann og krydder. Ha linserøren over og ost på toppen. Gratineres i ovnen i ca. 15 min på 200grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker linser når jeg lager risotto, sammen med champignon, squash, løk, hvitløk, chili + hva jeg har liggende. Veldig godt med fennikel til feks! Krydder, buljong, parmasan, dæsj med fløte og litt hvitvin. Veeeldig godt! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av mine favoritter. Jeg bruker den som tilbehør til ovnsbakt laks (med litt matyoghurt) - fungerer sikkert også bra til kveite, eller kylling. :)

Linsesalat

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron (eller mer, smak til)

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

4 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Rør tilslutt inn persillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også stor linsefan.

Det jeg oftest gjør er å steke små baconterninger, gulrotterninger, løkterninger og selleriterninger (jo mindre, jo bedre!, men det betyr jo en masse kutting, da...) i olivenolje sammen med et laurbærblad, og noen ganger hvitløk også. Så tilsetter jeg linser og rødvin (hvis jeg har), og lar den redusere litt. Så sper jeg med kraft, litt av gangen, lar det koke inn, og sper med mer (dvs samme fremgangsmåte som med risotto). Dette gjør jeg til linsene er møre. Dette er kjempegodt til stekt eller ovnsbakt torsk, og også til stekt andebryst. Man trenger strengt tatt bare brød og salat til, men stekte potetbåter eller potetstappe er også godt (hvis man gidder). Blomkålpuré også.

Denne tilberedningsmåten passer bare til Puy-linser, linser fra Berry o.l., da det bare vil bli til en grøt med bløtere linser.

Ellers har jeg ofte kokte Puy-linser i kjøleskapet. De er veldig anvendelige! Jeg har bl.a. gjort følgende ting med dem:

- Stekt litt finhakket sjalottløk på svak varme til det har blitt blankt, tilsatt serranoskinke e.l. i små terninger, latt dem bli varmet gjennom, og så tilsatt de kokte linsene og latt dem bli lune. Så har jeg smakt til med hvitvinseddik. Det er veldig godt å blande inn hakkede friske urter av alle slag. Dette er godt som tilbehør til fisk f.eks., men jeg har også servert det sammen med diverse tapasretter.

- Varmet litt olivenolje, tilsatt hele fennikelfrø, (noen ganger også litt finhakket sjalottløk), og så kokte linser. Noen ganger har jeg også dampet frisk spinat, helt av alt vannet, og blandet det med linsene. Smakt til med svart pepper og hvitvinseddik, og servert som forrett med posjert egg.

- Kokte Puy-linser egner seg veldig godt i salater av mange slag. Det er viktig å lage en litt skarp dressing da, synes jeg.

Røde linser bruker jeg ikke like mye - det jeg vanligvis lager med dem er Sri Lankan Red Lentil Curry, http://www.epicurean.com/articles/sri-lank...ice-garden.html. Den blir alltid veldig god! (Karriblader har jeg aldri fått tak i, så det utelater jeg, men det gjør ikke noe!) For ordens skyld: T betyr spiseskje, t betyr teskje, og c betyr kopp.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt strålende! Gleder meg til å prøve mange av disse.

Flere gode forslag, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, du kan jo tilsette tunfisk på boks til piafs salat, så vips! blir det en lunsj- eller middagssalat (ble litt inspirert av en annen tråd her) ;)

Dessuten sto det en "oppskrift" på linseesken fra Vivien Paille (fritt gjengitt): Kok linser møre i usaltet vann, hell av vannet, kjør dem i blender, press dem gjennom en finmasket sikt, og smak til med fløte, salt og pepper, og varm opp. Brukes som "saus" til stekt laksefilet med smørstekt purreløk.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sri Lankan Red Lentil Curry'en som det linkes til over her er helt vanvittig god!!! Anbefales på det sterkeste!!

Takk Bada!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Den er forresten god kald også, som dip f.eks. til tortillachips, eller som tilbehør til andre middagsretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linselapskaus :hjerte: lages på samme måte som vanlig lapskaus (gulrøtter, poteter, osv. alt etter hva man liker å ha i lapskaus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...