Gå til innhold

Fingermat. Nøkkelord: enkel


Gjest *Fiona*

Anbefalte innlegg

Gjest *Fiona*

Vurderer om jeg skal lage noe godt å småspise til en fest, det er helt uformelt og de fleste drikker rødvin eller øl.

Er på utkikk etter superenkle ideer. Jeg søkte på matprat.no, men det er typisk sånn gourmetkokk- eller superhusmor-oppfattelse av "enkelt" - dere vet, ta "bare" 56 ulike ingredienser du må i spesialforretninger for å kjøpe, strimles helt enkelt opp med spesialredskap bare funnet på 5-stjerners restauranter, danderes enkelt på fat kjøpt spesielt til formålet...

Når jeg sier enkelt, mener jeg enkelt, type "rull laks og Philadelphia i en lefse og skjær i biter"-enkelt.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Talula

Hva med små biter melon (honningmelon eller vannmelon f.eks) med spekeskinke surret rundt? Feste med tannpirker(da uten mint ;). Eller kjøttboller på små spidd og salsa/tomatsaus til å dyppe i? Små kjeks med ost og drueskiver på(brie f.eks), kan også lage spidd med druer og flere typer ost på. Ellers fikk jeg servert avokado med ferdigkjøpt reke- og crabsticksalat en gang, og det var veldig godt. (halve avokadoer med fyll, men det blir kanskje litt mye som fingermat, mulig å lage mindre biter). Spidd med oliven og marinert fetaost og kanskje litt tomat? Eller spidd med tomat, mozzarella(tenker da på fersk ost som kjøpes i sånne kuler, ikke revet ost) og basilikumblader? Grønnsakomelett som er kald og skjært i skiver er også godt.

Det var det jeg kom på i farten.. :)

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Glimrende! Du har skjønt det :ler: når jeg søker på fingermat kommer de rareste ting opp, ting som renner av fett og setter farge og hva enn. Fingermat er fingermat, ikke sant? Mulig å spise med en hånd mens du har glasset i den andre, en munnfull, uten masse søl og uten å gape seg i hjel.

Takk for tips!

Lurte faktisk på å prøve å bruke litt alternative dip'er, hvis jeg skal ha dip. Det er jo litt "old" å bruke bare aioli og pesto, og jeg er veldig glad i indisk. Lurte på å rett og slett bruke Uncle Ben's etc sauser, som curry, masala osv. Hvis jeg har tannpirkere med filetbiter på pluss agurk e.l., så passer det til alle slags smaker.

Kanskje steke opp litt baguetter, det kan være godt hvis maten er sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør tynne flatbrød, dryss revet parmesan over og putt i stekeovnen til osten smelter. Blir deilige parmesanchips!

(lag mye, disse forsvinner på et blunk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
Glimrende! Du har skjønt det  :ler: når jeg søker på fingermat kommer de rareste ting opp, ting som renner av fett og setter farge og hva enn. Fingermat er fingermat, ikke sant? Mulig å spise med en hånd mens du har glasset i den andre, en munnfull, uten masse søl og uten å gape seg i hjel.

Takk for tips!

Lurte faktisk på å prøve å bruke litt alternative dip'er, hvis jeg skal ha dip. Det er jo litt "old" å bruke bare aioli og pesto, og jeg er veldig glad i indisk. Lurte på å rett og slett bruke Uncle Ben's etc sauser, som curry, masala osv. Hvis jeg har tannpirkere med filetbiter på pluss agurk e.l., så passer det til alle slags smaker.

Kanskje steke opp litt baguetter, det kan være godt hvis maten er sterk.

Er også av den oppfatning at fingermat skal være mulig å spise uten tallerken og serviett ;) Indiske sauser høres godt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp "kyllngklubber" i frysedisken, sleng i ovnen og vips - kylling til å spise med fingrene. ;)

Ellers er scoritso-pølse (sorry, men det står helt stille i topplokket nå) digg. Skjær i biter, stek i panne. Nam!

Vellagret Norgvegia kan deles i små biter. Oliven er enkelt og greit. Ferdig pesto og aioli på glass slett ikke å forrakte.

I tillegg til alt det andre digge som er nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

kjøp vanlig firkantet usmurt lefse, smør med kryddersmøreost (fex hvitløksost) legg på salatblad og fex ribberull, pepperskinke eller annet kjøttpålegg, rull sammen, skjør opp i passende styker og stikk på tannpirker. kjempegodt og veldig lett, du lager femti stykker på ti minutter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm litt olje i en stekepanne, og ha sesamfrø oppi. (Panna må være sånn middels varm omtrent.) Så river du vanlige hvetetortillas i passe store "chips"-biter og steker dem i sesamfrø-oljen til de er gylne på begge sider. Renn av på kjøkkenpapir og server - suveren vri på tortillachips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt som er nevnt:

Hvitløksbrød

Lages veldig enkelt ved å skjære (halvstekte) baguetter på skrå til passe store skiver og smøre på hvitløksmør. 5 minutter i stekeovnen. Om du vil gjøre litt mer ut av dem, så kan en tomatskive og litt revet ost på toppen gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ritz kjeks med litt stæsj på? Ost (smøreost eller skivet ridder f.eks.), god leverpostei osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette serverte jeg på hytta i romjula:

- Lefse med sylte

- Flatbrød med rakfisk

- Brød med røkelaks og eggestand (ev. eggerøre)

Ville bruke "julemat", dessuten ha noe som var enkelt å forberede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Perfekt biff

Cheddar-poppers, mozarellasticks eller løkringer som du kjøper ferdige (frossendisken på smartklub sine er kjeeempegode) og friterer i et par minutter. Dette bør være varmt da.

Ellers er oste-quasedillas vldig godt. Legg forskjellige oster mellom to tortillaslomper (brie, cheddar, jarlsberg... revet eller i små biter)¨. Pakk inn i alluminiumsfolie og stek i ovnen til osten er smeltet. Skjær opp i "pizzastykker". Er også godt med feta, oliven i skiver og en krydret pølsetype i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

-tortillachips med litt ost og en ring jalapenos på, varmes i ovnen til osten smelter.

-nachochips med litt kjøttdeig og ost på.

-potetbåter med bakt hvitløksdip.

-små terteskjell/-former med fyll i, f.eks finhakket røkelaks blandet med philadelphia rørt myk, noe grønt på toppen.

-lefse med smør, rakefisk smurt utover, purre, rull sammen og skjær i skiver m tannpirker igjennom.

-kjeks med brie og drue.

boken "tapas" fra bokhandelen (69kr ;) ), anbefales, masse enkle, kjappe oppskrifter med normale ingredienser! en liten tykk bok med masse fargebilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...