Gå til innhold

Åpent kontorlandskap

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jobber i åpent kontorlandskap, men merker jeg sliter veldig med konsentrasjonen. Hører jo alle kollegenes telefonsamtaler, samtaler seg imellom og blir bare stresset av hele situasjonen. I juleferien var jeg nesten alene på jobb, og fikk jobbet så mye bedre! Det er jo så på moten med slike åpne kontorlandskaper. Er det bare jeg som er sær og gammeldags som ikke ser nytten av en slik løsning? Å be om lukket kontor er nok ingen løsning, da det kun er sjefene som får det, får vel heller se meg om etter en annen jobb. men er det blitt mer utbredt de siste åra, eller er trenden i ferd med å snu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, det er slitsomt. Jeg er til tider så sliten i hodet når jeg kommer hjem fra jobb at stakkars sambo får gjennomgå hvis han har på musikk. Her jeg jobber har det absolutt sine fordeler med åpent kontorlandskap grunnet arbeidsmåten, men det er mange som synes det er veldig plagsomt. Det går heller ikke bare på lydnivået, men også på ting som at noen reagerer på parfyme, noen tåler ikke plantene som står rundt omkring etc. Heldigvis sitter jeg ikke i det åpneste og mest masete landskapet hele tiden, så jeg synes det går greit. Men jeg tror jeg hadde lett mer aktivt etter noe annet hvis jeg satt der ute hele tiden... (Er "bare" vikar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i åpent landskap og holder til tider på å bli sprø. :frustrert: I jula var vi bare tre personer på jobb, og det var så stille og godt, og gud bedre så effektiv jeg var og så lite sliten jeg var etter arbeidsdagens slutt!

Vi flyttet til nye kontorlokaler i sommer, og før det hadde alle egne kontor. Høsten gikk i grunnen greit ei stund, for de jeg jobber sammen med er forholdsvis stille og rolige, og i starten var vi bare tre stykker i landskapet. Men så ansatte vi ei ny ei som ikke skjønner forskjell på utestemme og innestemme og at jeg ikke er interessert i å få brettet ut hele hennes privatliv (snakker høyt i telefonen, ja...), og rett før jul flyttet en av de verste skravlebøttene på avdelingen inn til oss pga plassmangel. Men jeg har blitt tøffere til å si ifra. Og merker at noen reagerer med å bli sure eller sarkastiske når jeg sier "Hold kjeft" eller den litt mer siviliserte "Kan dere være så snill å slutte og bråke slik - jeg prøver å jobbe, men jeg hører jo ikke hva jeg selv tenker en gang i dette bråket! Kaffebaren er 50 meter unna. Gå dit dersom dere må bråke sånn" (jeppjepp, svært lite diplomat, gitt, men jeg krever profesjonalitet på jobb, noe enkelte ikke et hvrodan staves en gang, er jeg redd for...)

Se for øvrig denne tråden jeg startet for en stund siden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=241647&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Har hørt at alle NAV-kontorene her i Trondheim legger om fra åpne kontorlandskap til lukkede igjen, for å få bedre konsentrasjon og arbeidsmiljø, og i tillegg bedre personvern for brukerene. Tror nok at folk har begynt å se at det er flere bakdeler enn fordeler med åpne kontorlandskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i åpent kontorlandskap, og jeg stortrives med det. Nå er ikke støynivået veldig høyt hos oss, og det har selvfølgelig mye å si for trivselen. Lange samtaler, møter eller telefonsamtaler bruker vi møterom eller samtalerom til, men det er selvfølgelig greit å snakke noen setninger med en kollega eller gi en kjapp beskjed på telefon uten at noen skal hysje. Lyden er skrudd av både på PC og mobiltelefon (har ikke fasttelefon), men det trikset er det visst ikke alle som har fått med seg :ler:.

Har før jobbet steder der hver enkelt hadde sitt eget kontor, og holdt på å bli sprø av bare å ha mennesker rundt meg til lunsj. Er egentlig ganske sosial av natur, så jeg kjeder meg om jeg ikke ser mennesker. PC'en er ikke nok selskap for meg i det lange løp, og jeg jobber ikke med ting som gjør det naturlig å fly ut og inn av kontorene til kollegaene. Derfor tror jeg faktisk at jeg blir mer produktiv av å jobbe med folk rundt meg, blir bare rastløs av å sitte alene. Om jeg trenger å jobbe uforstyrret en dag kan jeg booke et cellekontor, jobbe hjemmefra eller ta på meg ørepropper eller headset. Det er fine løsninger som jeg er fornøyd med.

Men alle er forskjellige, og det er åpenbart at det som passer for noen ikke passer for alle. Det er sikkert ikke noen trøst for de som missliker åpent landskap at andre trives med det, og desverre for de som ikke liker det så tror jeg ikke vi får mindre av dette i fremtiden, siden det ofte er en mer økonomisk løsning.

Har ikke noe annet råd enn å se etter en anne jobb eller å prøve å forbedre forholdene med f.eks skillevegger (noen reagerer jo mer på syns-støy enn på lyd-støy) og gode hodetelefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg sitter ikke i kontorlandskap selv, men noen venniner gjør. Der har de delt opp med skille vegger. Helt til taket med jevne mellomrom, det hjelper veldig. Men ikke plassen for de private samtalene nei. :ler::ler::ler:

Men er jo veldig forskjell på hvordan du jobber da. Der min mor jobber hadde de et kontor ledig, men ingen ville dit for da ble de helt alene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynte i den jobben jeg har nå, satt jeg i åpent kontorlandskap med cirka 30 andre. Det fungerte ikke for meg i det hele tatt. Så etter et halvt års tid fikk jeg eget kontor. Trives så mye bedre nå enn tidligere..

Ser at ideen med åpent kontorlandskap kan fungere i en del sammenhenger, men det kommer klart an på hva slags type jobb man har. I det åpne kontorlandskapet jeg satt ble det spilt musikk og 90 % av de som jobbet der var selgere som snakket på telefonen nesten hele dagen. Det fungerte dårlig for meg i og med at jeg jobber med helt andre ting som krever langt mer konsentrasjon.

Løsningen for meg, inntil jeg fikk det kontoret jeg hadde i dag, var høretelefoner og hjemmekontor cirka 1 dag i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...sier jeg som har jobbet i åpent landskap. Det har vært mote å ha åpent landskap på de aller fleste arbeidssteder...der det er praktisk....men noen steder er det alldeles ikke praktisk.

Heldigvis så begynner trenden nå å snu....og gjett om mange blir gla for det !

Mange har slitt noe veldig...pga konsentrasjonsvansker, lukter, utestemme brukes inne, "møter" på sidemannens pult osv...u name it.

Er bare så gla at jeg omsider har funnet en arbeidsgiver som har kontor til hver ansatt...og flere møte/oppholdsrom der vi kan snakke sammen og ha annen hyggelig sammenkomst, f. eks fredagskaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til som jobber i landskap.. Vi er vel en 30-40 stk kan jeg tenke meg, og er alle ansatt på kundesenteret.. Så det kan bli nokså høyt støynivå.. Og jeg blir skikkelig sliten av det, ja..! For ikke å snakke om hvor irritert jeg til tider kan bli av alle lyder..! Kunne godt tenkt meg et litt stort kontor hvor vi kunne sitte en 5-6 stykker.. For i min jobb snakker vi mye sammen, så det ville vært veldig upraktisk å sitte en og en på kontor.. Men fy så drittlei jeg er det landskapet noen ganger, ja..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da nybygget til Telenor kom på Fornebu. Mye snakk om dette fantastiske, åpne kontorlandskapet hvor folk skulle sitte å arbeide. Her skulle det ikke engang være faste plasser, men at man skulle starte med "rent bord" hver dag. Vi diskuterte da at dette umulig kunne være en god planløsning, og at denne trenden trolig kom å være et skudd i mørket. Noen som vet hvordan det fungerer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om dèt på Telenor, men de er fortsatt inndelt i avdelinger og sånn, så det er ikke sånn at alle sammen sitter helt i hytt og pine.. Det er mer sånn "innenfor avdelingene", tror jeg.. Men vet det var skap folk hadde laptop'ene sine i og sånn.. Og (en del av) kundesentrene har faste plasser og sånn, tror jeg (og helt sikkert en hel del andre..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb er det noen som har eget kontor, og noen som jobber i åpent landskap. Jeg syns det fungerer ganske greit egentlig, men vi er jo bare opp til 5 stk. som jobber samtidig. Det verste er egentlig at folk kan høre telefonsamtalene mine. Ikke nødvendigvis det at jeg snakker om veldig private ting, men det er likevel en ting jeg er lite komfortabel med.

Ellers så bidrar kontorlandskapet til et bra miljø, god kommunikasjon og samarbeid og enkelte arbeidsoppgaver går faktisk fortere når man har mulighet til å konsultere en kollega så raskt. Ellers bør vel sjefer ha forståelse for at produktiviteten går ned når man blir mye forstyrret. Det kan jeg kjenne meg igjen i, men jeg føler det også slik at hvis jeg ikke får jevnige stimuli og inntrykk fra andre ting enn mitt eget hode, begynner jeg å kjede meg og miste litt motivasjon. Da går produktiviteten ned hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta
Ikke nødvendigvis det at jeg snakker om veldig private ting, men det er likevel en ting jeg er lite komfortabel med.

Dette føler jeg også, har i større grad følelsen av å bli overvåket og evaluert hele tiden. Og jeg blir mer stresset hvis jeg føler jeg hele tiden må prestere, og hvis jeg stresser jobber jeg dårligere.

Har jo sittet i åpent kontorlandskap da jeg en sommer jobbet som telefonselger. Da trenger man ikke tenke så mye. Jeg ble sliten etter en dag på jobben, men tror ikke prestasjonen ble nedstatt så voldsomt av det åpne kontorlandskapet. Men den jobben jeg har nå innebærer at jeg innimellom må "vri" hjernen min, og da mister jeg litt av tråden når det plutselig står to kollegaer nesten oppe i meg og skravler høyt. Jobben jeg utfører krever heller ikke at jeg er så sosial, og jeg trives godt med å jobbe selvstendig. Er vel bare en løsning, og det er å se etter en annen jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

Jeg er enig - føler meg ikke så produktiv lenger. Kanskje det har å gjøre med at jeg sitter i landskap med ryggen mot masse folk ... Man føler at man har folk på alle kanter og det er ubehagelig. I tillegg er det folk som renner forbi hele dagen ... slitsomt. Jeg håper på større utbredelse av hjemmekontor-løsningen - slik at jeg kan bruke det noen dager i uken, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at alle NAV-kontorene her i Trondheim legger om fra åpne kontorlandskap til lukkede igjen, for å få bedre konsentrasjon og arbeidsmiljø, og i tillegg bedre personvern for brukerene.

det håper jeg virkelig de gjør her og, det finnes jo ikke personvern når man kan høre hva sidemannen/kvinnen sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber også i landskap, men vi er ikke så mange, da, bare 7 stykker som deler et kontor som er ment til 4... Men det er alltid noen som enten snakker i telefon eller har besøk av folk fra andre avdelinger osv. Trives bra med å ikke sitte mutters alene, men skulle ønske vi var færre, f.eks. 4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ørepropper?

Jada, bruker det, noe som medfører hodepine hver eneste dag. Bedre enn støyen som er der hele dagen, men direkte lyd rett i hjernen er også utmattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg har også jobbet i åpent kontorlandskap, 2 avdelinger på tilsammen 20 personer i et stort rom. Et sant helvete... Stadig noe som skjedde, noe som stjal oppmerksomheten min, høylytte telefoner, møter, kaffepauser osv. Må si jeg ikke fikk gjort så mye på jobb, skulle til tider sitte og lese artikler og det fungerte ikke. Så løsningen var å gjøre praktiske ting på jobb og lese hjemme eller putte mp3 spilleren i ørene (da fikk jeg iallefall lyd jeg ville ha). Fordelen er vel at man er oppdatert på alt som skjer i avdelingen, det er lett å kommunisere og er sosialt, men for meg ville 2 - 4 i et rom vært det optimale.

Alt i alt er jeg nå glad jeg har en ny jobb og at jeg der har eget kontor (en ting jeg faktisk la vekt på under intervjuet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...