Gå til innhold

Maksimal pris på et leveår?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Spennende debatt, men tviler på at du finner mange nok på dette nivået til å få i gang en slik debatt her.

Gjest Scaphoid
Skrevet

Er det virkelig ingen som interesserer seg for helsepolitikk og har noen formeninger rundt den prioriterings debatten vi ser???

Skrevet

Vi må bruke av oljefondet, det er patetisk at så godt som alle helseforetak går med underskudd i verdens rikeste land.

Skrevet
Vi må bruke av oljefondet, det er patetisk at så godt som alle helseforetak går med underskudd i verdens rikeste land.

Vi er ikke verdens rikeste land. Verken i absolute målt rikdom, rikdom per hode eller i kjøpekrafts juster rikdom per hode.

Skrevet
Vi er ikke verdens rikeste land. Verken i absolute målt rikdom, rikdom per hode eller i kjøpekrafts juster rikdom per hode.

Og hvor finner du denne dokumentasjonen?

Men hvilken annen løsning på problemene har vi enn å bruke av oljefondet?

Skrevet (endret)
Og hvor finner du denne dokumentasjonen?

Økonomiske tidskrifter og publikasjoner.

Men hvilken annen løsning på problemene har vi enn å bruke av oljefondet?

Pensjonsfondet er du snill. Helse sektoren lider av et problem som ikke lar seg løse av enda mer penger.

Endret av talin
Skrevet

Økonomiske tidskrifter og publikasjoner.

Da venter jeg bare på linker!

Skrevet

Kan ikke finne noe dokumentasjon på det du hevder i linkene dine!

Men uansett, hvordan mener du at vi skal løse problemene da?

Skrevet
Kan ikke finne noe dokumentasjon på det du hevder i linkene dine!

Men uansett, hvordan mener du at vi skal løse problemene da?

Norge GDP (US$ bn; purchasing power parity) 199.5

Tyskland GDP (US$ bn; purchasing power parity) 2,615.1

Jeg kunne ha postet alle 43 landene fremfor Norge.

Problemet er at etterspørselen etter helsetjenester er umettelig.

Gjest scaphoid som glemte å logge seg
Skrevet

Det er jo nettopp det at etterspørslen er uendelig som er problemet og derfor må prioriteringer til!

Slik det er i dag så er det den som skriker høyest som får mest, dette er ikke i tråd med den sosialistiske tankegangen vi tradisjonelt har hatt her i Norge.

Under slike forutsettninger så vil vi få et skjevt samfunn der de sterkestes rett vil råde. Dette på tross av to Lønning utvalg som har prøvd å komme dette til livs.

Med den fremgangen vi ser i medisinsk teknologi og behandling i dag, så vil vi måtte se nye former for prioritering.

Jeg ser poenget i artikkelen med at en økonomisk grense på behandling vil kunne lettere klargjøre behandlingens effekt og kostnad.

Men jeg stiller også spørsmål ved denne modellen da dette vil gi rom for forskjellige prioriteringer ved de forskjellige helseforetakene.

Og forskjellige prioriteringer vil gi forskjellig behandlings nivå og i ytterste konsekvens forskjells behandling ved forskjellige helseforetak.

Et annet tankekors jeg ser ved en slik måte å prioritere er en ukontrollert fremvekst av et privat helsevesen, forskjellene mellom helseforetakene vil føre til denne ukontrollerte veksten.

Ut i fra min erfaring med det norske og australske helsevesnet så skulle jeg heller se at det fra sentralt hold ble pålagt prosedyre begrensninger. Ved å gjøre på denne måten vil de forskjellige helseforetakene fortsatt tilby en nogenlunde lik helsetjeneste.

Dersom man legger prosedyre begrensninger fra sentralt hold så kan man på forhånd legge føringer på oppveksten av et privat helsevesen via at man velger hvilken prosedyrer man ikke vil prioritere og dermed "frigjøre" til det private markedet.

Har ingen analyser på hvordan dette vil fungere i norge, men det er en lignende modell som følges i australia og det ser ut til å la staten fortsatt få beholde kontrollen.

Både den økonomisk begrensende modellen og prosedyre modellen bryter med det sosialistiske systemet vi kjenner i dag, jeg tror dette er umulig å unngå og skulle derfor ønske at det var en større samfunns debatt rundt dette.

Med den stadig økningen i nye, kostnadskrevende behandlinger og krav til full behandling av alle, så vil det fremtvinges nye måter å tenke på.

Jeg brenner for dette temaet og har mye mer å si, så håper noen vil være med å ta en diskusjon!

Til slutt, hvorfor ligger ikke denne tråden under aktuellt eller generell debatt? Den handler jo mer om politikk enn "helse".

Skrevet

:Nikke::frustrert:

Skrevet
Til slutt, hvorfor ligger ikke denne tråden under aktuellt eller generell debatt? Den handler jo mer om politikk enn "helse".

Fordi du la den her, tenker jeg... Det er jo du som starta tråden.

Gjest scaphoid unplugged
Skrevet
Fordi du la den her, tenker jeg... Det er jo du som starta tråden.

Jeg la den under generell debatt, den har blitt flyttet hit....

Skrevet

Ja, la oss tømme oljefondet. Hva som skal dekke pensjon for halve landets befolkning om noen tiår er ikke noe å tenke på :ironi:

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)
Leste akkurat denne kronikken:

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2007/54-7.pdf

Hvordan mener du at det burde prioriteres i helsevesnet for å få økonomien til å strekke til, samtidig som man ønsker best mulig, og mest mulig lik behandling av pasientene?

Jeg så begrepet "statistisk liv" - det virker som om (subjektiv spekulasjon, løs antakelse, ikke hentet fra forskning) en del sykepleiere ved ymse sykehusavdelinger i beste velgående lever etter det begrepet.

F.eks. når eldre mennesker havner på sykehuset kan tanken etterleves i praksis "de er så gamle likevel, vi gir dem ekstra mye smertestillende".

Modellen som blir presentert her om kostnadseffektivitet er vel ikke ny, og vi ser av statistikken at USA ikke bruker så mye offentlige penger på helsetjenester som Norge og andre land.

Selv om Norge er et rikt land, bør en likevel ha bevisste styringsmål og modeller å styre etter i forhold til offentlige midler. Jeg liker hvertfall ikke et system der innbetalt skatt flyter ut i en udefinerbar masse. F.eks. veiavgiften som ikke er øremerket vei - det er for meg uforståelig at en avgift kan hete det dersom den likevel ikke går øremerket til det formålet.

Endret av Gjest 1
Gjest Gjest 1
Skrevet

Nemlig, vi er ikke verdens rikeste land, verken med hensyn til innovasjon, skaperkraft, produksjon, kultur, eller kjøpekraft målt per hode. (Graden og nivået på sivilisasjon kan også diskuteres.)

Skrevet
Helsetjenester går vel sjelden med overskudd, det ligger litt i sakens natur. Å la syke, gamle demente leve i årevis koster penger, å intensivbehandle hjertepasienter koste penger, å redde for tidlig fødte barn koster penger, å behandle kreftpasienter koster penger. Hvordan hadde du tenkt at dette skulle bli "lønnsomt"?

Tror ikke du har flugt med i debatten som foregår om dagen, tanker er at helseforetakene skal gå i null ikke med underskudd eller overskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...