Gå til innhold

Kreftpasienter sultes til døde


Rannva

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hørt en historie som opprører meg.

En kreftpasient som legene gav opp, og dermed sluttet de å gi henne næring. De to siste ukene fikk hun bare smertestillende og væske. Ergo døde hun.

Det værste er at etter at de sluttet å gi henne næring, våknet hun fra koma. Hun var så våken at hun ba om å få kaffe! Dette var etter et møre med en mann med "varme hender" eller hva det heter. Men uten å få næring klarte hun seg jo ikke, og døde lille nyttårsaften. Legene hadde ikke tro på denne mannen, og undersøkte henne ikke på ny for å se om hun ble bedre.

Hennes mann fikk av de ansatte inntrykk av at de gav henne både næring og medisiner, men tilfeldig fikk han vite at det ikke stemmte. Og det er visstnok en vanlig måte å ta livet av "håpløse" pasienter på.

Er dette virkelig lov? Det er jo drap!

Vet mannen har vurdert å anmelde dette, men han og familien er naturlig nok utslitt etter lang tid med syk kone/mor.

Å, jeg blir så sint og fortvilet. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kutte kunstig næringstilførsel er ikke drap, det går under samme sak som å slutte å holde folk kunstig i live. Men dersom hun våkner, og ber om det, så er det jo noe helt annet. Synes isåfall man bør anmelde dette, selv om det ikke akkurat bringer personen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
hun ba om å få kaffe! Dette var etter et møre med en mann med "varme hender" eller hva det heter. Men uten å få næring klarte hun seg jo ikke, og døde lille nyttårsaften.

Hvis det er dette som er grunnlaget for en eventuell anmeldelse må jeg si at noen utviser litt i overkant stor tro på kaffens næringsrikdom og helbredende evner.

At folk tenker og sier mye rart i sorg og fortvilelse har jeg full respekt for, men jeg klarer ikke helt å se noen "sak" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scaphoid

Stemmer det at å avslutte kunstig næringstilførsel ikke er drap, og at og avslutte denne behandlingen blir det samme som f.eks å koble noen av respiratoren.

Som regel stoppes kunstig mat/væske-inntak eller annen form for behandling som holder en pasient kunstig i livet etter tideligere eksplisitt ønske fra pasienten eller etter samtale med pårørende dersom pasient ikke lenger er "tilregnelig" i juridisk forstand.

Man prøver så lenge som mulig å etterkomme pasient/pårørendes ønske om å holde pasienter kunstig i live. Jeg har ikke vært borti at kunstig næring/væske har blitt holdt tilbake mot pasient/pårørendes ønske, men det hender at det er konflikter mellom pasient og noen av de pårørendes ønsker. Det taes da hensyn til pasient evnt nærmeste pårørende dersom ikke pasient kan gjøre rede for seg.

Synes det er feil å kalle slike pasienter håpløse og etter hva jeg kjenner til så er ikke dette rutine.

Det er et faktum at man i dag kan holde pasienter kunstig i live uten livskvalitet og leger kan nekte pasienter behandling som de ser som nytteløs.

Personlig så mener jeg at det svært ofte overbehandles i Norge og at man kaster bort ressurser på dette. Men mat vil ikke falle inn under dette og overbehandling og ressursbruk er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er dette som er grunnlaget for en eventuell anmeldelse må jeg si at noen utviser litt i overkant stor tro på kaffens næringsrikdom og helbredende evner.

Dette med kaffe var for å forklare at hun faktisk var våken og bevisst, og ikke vare hadde åpnet øynene.

Både de pårørende og pasienten trodde hun fikk nærning. Den ble holdt tilbake bak ryggen på henne og familien. Selv etter at hun våknet. Legene hadde gitt opp håpet og ville ikke undersøke henne på nytt da hun våknet fra komaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scaphoid
Dette med kaffe var for å forklare at hun faktisk var våken og bevisst, og ikke vare hadde åpnet øynene.

Både de pårørende og pasienten trodde hun fikk nærning. Den ble holdt tilbake bak ryggen på henne og familien.

Å konkludere med at hun var bevisst fordi hun spurte om kaffe er vel ikke helt korrekt.

Høres rart ut om næringen ble holdt tilbake uten pasient og pårørendes viten/samtyke, sikker på at du sitter med korrekt info?

Det at legene ikke utredet henne på nytt vedrørende kreften selvom hun våknet fra koma finner jeg ikke rart, vil tror at hun hadde kroppen full av kreft når de ga opp behandlingen og at hun våknet fra koma endre ikke dette.

Det kunne være andre årsaker enn kreften som holdt henne i koma.

Kan forstå at du er opprørt, men du har sikkert ikke alle fakta.

For meg høres det ut som det hele er dårlig kommunikasjon.

Endret av Scaphoid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med kaffe var for å forklare at hun faktisk var våken og bevisst, og ikke vare hadde åpnet øynene.

Både de pårørende og pasienten trodde hun fikk nærning. Den ble holdt tilbake bak ryggen på henne og familien. Selv etter at hun våknet. Legene hadde gitt opp håpet og ville ikke undersøke henne på nytt da hun våknet fra komaen.

Hvis pårørende og pasient trodde hun fikk næring- noe som denne kvinnen ikke fikk, mener jeg det er ett etisk overtramp med null respekt for enkeltindividet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe om denne spesifikke saken, synes jeg nesten det er verre om de prøver å forlenge livet til en person som er uhelbredelig syk dersom det kun betyr mer smerter. Selv om det er vanskelig for de pårørende å akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scaphoid
Uten at jeg vet noe om denne spesifikke saken, synes jeg nesten det er verre om de prøver å forlenge livet til en person som er uhelbredelig syk dersom det kun betyr mer smerter. Selv om det er vanskelig for de pårørende å akseptere.

Dette er jeg helt enig i, derfor mener jeg at det er altfor mye "overbehandling" i dag.

Tror både helsepersonell og pårørende er redde for å snakke om pasienter hva de virkelig ønsker, ser mange tilfeller hvor man behandler litt mer enn nødvenig for å være på den sikre siden.

Vi burde alle bli flinkere til å snakke om døden og hvordan vi ønsker at vår siste tid skal bli. Dermed slipper både pårørende og leger å ta avgjørelser som de ikke føler seg komfortable med fordi de ikke vet hva pasienten egentlig ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å konkludere med at hun var bevisst fordi hun spurte om kaffe er vel ikke helt korrekt.

Høres rart ut om næringen ble holdt tilbake uten pasient og pårørendes viten/samtyke, sikker på at du sitter med korrekt info?

Hun spurte ikke bare om kaffe. Hun var våken i flere dager i julen og snakket med familien sin flere ganger. Men hun ble jo svakere og svakere da hun ikke fikk næring.

Ja, jeg er sikker på at jeg har korrekt info. Og det er flere grunner til at hun burde undersøkes på nytt, men det er ikke min sak. Jeg lurte bare på om det er lovlig å avslutte en persons liv i smug på denne måten. Satser på at familien anmelder, så får noen andre en sykehuset hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scaphoid

Kan godt hende at du har korrekt info fra deler av familien, men du vet jo ikke hva legene la til grunn for å avslutte behandling og stoppe næring.

Men i slike saker hvor kommunikasjoen har vært så dårlig så kan det jo være greit med en granskning så alle fakta kommer på bordet og familien finner fred.

Selvom man er i stand til å snakke så er ikke dette det samme som at en person er juridisk tilregnelig. F.eks en dement person kan til tider ha klare samtaler men disse er ikke sett på som i stand til å ta avgjørelser i forhold til medisinsk behandling ol, dette gjelder også for personer med delerium og som er inn og ut av koma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg finner det kritikkverdig at pasient og pårørende ikke var informert om at næring var koblet fra. Jeg har selv vært pårørende til kreftpasient og vi ble veldig godt informert om hva som skjedde og hvorfor ting ble gjort. Vi ble svært glade for at sykehuset ikke ønsket å forlenge plagene for pasienten den gangen, og at h*n dermed fikk dø i fred og sovne fredelig inn en uke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Å tilføre en allerede døende kropp næring kan faktisk forårsake mer lidelse for pasienten enn om det ikke gis næring. Når man er så nær slutten har ikke kroppen de samme behovene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Å avslutte både kunstig nærings- og væsketilførsel er vanlig når pasienter ligger på det aller siste.

Men det er veldig kritikkverdig dersom pasient og pårørende ikke føler seg godt nok informert om når og hvorfor.

Endret av Tibia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...