Gå til innhold

Dop

Gjest Engstelig mor

Fremhevede innlegg

Gjest Engstelig mor
Skrevet

Rett og slett; hvordan ser man det på øynene/pupillene til en person om han/hun har tatt stoff som f.eks amfetamin, ecstasy e.l.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet utvidede pupiller, men amfetamin kan også gi små, eller bare trege pupiller. Uansett er ikke dette noe sikkert tegn, da ikke alle får endrede pupiller i det hele tatt, og det er også en del legemidler som gir samme effekt.

Skrevet

Kommer helt an på hvilket stoff vedkommende har tatt og hvordan man reagerer på det.

Skrevet

Jeg har en bror som har vært dopmisbruker i en del år, så jeg ser rimelig kjapt på en person om h*n er dopa.

Symptomer(1 av disse er nok til å si at personen er rusa):

- Usedvanlig små pupiller, altså virkelig uvanlig små som om noen skulle lyse med lommelykt i øynene på personen konstant, uansett hvor mørkt det er i rommet.

- Usedvanlig store pupiller, som om personen skulle være i et bekmørkt rom uansett hvor mye lys det faktisk er i rommet.

- Sløve øyne og sløve muskler rundt munnen, på samme måte som når man har drukket veldig mye alkohol.

- Tydelige, merkbare problemer med å ordlegge seg, uvanlig treg med å finne de rette ordene, stopper opp og tar hele setningen om igjen flere ganger, stamming etc.

- Ekstremt dårlig reaksjonsevne og oppfattelse. Feks det kan ligge ting strødd over hele gulvet og personen legger bare merke til 1 av tingene. Personen får gjerne også store problemer med å henge med i samtaler og forklaringer, mister tråden mye raskere enn normalt.

- Klønethet pga dårlig oppfattelse og reaksjonsevne, dulter borti veldig mye, tryner etc.

- Knekk i knærne (dette skjer bare hvis det er virkelig ille, og jeg tror det er heroin, amfetamin og rohypnol som forårsaker det).

- Blå tunge og blå lepper (dette er rohypnol, en av de aller værste dopsortene)

- Ekstrem døgning, altså at personen overhodet ikke sover og ikke føler seg trøtt på 2+ dager. Husker ikke hvilket dop det skyldes, men i en slik tilstand kan personen være i en slags psykose og vil ikke huske noenting etterpå av hva som har skjedd i denne tiden.

- Ekstrem og plutselig mangel på matlyst, føler ingen sult, føler seg heller ikke sliten, og kan spise helt minimalt over en flere dagers, kanskje ukers periode. Kan da også ende med stort vekttap. Muligens rohypnol, husker ikke sikkert.

Det er det viktigste, tydeligste symptomene jeg husker nå

Skrevet
Jeg har en bror som har vært dopmisbruker i en del år, så jeg ser rimelig kjapt på en person om h*n er dopa.

Symptomer(1 av disse er nok til å si at personen er rusa):

- Usedvanlig små pupiller, altså virkelig uvanlig små som om noen skulle lyse med lommelykt i øynene på personen konstant, uansett hvor mørkt det er i rommet.

- Usedvanlig store pupiller, som om personen skulle være i et bekmørkt rom uansett hvor mye lys det faktisk er i rommet.

- Sløve øyne og sløve muskler rundt munnen, på samme måte som når man har drukket veldig mye alkohol.

- Tydelige, merkbare problemer med å ordlegge seg, uvanlig treg med å finne de rette ordene, stopper opp og tar hele setningen om igjen flere ganger, stamming etc.

- Ekstremt dårlig reaksjonsevne og oppfattelse. Feks det kan ligge ting strødd over hele gulvet og personen legger bare merke til 1 av tingene. Personen får gjerne også store problemer med å henge med i samtaler og forklaringer, mister tråden mye raskere enn normalt.

- Klønethet pga dårlig oppfattelse og reaksjonsevne, dulter borti veldig mye, tryner etc.

- Knekk i knærne (dette skjer bare hvis det er virkelig ille, og jeg tror det er heroin, amfetamin og rohypnol som forårsaker det).

- Blå tunge og blå lepper (dette er rohypnol, en av de aller værste dopsortene)

- Ekstrem døgning, altså at personen overhodet ikke sover og ikke føler seg trøtt på 2+ dager. Husker ikke hvilket dop det skyldes, men i en slik tilstand kan personen være i en slags psykose og vil ikke huske noenting etterpå av hva som har skjedd i denne tiden.

- Ekstrem og plutselig mangel på matlyst, føler ingen sult, føler seg heller ikke sliten, og kan spise helt minimalt over en flere dagers, kanskje ukers periode. Kan da også ende med stort vekttap. Muligens rohypnol, husker ikke sikkert.

Det er det viktigste, tydeligste symptomene jeg husker nå

Alle disse er forsovet symptomer på forskjellige narkotika, men du skal være SVÆRT forsiktig å si at noen er ruset basert på kun ett symptom. Allergikere kan lett får blanke, trege øyne feks, uten at de nødvendigvis sitter og knipser ecstasy hele dagen.

Dessuten er det mange lovlige/reseptbelagte preparater som også kan gi disse bivirkningene.

Når du skal se etter symptomer for narkotikabruk bør du gjerne se litt på andre ting som livsstil, omgangskrets, brukerustyr, personlighetsendring osv. Spesielt hvis det ikke er noen du kjenner godt og vet hvilke medisiner de går på.

Hvis du stikker ned på helsestasjon kan du få mange brosjyrer om ulike narkotiske stoffer, bivirkninger/symptomer osv.

men altså for å være helt ontopic sjekk ut:

http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_nar...de_stoffer_7890

http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_nar...ka/ecstasy_7977

Skrevet
Alle disse er forsovet symptomer på forskjellige narkotika, men du skal være SVÆRT forsiktig å si at noen er ruset basert på kun ett symptom. Allergikere kan lett får blanke, trege øyne feks, uten at de nødvendigvis sitter og knipser ecstasy hele dagen.

Dessuten er det mange lovlige/reseptbelagte preparater som også kan gi disse bivirkningene.

Når du skal se etter symptomer for narkotikabruk bør du gjerne se litt på andre ting som livsstil, omgangskrets, brukerustyr, personlighetsendring osv. Spesielt hvis det ikke er noen du kjenner godt og vet hvilke medisiner de går på.

Hvis du stikker ned på helsestasjon kan du få mange brosjyrer om ulike narkotiske stoffer, bivirkninger/symptomer osv.

men altså for å være helt ontopic sjekk ut:

http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_nar...de_stoffer_7890

http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_nar...ka/ecstasy_7977

Legg merke til at jeg sier ikke "litt store pupiller", "litt små pupiller", "litt sløv" osv, jeg sier "usedvanlig små pupiller", "usedvanlig store pupiller", "ekstremt sløv" osv, ingen blir så sløv av allergier og medisiner som jeg prøver å få frem her. Samtlige punkter jeg nevner er i ekstremversjon, jeg har aldri sagt "hvis personen er bittelitt mer kløenete enn normalt så går h*n på dop".

Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om her, med en bror som har holdt på med så godt som alle mulige doptyper gjennom en nesten 10 års periode nå.

Du finner ikke en allergiker eller medisinbruker som har så små eller så store pupiller som man får av en solid dose dop. Du finner ikke en allergiker eller medisinbruker som blir så sløv at h*n kun ser 1 av 100 druer som ligger strødd utover hele gulvet, til tross for at personen faktisk går og tråkker på alle sammen...

Du finner ikke en allergiker eller medisinbruker som går med knekk i knærne som narkofolka på gata gjør, og det trenger ikke være så ille at man bor på gata for å gå med knekk i knærne av dop.

Om ikke du selv har noen i familien som har holdt på med kraftig dopmisbruk i 10+ år og har tatt ørti overdoser, så foreslår jeg at du lar være å prøve argumentere mot erfaringene mine, for da vet du faktisk ikke hva du snakker om.

Skrevet (endret)
Legg merke til at jeg sier ikke "litt store pupiller", "litt små pupiller", "litt sløv" osv, jeg sier "usedvanlig små pupiller", "usedvanlig store pupiller", "ekstremt sløv" osv, ingen blir så sløv av allergier og medisiner som jeg prøver å få frem her. Samtlige punkter jeg nevner er i ekstremversjon, jeg har aldri sagt "hvis personen er bittelitt mer kløenete enn normalt så går h*n på dop".

Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om her, med en bror som har holdt på med så godt som alle mulige doptyper gjennom en nesten 10 års periode nå.

Du finner ikke en allergiker eller medisinbruker som har så små eller så store pupiller som man får av en solid dose dop. Du finner ikke en allergiker eller medisinbruker som blir så sløv at h*n kun ser 1 av 100 druer som ligger strødd utover hele gulvet, til tross for at personen faktisk går og tråkker på alle sammen...

Du finner ikke en allergiker eller medisinbruker som går med knekk i knærne som narkofolka på gata gjør, og det trenger ikke være så ille at man bor på gata for å gå med knekk i knærne av dop.

Om ikke du selv har noen i familien som har holdt på med kraftig dopmisbruk i 10+ år og har tatt ørti overdoser, så foreslår jeg at du lar være å prøve argumentere mot erfaringene mine, for da vet du faktisk ikke hva du snakker om.

Jeg prøver ikke bevise at du tar feil. Og jeg sa heller ikke at du tok feil.

I og med at trådstarter heter Engstelig mor, så vil jeg tippe at hun er urolig for at kanskje datteren eller sønnen har tatt narkotika og hun vil vite hvilke symptomer hun bør se etter. Å svartmale sønnen/datteren som narkoman hvis h*n ikke er det kan være svært ødeleggene for vedkommende. Jeg sier bare at det er bedre å se etter andre ting, som personlighetsforandring, brukerutstyr osv. evt ta kontakt med utekontakten der de bor. Miljøet har somoftest stor påvirkning som du sikkert allerede vet fra ditt tilfelle.

Og et lite svar til det "verbale angrepet" du tok med på slutten der. Selv om jeg ikke har familie som har vært rusmisbrukere, så betyr det ikke at jeg ikke vet noe om det. Det blir nesten som at jeg skulle slenge tilbake motargumentet at hvis du ikke er lege, så skal ikke du heller fortelle om hvilke bivirkninger preparater har og ikke har. Men nå er jeg hverken lege, farmasøyt eller tidligere rusmisbruker så jeg bare passer meg og later som du ikke sa det ;)

Edit:

Legger til at det ikke er alle som har sammenligningsgrunnlag nok til å vite hva usedvanlig små, eller usedvanlig store pupiller er for noe...

Endret av speedbird
Gjest *Tara*
Skrevet (endret)

Slettet det selv ;)

Endret av *Tara*
Skrevet

Om man ser på måten personen lever så er det visse ting å se på også, men disse tegnene er mye mer diffuse og vanskeligere å bedømme utifra, enn de fysiske tegnene.

Det vi opplevde med broren min med tanke på livsstil, var ting som:

- Veldig mye borte hjemmefra i flere år

- Han løy så utrolig mange ganger "jeg har ikke brukt noe" når vi så helt tydelig på ham at han var rusa, han nekta plent hver gang, men vi busta ham gjentatte ganger. Det var helt umulig å stole på ham.

- Ting forsvant i huset, han stjal minst èn gang fra samtlige i familien.

- Han "mistet" mobilen ørti ganger, "mistet" mp3-spilleren ørti ganger, "mistet" cd-spiller ørti ganger osv.

- Han holdt seg aldri til de samme vennene, byttet venner hvert år, enten var ikke folk spennende nok(de drev ikke med dop), eller de ble uvenner pga no doptull.

- Han låste rommet hver eneste gang han var der, og dunket musikk på full guffe til utpå natta til fattern låste seg inn og slo av.

- Til tider var han grusomt tynn, han så overhodet ikke ut i ansiktet, ser ut som et skjelett på et bilde vi har fra den tia. Senere kunne han være i en periode med et annet dop og gå opp i vekt igjen, men så gikk han tilbake til det andre dopet og raste i vekt på nytt.

- Satt oppe om natta hele tia, sov aldri når andre sov.

- En ting jeg kom på, en VELDIG karakteristisk ting: Han rota no helt sinnsykt hver gang han var rusa på et bestemt stoff! Det slo ALDRI feil, hver gang han var rusa på det stoffet og det var natt, så begynte han å skulle "rydde" på rommet, og det betydde i praksis at han tok ut absolutt alt fra hyller og skap, slang alt på senga, på gulvet, overalt rundt seg, og så skulle han liksom rydde det på plass. Men det ble aldri rydde før han var nyktern igjen. Hver BIDIGE gang vi så rommet hans var rota til sånn _virkelig_ ille, så var han rusa, det slo aldri feil. "Skal bare"...

- På en måte hadde han aldri penger, ihvertfall aldri til det han trengte penger til, som julegaver, regninger, mat osv, han hadde ingen inntekt og masa på mor. Men samtidig hadde han alltid råd til ting til segselv, som ny mp3-spiller feks... Meget mystisk! Faktum var at han solgte og bytta alt mulig hele tia, og også solgte både dop og mel en periode.

- Han bytta alt mulig mellom kamerater, bytta bort gaver og ting han har eid over lengre tid, og spesielt ting som har med musikk å gjøre gikk for varmt hvetebrød. Også sykler var populært å bytte innimellom vennene.

- Han var aldri sulten, spiste aldri med oss andre, kom alltid hjem og sa han hadde spist ute.

- Tidsvis hadde han plutselig stor angst for å treffe på visse personer, "jeg er ikke hjemme hvis noen spør etter meg" osv.

- Han hadde en skikkelig slapp holdning hele tia, i form av at han liksom "dreit" i mange ting som andre ville brydd seg om, brydde seg aldri med utdanning eller jobb, "glemte" avtaler som ikke var viktige nok, ga blaffen i hvordan rommet hans og han selv så ut, osv.

- Han kom plutselig hjem med store skader som slag i ansiktet, ødelagte knær, fullstendig opphoven arm o.l, og kom gjerne med unnskyldninger som passet dårlig eller overhodet ikke til skadene. Dette var fra at han hadde havnet i bråk med narkofolk. En dag fikk han feks slått inn begge knærne med balltrær(fant vi ut senere), og påstod han hadde tryna i en trapp... Han kunne overhodet ikke gå normalt, fikk vondt av å se på ham, slikt skjer ikke av å tryne i trapp.

Det skulle vel holde med "symptomer"...

Gjest *Tara*
Skrevet (endret)

Sletter dette også, jeg ;)

Endret av *Tara*
  • 4 år senere...
Skrevet

Skrevet

Jeg har adhd, går på concerta og får helt ekstremt store pupiller av de. Jeg vet det er metylfendiat i disse pillene, ett amfetaminlignende stoff så det er nok derfor pupillene mine utvider seg såpass. Så man trenger faktisk ikke være rusmisbruker for å ha usedvanlig store/små pupiller.. Jeg blir også sløvere og har mye mindre matlyst enn før. Har gått ned 10 kg, som jeg egentlig ikke kunne ta av meg. Mange tror at fordi jeg er 173 cm, veier 49 kg (altså ekstrem tynn) og konstant har store pupiller, at jeg er rusmisbruker. Noe som er veldig irriterende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...