Gå til innhold

Rødvin på boks


Blomstervase

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en kartong rødvin i helgen, drakk tre glass og innser nå at jeg ikke greier å drikke denne opp med det første.

Hvor lenge kan en åpnet kartong med rødvin stå? Og hvordan bør den oppbevares? Kaldt, romtemperatur..?

Jeg er visst litt grønn på dette.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shayla

Dette står på vinmonopolets hjemmeside:

Vin i kartong er beregnet på å drikkes ung. Den bør oppbevares kjølig og konsumeres i løpet av tre-seks måneder. I åpnet tilstand vil vi anbefale en kortere oppbevaringstid.I Vinmonopolets prisliste finner du piktogrammer som anslår holdbarheten på de enkelte vinene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper som regel Chianti-viner. De er best de tre første ukene, men helt drikkbare lengre også. Selv lager jeg gjerne rødvinsaus når kartongen har passert høyden.

Jeg oppbevarer det forresten i romtemperatur. Kjøleskap-kald rødvin er en nedtur. Har du en kald bod eller liknende, så er det ideelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnet rødvinskartong bør drikkes innen 3-4 uker. Det er ikke farlig å drikke vinen etter denne tid, men smaken blir ofte sur og ekkel. For at vinen skal holde seg best mulig anbefales at du setter vinen i kjøleskapet 1 uke etter åpning. Da holder den seg frisk og fersk lengre. Det sier seg jo selv - akkurat som all annen ferskvare.

Mange (deriblant meg selv) liker ikke å drikke rødvinen kjøleskapkald. Da skal man huske at vinglasset er temperert og at vinen fort varmes opp/tempereres i glasset når vi har skjenket. Jeg skjenker derfor ofte opp et stort glass vin til meg en halvtime før jeg skal drikke den, og da er vinen perfekt. Prøv det :) Og oppdag at vin på boks vil smake mye bedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...