Gå til innhold

Rødvin på boks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en kartong rødvin i helgen, drakk tre glass og innser nå at jeg ikke greier å drikke denne opp med det første.

Hvor lenge kan en åpnet kartong med rødvin stå? Og hvordan bør den oppbevares? Kaldt, romtemperatur..?

Jeg er visst litt grønn på dette.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avhenger litt av vinen men setter du den kjellerkaldt så kan du ha den i ca. 2 mnd.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg mener det står tre uker etter at den er åpnet på den. og bør settes i kjøleskap.

Gjest Shayla
Skrevet

Dette står på vinmonopolets hjemmeside:

Vin i kartong er beregnet på å drikkes ung. Den bør oppbevares kjølig og konsumeres i løpet av tre-seks måneder. I åpnet tilstand vil vi anbefale en kortere oppbevaringstid.I Vinmonopolets prisliste finner du piktogrammer som anslår holdbarheten på de enkelte vinene

Skrevet

Jeg kjøper som regel Chianti-viner. De er best de tre første ukene, men helt drikkbare lengre også. Selv lager jeg gjerne rødvinsaus når kartongen har passert høyden.

Jeg oppbevarer det forresten i romtemperatur. Kjøleskap-kald rødvin er en nedtur. Har du en kald bod eller liknende, så er det ideelt :)

Skrevet

Åpnet rødvinskartong bør drikkes innen 3-4 uker. Det er ikke farlig å drikke vinen etter denne tid, men smaken blir ofte sur og ekkel. For at vinen skal holde seg best mulig anbefales at du setter vinen i kjøleskapet 1 uke etter åpning. Da holder den seg frisk og fersk lengre. Det sier seg jo selv - akkurat som all annen ferskvare.

Mange (deriblant meg selv) liker ikke å drikke rødvinen kjøleskapkald. Da skal man huske at vinglasset er temperert og at vinen fort varmes opp/tempereres i glasset når vi har skjenket. Jeg skjenker derfor ofte opp et stort glass vin til meg en halvtime før jeg skal drikke den, og da er vinen perfekt. Prøv det :) Og oppdag at vin på boks vil smake mye bedre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...