Gjest Camelia Skrevet 2. mars 2004 #1921 Skrevet 2. mars 2004 Jøss, nå er det visst MANGE som satser på nattevåk midt i julefeiringa!!
lillen Skrevet 2. mars 2004 Forfatter #1922 Skrevet 2. mars 2004 Har det litt vel travelt for tiden... Idag skal jeg skrive ferdig særemnet, og rydde og vaske litt! Imorgen kommer bestefar og onkel (Mannens) for å hjelpe oss å male i den nye leiligheten! De blir vel noen dager, så vi får innlosjere oss hos Svigers eller noe. Vi har bestemt oss for å flytte rundt mandag (det er det vi har sagt til telenor...). Jeg kommer til å være uten nett noen dager, til vi eventuelt skaffer oss et modem. Jeg tviler på at nextgentel klarer å overføre bredbåndet til leiligheten vår med det første. Det blir ikke mye dagbok-skriving på meg fremover altså Men til gjengjeld får jeg ny leilighet! Vi har enda ikke helt bestemt oss for farger i leiligheten :o Dvs: Mannen kommer med nye ideer hele tiden, og jeg har egentlig bestemt meg for hvordan jeg vil ha det... :-? Stue: Jeg vil ha lyse vegger , med en eller to nyanser mørkere lister. Men nå har Mannen funnet ut at kanskje beisede, brede lister kan bli stilig... Jeg er usikker, fordi det blir stor kontrast. Blir i dårlig humør av å ikke ha bestemt oss, for det ender jo med at vi må bestemme oss fort, og det vil jeg ikke når det gjelder så viktige ting! Vi skal jo bo der... :-? Soverom: Vi er enige! :-) Skal ha enveggfarge, med hvite lister og skap. Det som gjør det hele usikkert, er listene. Hvis vi skal male de, må vi vel også helst ta de av...!? Og eventuelt kjøpe nye!? Men så lenge de mannfolka kan dette, så er jeg ikke redd! En annen ting er at det er vindu over alle inne-dørene! :o (jepps, det er bygd på 70-tallet!) Mannen vil ha åpen buedør fra stue til gang :-? , og da må vi få bort vindu, fylle igjen, lage bue, og kjøpe spesial-lister til det... Jeg er usikker. For meg er det det samme om vi har buedør eller ikke. Er det hans drøm, så kan han vel få det! Men så har vi de andre dørenes venduer da... De skal vel også fylles! Litt av en jobb. Hvis det er dyrt og vanskelig, så vil jeg bare la det være. Jeg og Mannen har veldig forskjellig smak. Ikke for å være hoven og trend-avhengig, men ifølge meg så henger hans smak litt etter moten... Ikke det at jeg må ha det så hypermoderne alltid (har jo min egen stil), men han liker ting som jeg har gått lei for 100 år siden... Han har ingenting mot furumøblene (som jeg skal beise, koste hva det koste vil!), han vil aller helst ha mørkerød stue (kremt...det er det mammaen hadde lenge...typisk mannfolk), han liker synlig tre. Jeg vet jeg er sær på visse ting, som at jeg ikke liker synlig (lys) tre, men det må han bare føye seg etter, for jeg tåler det ikke. Kan til nød ha noen folierte lyse møbler...faktisk! Da jeg sa at vi kunne ha varmrød gang, bare vi malte skapene svarte (fine farger sammen), så mente han at det ble for mørkt (sikkert riktig), og hvorfor kunne vi ikke ha hvite skapdører...!? Pjuuk! Rødt og hvitt blir jul for meg, og DET skal jeg bare ha i desember... Igår knuste han min drøm om beige sofa også... Men jeg skal få det til! For jeg skal ha sofa fra Ikea nemlig (MÅ ha avtagbart trekk!), og for det første så har de ikke svart, og for det andre så kan vi ha to forskjellige trekk (beige og farget svart...litt av en jobb, men greit så lenge trekket ikke har synlige sømmer!). Jeg elsker svarte ting generelt, men svart sofa vil vel alltid være fullt av synlige smuler, hår e.l.!? Det tror ihvertfall jeg... Forklarte det for han, og han bryr seg ikke, for det er ikke han som får hetta av skitten sofa... :-? Han vil ikke la smule-prat ødelegge hans sofadrøm, og det skjønner jeg godt... Til slutt: Jeg vil ha lyse, varme vegger, mørke møbler, to beige sofaer og mørke tre-persienner. Gjerne persisk teppe. Nå skrev jeg massemasse mer enn jeg skulle, og ødela verdifull særemne-tid! Etter å ha skrevet om farger og interiør, har jeg på følelsen av at det er jeg som er mest vrang i denne familien... Huff, det er ikke lett når man selv synes man har så god smak! Skjønner ikke hvorfor vi ikke blir enig... Lillen Dag 3
Kaktus Skrevet 3. mars 2004 #1923 Skrevet 3. mars 2004 Kjenner meg igjen i flere av de episodene du beskriver når det gjelder farger og innredning! Det er en grunn til at det gikk to år før vi ble enige om bilder over sofaen... Mannen har egentlig god smak, men innimellom stusser jeg fælt på noe av det han kunne finne på å velge... Lykke til!
Gjest Camelia Skrevet 3. mars 2004 #1924 Skrevet 3. mars 2004 Smaken er vel som den berømte baken... Men du, fortell mannen din at bueganger, vinrøde stuer og furumøbler er FULLSTENDIG ... på trynet! Hvis han bryr seg så mye om hva Cameliadamen mener, da... Håper derer finner fram til kompromisser. Hva med å fordele rommene mellom dere, slik at DU får mest å si på noen rom, mens HAN får mest å si på andre? Så har ingen lov til å bestemme noe som den andre absolutt IKKE kan leve med. Men dersom valget står mellom 2-3 ting, får dere det siste ordet hver sin gang for hvert sitt rom. F.eks. Vi hadde aldri problemer med innredning og farger, heldigvis. Cameleonen er kunstnersønn og har god peiling på farger og stil. Jeg har faktisk latt ham bestemme mer enn jeg har bestemt selv! Men jeg har jo stort sett vært enig, da. Vi har kritthvite vegger i hele leiligheten, bortsett fra barnerommet som er gult. Eikeparkett på alle gulv (skal bli, da, mangler ett) bortsett fra kjøkkenet, som skal ha naturlinoleum i spraglet svart-hvitt. Lyslysegule lingardiner som slipper inn masse lys (sol fra stor himmel hele ettermiddagen), rødorange sofa og stol, sort lite stuebord, ellers hvite/lyse møbler (hyller, spisebord, TV-møbel). Lyst og rent, det gir god og lys stemning! :D Blir spennende å høre hva dere ender opp med!
lillen Skrevet 3. mars 2004 Forfatter #1925 Skrevet 3. mars 2004 Tusen takk for oppmerksomhet og omtanke, Murmel, Jolie, Lilletrollet, Capricorn, Havsulen, Nydag, Hulderjenta, Hanni, Kaktus og Matahari! Dere er så gode! Det kan hende jeg har vært litt for mye på nett, Maya, og derfor synkroniserer syklusene mine med andre her inne! Forresten; Jeg tror ikke en meter på farge-tolkingen!! Vi skal jo ha is-grå-blå farge på soverommet... :o Tusen takk for morsomt innspill! Jeg trengte det... Jeg har sett deg før, Pludre! Og lest nevnet ditt flere ganger i boka til Maya og Magnhild! Velkommen tilbake! Blir spennende å følge med på (pr)øvingen din To år, Kaktus!? :o Stakkars dere... Neida! Godt å høre at noen kjenner seg igjen! Så lenge vi har penger, får vi ting gjort her, men noen ganger går det for raskt og impulsivt, og da angrer vi to uker etterpå...når vi har skiftet smak! Jeg har prøvd å si det til han, Camelia, men han tror bare at jeg ikke har lyst til å like det, fordi det ikke er in...! Han har jo ikke fått med seg noe... Og selv om jeg innrømmer at jeg blir påvirket av trender, så har jeg min egen stil. Det med rom-delingen hadde vi tenkt, men det var da vi var på visning på 4-roms-leiligheter Akkurat nå har vi kun ett soverom, stue og gang som skal males... Det høres ut som en knall-fin leilighet dere har! Jeg også vil ha lyst...men ikke møblene, med unntak av et eventuelt enkelt, hvitt bokskap med glassdører. Du er velkommen til å skrive om oppussing og interiør i min bok! Da har jeg klart noe jeg aldri trodde skulle gå... Nemlig særemnet! Jippijej ! Jeg satt en del timer med det igår, og ble ferdig utpå kvelden. Var veldig usikker på hvordan en særemne-forside skulle se ut, men det ble Problemstilling, Bilde og Navn. Eneste tabben var at det sto Særemne Lillen Lillersen, i stedet for Særemne av Lillen Lillersen... Like etter jeg ble ferdig, ringte læreren min. Hun tok en ringerunde til de som ikke hadde vært på skolen på mandag, for å gi litt informasjon og høre hvordan det gikk. Jeg synes det er veldig fint med slike telefoner, for jeg hater å ringe selv... Hun informerte om skrivedag mandag :o , og at hun manglet et par innleveringer fra meg. Jeg informerte om flytting... Det er ikke moro å skulle ha skrivedag bare en uke etter at særemnet er levert, men jeg vet at etter den, så blir det bedre... Idag: *vaske bad *skole *pakke kasse til leilighet (ting og tang vi har bruk for i den nye leiligheten mens vi jobber der) *vaske tak og vegger i ny stue *handle mat *lage gryterett(er) til leilighetsdager Tenkte vi skulle ha mikrobølgeovn der... *bestemme oss for beis-flis/malt-flis Jeg tenker som så at beis-flis kan bli stilig, men vi får se pris først. *bestemme oss for dør-løsning Jeg har tenkt over det med åpen dør fra gang til stue, og selv om det er best utseende-messig, så må jeg tenke på det praktiske: jeg er jo livredd for at gjester skal høre meg på do, og da er det kanskje best å ha to dører mellom meg og dem! Det er ikke for å være morsom at jeg skriver det; jeg mener det! Jeg er kjemperedd for effekten av mine egne dolyder, men bare når vi har besøk. Dolyder hører med til sykdommen, i tillegg til at jeg går mye oftere på do enn de fleste, så det er et problem for meg... Torsdag: *Mannen henter bestefar på halvveien *dra til leilighet og planlegge innkjøp med bestefar *innkjøp (maling, utstyr, lister, strie etc) *vaske tak og vegger i nytt soverom *gjøre klart til maling (ta av lister, ledninger, pusse etc) *kanskje male!? Jej! Fredag: *male *male mer *male seg svett *male seg flekkete Viktig: knipse bilder! *male seg gal Nå får jeg begynne med dagens... Har jo stått opp tidlig, slik at jeg kunne sose bort første halvdel av dagen! Blir sikkert en travel dag, siden jeg skal på skole når Mannen kommer hjem, og han skal på UEFA-kamp når jeg kommer hjem... Lillen Dag 4
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2004 #1926 Skrevet 3. mars 2004 Så kult med oppussing! Det er noe av det morsomste jeg vet å planlegge. (Utføring derimot... ) Dette med dolyder skjønner jeg innmari godt. Her hvor jeg bor så hører man jo nærmest ekko når strålen treffer vannet. Ikke særlig kult når man har besøk. Og andre typer dobesøk er jo da rett og slett uaktuelt. Så jeg ville helt klart hatt en dør. Og med tanke på din sykdom - ja, jeg skjønner deg som sagt godt. Skal dere kjøpe noe særlig med møbler eller? Jeg er i et dilemma der selv. Jeg digger fransk type treverk, og drømmer derfor om møbler i den stilen. Men dette er jo så godt som umulig å oppdrive. Jeg vurderer derfor nå å rett og slett gå over til stil av typen oljet eik. Det er i hvert fall i alle kule butikker nå, så det skal ikke bli noe problem å få tak i. Jeg liker rette vinkler og minimalistisk form, men avskyr kalde og harde rom (bjørk og stål etc). Så det er ikke så lett å være meg i dagens interiørbilde. Er det ikke koselig med menn som vil være med å bestemme farger og stil..? Du må være flink og skrive masse om oppussingen. Det er så gøy å lese. Og har du veranda? I så tilfelle må du begynne å planlegge planting til våren. Vi skal jo ha olivenlunder vi vet du... (Oliventreet mitt mistet et blad i dag. Jeg konsulterte mamma, og hun sa at jeg kanskje har det for varmt inne. Å nei - skal jeg måtte fryse meg gjennom mars for å redde treet mitt nå da?)
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2004 #1927 Skrevet 3. mars 2004 Ja, fransk type treverk var nå en passe intetsigende beskrivelse da... Fransk stil heter det kanskje heller. Sånn som dette liker jeg: http://produkt.mobelringen.no/webimgmobel4...16052_1.EPS.jpg
lillen Skrevet 3. mars 2004 Forfatter #1928 Skrevet 3. mars 2004 Jeg har jo akkurat spurt etter bilde i boken din!
lillen Skrevet 3. mars 2004 Forfatter #1929 Skrevet 3. mars 2004 Jeg lurer veldig på hva "fransk type treverk" er for noe! Show me? Bilde på nett? Jeg kan jo ikke så mye om ulike materialer, og du er jo super på sånt, Matahari!! Og så vet du nok om alle de kule butikkene... Jeg tror jeg vil ha mørke tremøbler. Men så har jeg ikke tid til å kjøpe altfor dyre serier! Vil ha snarest! Jeg er forelsket i Indiana på Skeidar Jeg tror ikke vi kan kjøpe så masse møbler før til sommeren. Og det er litt nedtur, i og med at ny leilighet krever noe nytt! Blir forferdelig å sette inn den kalde, stive, grå sofaen vår i den nye deilige stua... Men nå må vi prioritere kjøkken-konto, tror jeg... Jeg avskyr også kalde harde rom... Men vil heller ikke ha "hytte" i stua! Men det finnes en mellomting! Og det går an med rette vinkler og rene flater, uten at det er så kaldt og kjedelig... :D Angående plantingen, så ga du meg selvsagt en kjempeide! Ja, jeg har jo en liten veranda i den nye leiligheten, og det har jeg ikke tenkt over før! Må plante masse spennende når vi har kommet i orden der! Jej! Er ikke så masse plass til planter i stuevinduer, pga smal kant, men heldigvis er noen av vinduene lave, så gulvplanter; here I come! Og veranda! Og Olivenlund! Og hengekøye! *drømme* Ikke glem ingefær... Jeg synes ikke du skal fryse deg gjennom mars nei, men vi måste redda Olivenlunden, død eller levande! Og da kan du jo sette den på soverommet, gangen eller noe...bare midlertidig!
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2004 #1930 Skrevet 3. mars 2004 Nå skrev vi om hverandre i hytt og pine her. Og vi tenkte tydeligvis på det samme også. Den skjenken jeg la ut bilde på er ikke så dyr. Den koster 8.990 kr. Altså, jeg synes det var grisedyrt. Men så fikk jeg vite at skjenker gjerne kostet oppimot 20.000 kr. Og da var denne plutselig billig... Og siden den var billig - ja, da har jeg jo råd allikevel. Matahari-logikk! Men når jeg kjøper slik skjenk - ja da må jeg jo også ha nytt spisebord. Og bokhylle. Og salongbord. Og, ja... Du vet hvordan ting baller på seg. Så i bunn og grunn har jeg vel ikke råd allikevel da. Så får jeg sitte her med det tacky glassbordet mitt og den kjedelige spisestuen. Og du - vokset sesamtre - har du noengang hørt noe deiligere? Denne indiana-serien er skikkelig kul synes jeg. Så den synes jeg du skal gå for. Jeg skal hive meg på msn så snart mannen kan redusere tykkelsen på denne brannmuren. For nå føler jeg meg en smule innestengt bak all sikkerheten.
havsulen Skrevet 4. mars 2004 #1931 Skrevet 4. mars 2004 Gratulerer med særemne fiksferdig! Kjempegøy å planlegge oppussing, da! Ojojojoojoooojoj så mye tid man kan bruke på det... :oops: Men Lillen, ikke la perioden uten dagbokskriving bli for lang. :fy: Da får vi abstinenser, vet du!
lillen Skrevet 4. mars 2004 Forfatter #1933 Skrevet 4. mars 2004 Har lagt inn et innlegg om strievegger her, og lurer på litt ting. Takk for foreløpig hjelp, Matahari Jeg er også dritt lei av fiskemønster og ruter. Vil ha struktur evt...
Kipa Skrevet 5. mars 2004 #1934 Skrevet 5. mars 2004 jeg tipper at du...maler og maler og maler i dag. I hvertfall i følge lista di.. Vi har valgt en miljøstrie i gangen som ikke har fiskebein eller annet kjedelig, det er tynne, diskre blomsterranker, er det noe som heter det... ? Tilogmed anti- blomst- på gardiner og vegger- og- div- mannen min synes den er veldig fin. Kan finne ut hva den heter om du vil det.. GOD HELG!! Klem fra Kipa, som vel skal pakke og pakke i dag også...
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2004 #1936 Skrevet 5. mars 2004 JAAA! Man kan legge glassfiberstrie oppå annen strie. Men det krever uhyggelig mye sparkling og pussing - for enhver ujevnhet blir fremhevet av glassfiberstrien. Mine vegger er dritstygge. Vi ga blaffen i underlaget, og regnet med at alt ville bli dekket - big mistake! Så vi skal rive alt i sommer og sette opp tapet i stedet. Det som også er irriterende med glassfiberen er at det gjør vondt å sette den opp pga "glasskårene". Dessuten så har malingen en tendens til å "renne igjennom". Det vil si at dersom det er en liten bump i veggen, så får du sånne små huller hvor malingen ikke legger seg utenpå strien. Nei, det der klarte jeg ikke å forklare. Du kommer til å skjønne hva jeg mener underveis i malerjobben. Men det er masse positive ting med strien også, så som at en glatt og fin strie gir rene flater. Tapet gjør rommet mer "polstret", og det er ikke like fint. (Du verden så flink jeg var til å forklare meg i dag da.) Hvis jeg var rik så skulle jeg platet om hele huset og lagt helt glatt strie. Og så skulle jeg malt alt hvitt, med nye lister overalt. *Sukk*
Pludre Skrevet 5. mars 2004 #1937 Skrevet 5. mars 2004 Hei Kjapt innom for å ønske deg EN RIKTIG GOD HELG !! Kos deg masse God klem fra Pludre
bizzy Skrevet 5. mars 2004 #1938 Skrevet 5. mars 2004 GOD HELG Lillen :kose; Kos deg med oppussingen! Det er litt av et slit, men alikevel kjempemorsomt... I allefall når man er ferdig med sparkling og pussing og kan begynne på f.eks. malingen
jolie Skrevet 5. mars 2004 #1939 Skrevet 5. mars 2004 Hallo vennen! Goood helg! Du er vel litt opptatt denne helga kan jeg tenke meg, med maling og flytting og alt som er. Gleder meg til å se resultatet - ja, for du har vel tenkt å dele dine før- og etterbilder med oss?
murmeldyret Skrevet 5. mars 2004 #1940 Skrevet 5. mars 2004 Hei hei! Stikker bare innom for å ønske deg God Helg, og lykke til med flytting og oppussing! Klem fra Murmeldyret!
Fremhevede innlegg