Gå til innhold

Lille dagbok...

lillen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for koselig melding i dagboka mi!!! Håper jo at det kan være blå bølger på vei da he he. Både hos meg og hos andre her!!

:klem2: synes du er flink som har holdt ut så lenge uten røyk jeg!!!

Store klemmer fra Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Dett med :kul: har vi diskutert før:

: k u l : står det som forklaring... :evil:

Men det er vi som er kule: :sexy: : s e x y :

Ikke glem det!!! :briller:

Jeg synes du fortjener å bli gravid før meg.

Så kan min bestilling om baby til våren 2005 ligge inne... :wink:

Jeg også elsker Rock'n'roll Wolf ... :hjerte:

Det er skikkelig barndomsminne...

Klem fra Mayamor :kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke i koma pga abstinenser vel...?? :roll:

Dette går bra, heia Lillen skal slutte å røyke, og det klarer det vettu!!

- da blir kroppen din glad da!!! :lol:

Er det foresten i morgen du skal til legen, da ønsker jeg deg lykke til og så håper vi at han hjelper deg med alt du lurer på og litt til!!

Klem & suss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var virkelig på tide, Jolie! :evil:

Men det var ikke meningen å gjøre deg fortvilet i forhold til Wolf! Han finnes da på tape hos både meg og Jinx nå! :wink:

Du må bare si ifra når du er på msn ja, Hanni! Det kan gjerne hende at jeg er på min andre msn :ler: Men jeg kommer ilende, for å snakke med deg! :wink:

Takk for medfølelse og oppmuntring, Murmel! Jeg trenger det nå... Har prøvd å se for meg mine "syke" lunger ja, og det hjelper litt :wink:

Bra at flere er sjokkert over julemidagen min, Jinx! :ler: Takk for koselig samtale på msn... :P

Takker og bukker, Meta! :D

Du aner ikke hvor mye det betyr for meg å bli roset nå, Lilletrollet! Tusen takk for at du synes de røykfrie timene mine er mange! :P

Ja, den smiley'n har jeg rett og slett fortrengt, Maya!

Bruker den ikke mer! :riste:

Denne :ekstra kul: kan brukes, for den heter : e k s t r a k u l :

Ok, hvis du ikke skal ha barn før våren 2005, har jo jeg good tid! :ler:

Ingen koma her, Kipa! det har jeg egentlig ikke tid til!

Skal slutte...? Har sluttet...! :Nikke: Takk for lykke til hos lege!

Skulle bare sjekke skoleplanen litt igår, for å finne ut når første skoledag etter jul var... P A N I K K !! Første skoledag er imorgen, og det er også fristen for første bok-referat til særemnet...

Jeg har misforstått alt jeg! Har registrert at fristen skulle være i uke 2, og jeg trodde at vi fortsatt var i uke 52, og neste uke (min oppfatning av uke 1!) skulle brukes på mitt første bok-referat...

Jeg har ikke lest boka ennå... Og ikke vet jeg hvordan man skriver referat av en bok (1 dataside)! Hva skal den inneholde!?

Heldigvis lettlest og kort bok, Utsikt til paradiset (Ellingbok 1), 170 sider. Har nå lest 45 sider...

Stilte vekkeklokke da jeg la meg, for å stå opp i god tid. Skulle jo lese masse før hopprenn!

Men fikk jeg sove...?

Nope!

Og det er fantasien sin feil! :evil: Fikk besøk av mange spøkelser! det gjør jeg jo alltid når jeg er alene hjemme om natten... :-?

Begynte å tenke på det spøkelset som hadde stått bakom tv'n og smattet/smasket (sånn lyd som når Mannen sendet meg slengkyss) til meg før på kvelden.

:roll:

Nå begynner det å bli mørkt os kveld igjen, og de kommer tilbake. Det var nettopp en som prøvde å låse opp ytterdøra mi! Han trodde sikkert jeg var dum nok til å lukke opp for å sjekke hvem han var! Men der tok han grundig feil! Dessuten så har jeg nøkkel til badet også (les: kan låse meg inne på det trygge lille rommet uten vinduer nemlig!), og et par dyner! Hah! Hvem har overtaket her liksom!? :smile:

Det endte selvfølgelig med dårlig nattesøvn, og morgensløvhet. Hvordan skal jeg forklare læreren alt dette!? :ler: Det ligner en guttunge-unnskyldning!

Jeg må få en dag utsettelse... :(

Snakk om rotehue! Nå finner jeg ikke legetime-lapp heller! Må vel st opp når hanen galer imorgen, for å ringe legekontoret... Vet jeg har time etter lunsj ihvertfall! :wink:

Nå bør jeg vel sette meg ned med boka igjen. Den er ganske morsom...heldigvis!

Og så vil jeg ha middag! Spagetti og kjøttdeig!

Men først har jeg veldig lyst til å lure meg en tur på SG og forberede noen vitamin-spørsmål til imorgen.

Ah! Neste gang jeg er i nærheten av et apotek; HOSTESAFT!

Nemlig... :P

(Må bli tidligst tirsdag, for da kommer Mannen hjem med penger)

Prosjekt Røyke-Kutt til Slutt:

...går greit! Gråter lett da men! Sutra litt til hopprennet, da ikke alle deltakerene hoppet så langt de ville! :ler: Noen så så triste ut... Huff!

Det jeg har igjen av nikotin-plaster:

2 småsjokolader og ørten smultringer i frysen.

Mannen kommer imorgen kveld... Jeg bør være litt mer avvendt for å tåle trynet hans! :o Og for å tåle at han snuser...

Han snakker også om å ikke kjøpe mer snus, men TO suringer i samme lille leilighet...!? Oi!

Lillen

Nåde den som går tilbake i boka mi, og etterpå forteller meg hvilken dag jeg er på! Nå har jeg endelig klart å ikke vite det selv! Og slik vil jeg ha det denne gangen! Julen gjorde at ukedagene og mensdagene gikk i surr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 timer uten nikotin nå...

Når du slutter å røyke begynner kroppen umiddelbart å reparere skadene den er blitt påført gjennom røykingen. Hvor raskt forbedringene kommer avhenger av hvor mye og hvor lenge du har røykt.

[*]slutter du å forurense luften omkring deg

[*]synker blodtrykk og puls til det normale

[*]øker temperaturen i hender og føtter til det normale

Ok, disse tingene har jeg tydeligvis vært borti før, for jeg hadde da ærlig talt mye lengre pauser enn 20 minutter!

[*]blir mengden kullos i blodet normal igjen

Jasså!?

[*]øker mengden oksygen i blodet til det normale

HeRlig!

[*]er risikoen for hjerteinfarkt blitt lavere

Lucky me!

[*]tilpasser nervecellene seg den manglende nikotintilførselen

Betyr dette mindre abstinens? Really...?!

[*]blir lukte- og smaksevnen bedre

Hmm... *tygg smatt svelg kjenn*

[*]er musklene rundt luftrørene avslappet, og det blir lettere å puste

Kremt... Vet ikke om jeg kommer til å merke det, siden jeg er i ferd med å bli forkjølet! *sukk*

[*]øker lungekapasiteten

I wish...

[*]blir blodforsyningen bedre

Er det nå jeg legger på meg?

[*]blir du mindre andpusten

Er det nå jeg skal begynne å sykle igjen?

[*]øker lungekapasiteten med opptil 30 %

Tænkju!

[*]reduseres hoste, tette bihuler og trøtthet, og det blir lettere å puste

Puh... Gleder meg til å våkne opplagt!

[*]vokser nye flimmerhår ut i luftveiene, og faren for luftveisinfeksjoner blir mindre

Hår i halsen? *klø host hark*

[*]får kroppen generelt mer overskudd

Og det må jeg jo ha under den kommende graviditeten!

[*]er risikoen for å dø av hjerteinfarkt halvert

[*]er risikoen for å dø av lungekreft halvert

[*]er celler som var i ferd med å utvikle seg til kreftceller erstattet med friske celler

Lillen går en lykkelig framtid i møte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virkelig veldig motivert til røykeslutt nå - veldig bra. Er så stolt av deg :D

Er spent på legetimen. Håper ting går bra og at du får henvisningen.

Masse klemmer fra ny dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lillen.

Jeg synes du er så flink som fikser røykekutt!!! Hurra! Ellers så håper jeg at du har god samvittighet for det du har gjort unna av arbeid i dag. Du er jo godt i gang da. Du får sikkert utsettelse :wink: Håper du får en god natts søvn nå. Jeg gruer meg til det sjokket det blir å stå opp 4 timer før jeg har pleid de siste to ukene. :sjokk:

Lykke til i morgen iallfall.

KLem fra hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er sånn passe motivert, Nydag... :-? Det er ikke moro i det hele tatt, men hva er nå egentlig vitsen med å røyke!? :roll: Håper virkelig jeg får henvisningen ja! Det skulle vel bare mangle...

Jeg har ikke god samvittighet, Hanni! :-? Har nesten ikke gjort noe... Har egentlig bare sløvet, sett tv, surfet og laget lister! :roll: Håper ikke du våkner opp i sjokk i morgen... :ler:

Nå er jeg faktisk trøtt... :Gjesp: Pleier ikke å være det på denne tiden, så jeg bør vel snart dra nytte av det, og legge meg i senga. Egentlig så håper jeg at jeg klarer å være våken i minst 1 time til, for lesing egner seg best på senga... :wink: Prøve å komme meg halvveis i boka før jeg sovner...

Har nettopp sett perfekt hjemme-alene-film (les: romantisk happy-ending med pene mennesker i :ler: ). Det var herlig; selv om kjærlighetsbegrepet i slike filmer er litt skrudd, og jeg noen ganger begynner å lure på mitt eget forhold. Men det er egentlig bare tull, og tanker som løper løpsk; forvirret av glansbilder... :roll:

Jeg elsker Mannen :hjerte:

Mitt største nyttårs-ønske er å bli gravid. Dette ønske må bygges opp av flere mindre nyttårs-forsetter.

Deriblant Prosjekt Røyke-Kutt til Slutt. Det at jeg blir mer fruktbar, og at jeg likevel må slutte hvis jeg skulle bli gravid, er faktisk eneste grunn til at jeg slutter... Men samma det vel; jeg får jo endel røyke-slutt-fordeler med på kjøpet! Hvis det hadde vært kun for min egen del, hadde jeg sikkert sittet her og dampet nå :roll:

Skulle gjerne ha funnet oversikt over når jeg får fin hud og sånt! :ler: Synes det er mer motiverende enn å minske risiko for hjerteinfarkt... :ler:

:oops:

Et annet nyttårs-forsett som er med på å fremskynde mitt nyttårs-ønske, er å tilføre kroppen gunstige stoffer. Har lest litt om tilskudd på nett-siden til forening for ufrivillig barnløse, og kommet frem til en liten handleliste til apotek-tur.

Hmm... Jeg tar jo Gravitamin (men ikke hver dag; bli flinkere!), og den inneholder e-vitamin b-vitamin 6, sink og selen. Kanskje jeg skal kjøpe hostesaft og omega-3 da!? Må spørre litt om dosering og virkning, for det sto ikke noe om hva e-vitamin og sink kunne gjøre for kvinnelig fruktbarhet, og jeg er overbevist om at vi bør ha det i oss! :ler:

Dessuten; Hvordan lure disse stoffene i Mannen!?

(skal vi se... e-vitamin finnes i vegetabilske oljer, mandler, nøtter, salat, margarin, bønner, fet fisk og kornprodukter, sink finnes i valnøtter, korn. kli og kjøtt. Lure i han korn og nøtter da...!?)

Tre tiltak er nå igangsatt for å fremskynde Plan Baby!

Sunne tilskudd (apotek-tur denne uke), røykekutt (godt igang) og antistress-tiltak (glemme hvilken syklus-dag jeg er på).

:P

Lillen

Nei, ikke si det...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært småkvalm i hele dag og igår. Er det et slags abstinens-symptom...?

Skulle ønske jeg hadde en oversikt over alle abstinens-symptom jeg kan få fremover... :roll:

Huff... Kampen skal visst bli lettere etter 14 dager ihvertfall! Jej!

Lillen

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lettere. Vips så har du glemt hele skiten!

(Hvis du da ikke er så dum å begynner å snuse...)

Flink er du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Okay kommer sånn alle kjappest på noen fordeler med røykeslutt:

* PENGER - mer av dem til andre ting...

* huden blir finere

* smaksløkene blir forsterket

* luktesansen blir bedre

* DU lukter bedre

* kondissen blir bedre

* nå med alle restriksjonene: du slipper å lete etter sted du kan røyke

* kreftfaren vet vi jo alle om

* lungeefysem kan du klare deg uten

Ekstra bonus for deg som er prøver:

* lettere å bli gravid

* bruk pengene på vitaminer/tester etc

Bonus ved å slutte før du blir gravid:

* babyen slipper alle de restene som forsvinner etter timer/dager/uker

* en blir moody av røykeslutt og litt hormonell av gravidtet - hvorfor ikke unngå det ene

Mandag - tirsdag - onsdag - torsdag - fredag - lørdag - søndag...

:hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Et hopp for hver ukedag... :lol:

Klem fra Mayamor :ekstra kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter herved Lillens tiltak:

- sunne tilskudd (kom deg på apoteket!)

- røykekutt (er så imponert over deg altså! Du er flink! Og du får belønning i form av en friskere, mer fruktbar kropp)

- antistress-tiltak (Du har glemt hvilken syklus-dag du er på, har du ikke? :wink: )

Dette går bra, Lillen!

:kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så dum at jeg snuser, Klips! :ler: Men jeg er så dum at jeg har røyket i flere år... :oops: Vi har alle våre feil! Det er helt greit det! :P

Tusen takk, Maya! Har ikke tenkt så mye på det med pengene egentlig. Så nå skal jeg altså ha råd til alle de testene og hostesaftene jeg før har vært for blakk til...!? Det funker i teorien, men... :ler: Takk for hopp også! :wink: Du er god å ha...

Regnet med støtte på tiltaket ja, Havsulen! :ler2: Fornøyd med mine målsettinger nå! Ja, jeg har faktisk glemt hvilken dag jeg er på, for jeg fulgte ikke med på hvilken dato eller ukedag jeg fikk mens...! Prøver å ikke tenke meg så hardt om også! :ler: Så får jeg ikke mens i januar, er det testing på gang! :P Dessuten så har jeg jo el å gå etter...

:Gjesp: Kom meg ikke opp så veldig tidlig, men det var vel mest fordi jeg ikke sovnet før i halvfem-fem-tia... :-? Jeg lå der helt uredd og skulle lese videre om Elling, da et spøkelse dukket opp utenfor vinduet. Jasså, kan han fly også nå!? (vi bor i 2. etasje) En bankelyd på vinduet, og så fløy han vel til neste... :-? At man ikke skal få fred! :evil:

Hadde vekkeklokke på halv ti, men snoozet i en hel time (avhengig av å snooze!) :P Smådrømte litt innimellom også...selvsagt!

Jeg vet ikke om det skjedde tidligere på natten eller mens jeg snoozte, men jeg fødte ihvertfall tvillinger! :ler: Det var mitt i et familieselskap, og jeg ville ikke være til bry, så jeg la de bare under bordet så lenge (vi satt og spiste middag...). Tenkte jeg kunne fortelle Mannen, som satt ved min side, om nyhetene neste dag istedet... :o Tvillingene het M&L!

Noe av grunnen til at jeg drømte dette nettopp inatt, kan ha vært geleen jeg ga underlivet mitt rett før jeg skulle sove igår, og at den kanskje lakk ut litt i løpet av natten... :wink: For det var jo ingen smerter forbundet med tvillingfødselen min! :ler:

Geleen var noe jeg kjøpte etter GU i desember, som visstnok skulle forebygge både sopp og urinveisinfeksjon! :P (Lactal)

Nå har jeg kommet til side 71 i boka, og bør sette meg ned med den igjen. Satser egentlig på å få gjort referatet i løpet av dagen/kvelden, for jeg har funnet noen hjelpende anmeldelser fra nett.

Forkjølelsen kommer... :roll:

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fylt lommeboka mi med 50 kronestykker, fra spareglasset vårt, for bussen til og fra lege... :ler:

Jeg tulla nemlig ikke da jeg skrev om røykeisolering uten penger... Og for sikkerhets skyld har Mannen også klart å stikke av med visa-kortet mitt. Men det er jo ingenting på det... :roll:

Håper buss-sjåføren er grei idag! :ler:

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykeslutt går nok kjempebra!!!!

Du har jo klart det en gang før, så bare ta tak og gjør om igjen det du gjorde som funket den gang :blunke: Så skal du se det varer evig denne gangen :Nikke:

Dessuten så må de jo til slutt bli en stor motivasjonsfaktor i en voksende mage!! Du har jo en nydelig liten livmor som bare venter på å bli gravid når som helst!!

Syns du er flink jeg, du er i allefall mye flinkere til å holde humøret oppe enn det jeg er, prøver å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var kjempekaldt idag, og tok på meg stor fuskepels-kåpe. Men siden det var vindstille, ble det rett og slett bare deilig å gå litt ute i friskluft! Er fortsatt litt sjokkert over mitt eget synspunkt på frisk luft idag; jeg pleier rett og slett å bry katta i lufte, bare jeg kommer meg fra A til B fortest mulig, uten å fryse!

:P

Hos legen var det rett og slett koselig idag! :D

Spesialisten min er en gammel, konservativ særing, som skriver romertall på resepter og har øyenbryn stående 10 cm ut fra ansiktet.

Første gang jeg var hos han (det er lenge siden nå!), synes jeg var helt forferdelig, fordi han virket likegyldig og snakket kun til mamma (jeg var å regne som barn; 15,5 år). Så jeg skiftet lege, til tross for at sykepleierene mente det ble vanskelig fordi han var overlege, til en annen særing.

Etter et par år, måtte jeg bytte tilbake til Dr. Øyenbryn pga at en helt ny type medisin skulle få prøve seg på meg.

Etter det, har jeg bare likt han bedre og bedre! :P Og det er mest fordi jeg får han til å le! Mer og mer for hver gang... Det ender noen ganger med at vi glemmer oss helt bort i fjasing, og jeg ikke får spurt om det jeg kom dit for... :ler:

Vi ler av romertallene, av hvor slurvete han skriver, av mine misforståelser i forhold til blodprøve-svar, og av andre hverdagslige ting (høres ikke så moro ut, men det er det i den settingen... :ler: ). Egentlig litt vanskelig å forklare hvordan våre møter utarter seg. Hyggen grunner vel i at jeg liker å være hos legen; kunne vært der i en evighet og spurt om alt mulig... Og så liker jeg å få konservative mennesker til å smile og le litt!

Det er nok av de som ikke tør annet enn å nikke hos legen :-?

Det er også nok av sykepleiere som tror legen er Gud, og at verden går under hvis man sier imot han... :-?

Men...til saken :fy: fjasebærte! Etter å ha sett på blodprøver og snakket litt om tarmen, var det han som tok opp graviditets-spørsmålet, og om jeg fortsatt var "interessert" :ler: Han hadde det svart på hvitt at jeg var lovet en henvisning, så det skulle jeg selvfølgelig få! Jeg fortalte han om min forrige GU, og at jeg foreløpig ikke hadde fått erklært noen synlige feil. Dr. Øyenbryn skjønte veldig godt at jeg ville fortsette med videre undersøkelser, og jeg trengte ikke si mye om blødninger og hormoner til han... :P Han skulle bare sende en henvisning, og informasjon om at jeg nå hadde vært prøver i 1 år (så 1 år er nå det offisielle, selv om det egentlig er 11 mnd).

Han sa også at spesialistene på sykehuset var av aller beste slag! :)

Han informerte om at de kanskje etter hvert ble nødt til å undersøke Mannen, men jeg forklarte at de nok måtte undersøke alt ved meg grundig før de fikk noen kroppsvæsker fra han... :ler:

(han har jo gjort meg gravid før...blablabla)

Dr Øyenbryn kunne ikke si noe om hvor lang tid det ville ta før jeg fikk time hos gynekologisk avdeling, men jeg bør ihvertfall høre fra de i løpet av en mnd.

Jeg trengte ikke ile til telefonen midt på natten, med en gang jeg var blitt gravid, sa han. For det var ikke noe behov for akutt oppfølging av meg, og heller ingen sensasjon at noen med Crohns ble gravid. Så jeg kontakter han bare dersom magen blir verre. Dessuten så har jeg fått ny time om 2,5 mnd...

Blodprøve-svarene mine (tatt 9. desember) var bare fine, og ikke helt i samsvar med hvordan tarmen har det for tiden. Hadde bare litt lav kalium-verdi (eller var det kalsium?).

Han synes det er flott at jeg tar ansvar, og tar Gravitamin; særlig da med hensyn til folin...

Referat av en ussel legetime klarer jeg greit (og mer enn langt nok), men referat av en morsom bok...!? :riste: :oops:

Kanskje jeg skal lage min egen journal-bunke, til å ta med på legetimer. Da mangler ihvertfall ikke jeg oversikt! :ler2:

:P Så fornøyd med legetimen atte! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykeslutt går nok kjempebra!!!!

Du har jo klart det en gang før, så bare ta tak og gjør om igjen det du gjorde som funket den gang :blunke: Så skal du se det varer evig denne gangen :Nikke:

Dessuten så må de jo til slutt bli en stor motivasjonsfaktor i en voksende mage!! Du har jo en nydelig liten livmor som bare venter på å bli gravid når som helst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med så positive legebesøk!! :tommelsmil:

- dette gå jo absolutt den rette veien jo!! :lol: Og det er vel ingenting som er bedre enn akkurat det

Koselig å lese om en motivert og optimistisk Lillen!! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå krysser vi alt vi har her for at små frøene dukker opp i alles mager!!!!

Og jeg synes fremdeles at du er flink i forhold til dette med røyking!!!

Stor klem fra Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...