Badlands Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Hei og hå! Eg skal til St. Petersburg i mars, og treng russisk visum. Har reist ein del i Russland før, og syntest ting har gått greitt. Men no har eg fått høyre at ein ikkje lenger kan sende søknaden til konsulatet i posten, ein MÅ kome til ambassaden sjølv!! Blir det berre strengare og strengare? Sist eg reiste til Moskva var i 2003, då var det berre å sende pass og dokumentar i posten. Vi har jo alt klart, fly, hotell og visa-voucher frå hotellet... Vi er 6 som skal reise saman, ein er i Bodø, tre i Trondheim, to i Oslo. Må verkeleg alle reise ned til Oslo kvar for seg og stå i kø dei tre timane på morgonen som konsulatet er ope? Kva gjer dere andre som reiser til Russland (og som ikkje nødvendigvis bur i Oslo..?) Sukkk...
onyx Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Ja, jeg tror at det er blitt slik at visumsøknaden MÅ leveres hos konsulatet. MEN den må ikke leveres personlig, kjenner man noen i Oslo så kan de levere og hente søknaden. Tror også det finnes en egen budservice som leverer og henter mot betaling. Dette er ihvertfall det jeg fikk oppgitt av en venn som reiser til Russland jevnlig. Er både tungvint og dyrt å skaffe visum.
Badlands Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2007 Ja, har forhørt meg ltt og funne ut at ein kan betale nokon for å levere passet! Men det er nesten utruleg at det framleis er slik!! Då eg ringte til ambassaden i Oslo i dag, forstod dei berre russisk, ikkje engelsk eller norsk. Heldigvis snakkar eg nok russisk til å klare slike enkle ting, men blir likevel litt oppgitt at det framleis er slik i 2006... Og enorme visum-køar, alt skal vere så tungvint og koste penger. Ja ja, det er jo frivillig å reise dit, så eg skal ikkje klage
*Annie* Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Hvor mye koster det å få visum til Russland?
lillesky Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Her står det endel nyttig informasjon, bl.a. hva det koster å få visum.
Gulphild Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Snakker de kun russisk på ambassaden? Det er da aldeles hårreisende! Russere i et nøtteskall. Foreldrene mine hentet den der da vi skulle til Russland hvert fall. Rart igrunn, burde vært litt mer fleksible, de vil vel gjøre det mest mulig lettvint? Tydeligvis ikke.
xia Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 Reiste gjennom Russland i sommer, og jeg forsto det da slik du nå har fått opplyst, at man ikke kunne sende i posten selv. Men reisebyrået fikset alt, så vi sendte bare passene til dem i stedet.. Det "morsomste" med å komme inn i Russland er jo det skjemaet alle måtte fylle ut, med kun russisk tekst. Uten smugtitting på andre turister som reiste med reiseleder måtte vi nesten glemt hele greia
lillesky Skrevet 4. januar 2007 #8 Skrevet 4. januar 2007 Det begynner å bli noen år siden jeg var i St. Petersburg. Reiste sammen med skolen, så læreren vår leverte alle visumsøknadene. Og han var en racer i russisk, så vi hadde ikke problemer med noen av skjemaene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå