Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lagt om til et sunnere kosthold! (Jada, veit det er store sjanser for at dette blir en døgnflue, men nå er jeg kjempemotivert!)

Leser at grønnsaker inneholder få kalorier (visste jeg forsåvidt, hehe) - og at man bare kan fråtse! Men stemmer det?

Når jeg leser fråtse, leser jeg at man spiser til man blir god og mett. Og det blir man jo av grønnsaker, men er det "trygt" - dersom man ønsker å gå ned i vekt?

Grunnen til at jeg ikke vil telle kalorier, er at det nesten har ødelagt meg tidligere. Derfor har jeg lyst til å være FORNUFTIG. Og når jeg kjenner meg stapp mett (også av grønnsaker) kjenner jeg meg ikke fornuftig. Akkurat som om jeg går opp i vekt eller noe.

Jeg er kanskje helt på jordet her, men.

Takk for alle eventuelle svar!:)

Videoannonse
Annonse
Gjest blixen
Skrevet

Ja, mange grønnsaker kan du fråtse i, f.eks agurk, tomat, paprika, blomkål, brokkoli. Vær forsiktig med gulerøtter, mais, ananas på boks(men det er vel en frukt?!).

Men hvor godt er det å fråtse i dette da? Det bør vel heller være som tilbehør til noe proteinholdig mat, som fisk, kjøtt eller egg. Det er jo proteiner som gjør deg mett.

Da trenger du heller ikke telle kalorier nei, hvis du spiser f.eks et kyllingbryst og en haug med grønnsaker!

:)

Gjest Marie81
Skrevet

Er det noe man kan fråtse i så er det grønnsaker og salat. Magert kjøtt kan man også spise masse av (kylling f.eks.).

Ref. K. Jaquesson "skal man spise seg god og mett uten å legge på seg må man ha grønnsaker".

Dessuten er det masse vitaminer og mineraler.

Hvorfor skal man være forsiktig med gulrøtter Blixen?

Gjest blixen
Skrevet
Hvorfor skal man være forsiktig med gulrøtter Blixen?

Det har jeg lært av Fedon! Altså, dette er jo kjemi, så jeg husker ikke nøyaktig. Han anbefaler 1 rå gulerot pr dag. Blir det mer, så påvirker det insulinet, sånn som sukker gjør, og det er ikke heldig.

Han mener også at kokt gulerot ikke er så bra, høy GI tror jeg det var...

Man trenger jo ikke følge dette til punkt og prikke, men greit å vite likevel.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg har lært at det finnes fete kaniner også... :ler:

Så nei, du kan ikke fråtse i alt; enkelte grønnsaker inneholder mye fett/og eller mye sukker. Eksempler på det er avokado, mais og banan (ikke grønnsak da, men nevner den lell).

Boksegrønnsaker ligger i sukker/saltlake og er mer usunt enn friske grønnsaker.

Innkjøp av en helt vanlig matvartabell hos bokhandleren er en god læremetode. Den koster vel rundt +- kroner 50,-

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Visst kan du spise masse grønnsaker, men ikke spis deg stapp mett. Stopp når du blir mett. Det handler om å redusere omfanget av magesekken, sånn at du blir fortere mett. Da er det viktig å spise ofte, og ikke så mye hver gang. Etterhvert blir du mett av mindre mat.

Skrevet

Nå er det jo begrensa av hvor mye du legger på deg av grønnsaker da... Det som gjør at du legger på deg, er alt du spiser, som du ikke forbrenner! Den eneste måten du kan finne ut det på, er å regne det ut.

Jeg kan godt gjøre det for deg, å fortellet deg hvor mye av hva, du burde få i deg iløpet av en dag. Det varierer litt, etter hva som er målet ditt da, men send meg en PM, så gjør jeg det gjærne :)

Skrevet

Skal ikke fråtse noe som helst (fråtsing er jo tilogmed en av dødssyndene), men mye grønnsaker kan man jo spise om man vil. Ellers er normal variasjon å foretrekke synes jeg. Å spise mye banan og avocado er ikke noe sjakktrekk om man tenker på energien i dem.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Ja, de fleste typer grønnsaker kan du fråtse i. Wokblanding som du kjøper på butikken inneholder 30 kalorier per hundre gram, Brokkoliblanding 27. Altså kan du spise et halvt kilo og fortsatt bare ha fått i deg rundt 150 kalorier.

Skrevet
Skal ikke fråtse noe som helst (fråtsing er jo tilogmed en av dødssyndene), men mye grønnsaker kan man jo spise om man vil. Ellers er normal variasjon å foretrekke synes jeg. Å spise mye banan og avocado er ikke noe sjakktrekk om man tenker på energien i dem.

Det er kansje det besste argumentet jeg har hørt :legrine:

Skrevet
Det er kansje det besste argumentet jeg har hørt  :legrine:

Jeg føyer meg her, ja! :legrine:

Skrevet

Kalorimessig kan du egentlig fråtse så mye du vil av det. Men husk at selv om du slanker der må du få i deg nok næring, selv om magesekken er full av kalorifattig mat.

Men hvis du tenker på helsen din bør du ikke spise for mye av det samme.

Banan har ganske høy glykemisk indeks, det har druer og mange andre frukter grønnsaker også, det er ugunstig for blodsukkeret ditt. Når det svinger fort, så vil sultfølelsen komme tilbake tidlig.

En annen erfaring jeg har gjort selv er at mye gulrøtter har en tendens til å være ufin med fordøyelsen. (ikke egen erfaring: spiser du for mye kan du få oransje hud)

Gjest Marie81
Skrevet

Banan og druer er vel frukt, ikke grønnsaker?

Alt med måtehold tror jeg er lurt.

Men grønnsaker er supert å ha hvis man vil ha noe å tygge på

foran TV'en for eksempel. :)

Skrevet
Banan og druer er vel frukt, ikke grønnsaker?

Alt med måtehold tror jeg er lurt.

Men grønnsaker er supert å ha hvis man vil ha noe å tygge på

foran TV'en for eksempel. :)

Bananplanten er vel egentlig en urte, og frukten er vel egentlig et uekte bær, hvis man skal være nøye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...