Gå til innhold

Gamle medisiner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gamle reseptbelagte medisiner som har gått ut på dato. Kan jeg bytte disse til nye medisiner (av samme type), eller må de bare leveres inn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shayla
Skrevet

Du får ikke byttet. De kaster de bare for deg så de ikke skal ligge i søple kassa så noen kan misbruke de.

Du kan jo ikke få nye når de ikke får noe igjen for de gamle...

Skrevet
Har gamle reseptbelagte medisiner som har gått ut på dato. Kan jeg bytte disse til nye medisiner (av samme type), eller må de bare leveres inn?

He he he nei det kan du ikke. Du kan levere de gamle medisinene på apoteket til destruering men du må betale for nye.

Skrevet

Tenkte meg det...

Takk for svar

Skrevet

Nei, men du kan levere dem inn slik at apoteket kan sende dem til destruering. Gamle medisiner inneholder fremdeles virksomme stoffer (selv om det ikke er i samme grad som før holdbarhetsdato) og er ikke gunstig for miljøet hvis man bare kaster de i søpla.

Trenger du nye av disse reseptbelagte medisinene, må du også skaffe ny resept, det holder ikke å bare komme med den forrige esken og si at du har brukt slike før.

Men flott at du tenker på å levere inn!

Skrevet
Men spør legen din først om de fremdeles er brukendes. Det kan hende du kan bruke dem selv om de er gått ut på dato- og da slipper du å få ny resept.

Nei, man bruker IKKE medisiner som er gått ut på dato. Virkestoffet kan endre seg over tid, og du kan risikere å bruke medisiner som ikke har like god effekt eller har uønsket effekt, og det vil du vel ikke bruke???

Eksempler på dette er feks penicillinmixturer som ofte brukes til barn, eller nitroglycerin som brukes av hjertepasienter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...